Jämförbar dansk lön vs. svensk?

Hej!

Jag har troligen en möjlig befordran på jobbet, vilket skulle innebära att jag jobbar i Köpenhamn. Min fundering gäller kring vad för dansk lön som vore rimlig att sikta mot, då jag har lite svårigheter att uppskatta jämförbar lön.

Jag har i dagsläget 67K sek i månadslön, om jag tagit den nya rollen i Sverige hade jag nog fått ca 75-80K. Jag har en dansk mer junior person som rapporterar till mig och han har 46K DKK i månaden, dvs ca 69K sek i månaden. Jag har själv haft samma roll i Sverige tidigare och hade då ca 45k sek.

Har förstått att det framförallt är pension man måste justera för men verkar ju fortfarande vara bra mycket högre lön i Danmark, så klart delvis pga växelkursen. Sen är väl säkert levnadskostnaderna lite högre. Missar jag något mer?

Någon som har tips hur jag kan tänka för att hitta en dansk lön motsvarig till ca 77k sek i månaden? Verkar inte finnas ratsit eller dylikt för att kolla upp vad folk tjänar i Danmark?

Mvh
C

Finns det något passande danskt fackförbund du kan gå med i för att få hjälp?

Ett enkelt tips är om du är lite osäker om du verkligen vill jobba där. Du kan lägga ett skambud på den önskade lönen och du är kvar och chillar på ditt nuvarande jobb som du kanske gillar eller tar utmaningen om du får den och då till en rätt bra lön. Svårigheten är dock att pricka exakt rätt och en hr-ansvarig kan ju också delvis “känna” av suget från den sökande om den vill ha jobbet eller inte.

Innebär det att du ska bo i Köpenhamn?

Vilken typ job söker du?
Jag kollar regelbundet lönenivåerna på båda sidor. Men att bo i Sverige och jobba i Danmark är den bästa kombon. Ur ett ekonomiskt perspektiv

Løn tjek Danmark - Sammenlign din løn med andre personer i samme erhverv i Danmark - Lontjek.dk

2 gillningar

Kom ihåg att skatterna är lite högre i Danmark. Men det finns ingen arbetsgivaravgift för din lön som i sverige. Bara lön plus pension.

Du måste ha i åtanke att danskarna jobbar lite mer och har en ganska så annorlunda arbetskultur än vi i Sverige har. Nu utan att känna till så mycket om just din roll och situation är det ännu en faktor att tänka på.

Danmark har Europas tredje kortaste arbetsvecka. Men jag känner att vi är lika effektiva inom den tiden.

Arbetskulturmässigt är det ganska stor skillnad.

How much time per week do Europeans usually work? - Eurostat (europa.eu)

Danish working culture vs Swedish working culture (kxmgroup.dk)

2 gillningar