Våga söka jobb i Köpenhamn

Har kommit till ett steg i min karriär där jag känner att det är dags att byta jobb. Bor i Malmö och hittar inte så mycket som passar mig. Vidgade mitt sök till Köpenhamn och hittade genast många spännande jobb som skulle kunna passa mig. Även om jag i princip ser Köpenhamn från mitt köksfönster känns det som ett stort steg att börja jobba där. Vet att det svenska och danska systemet skiljer sig åt och upplever det lite som en djungel att sätta mig in i. Det jag främst funderar över är lön, pension och skatt. Idag har jag ett jobb i Malmö med 76000 kr/månad och tjänstepension. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att räkna ut vad det skulle motsvara i Köpenhamn. Och i bästa fall ge en förklaring kring hur du tänker och räknar.

3 gillningar

Har du kikat på tjänster så som glassdoor.com för att få en uppfattning om människor i din yrkesposition har för lön i Köpenhamnsområdet?

För att jämföra med mig själv (är i diskussioner med danskt företag själv just nu) så har en Senior Utvecklare mellan 55K och 69K DKK i månaden. Jämför med Malmö/Lund där motsvarande i svenska kronor ligger väldigt likt fast i SEK.

Så min första instinkt skulle vara att ditt utgångsläge är din lön fast i DKK, så 76K DKK. Kanske som lägsta nivå.

Men sen får du läsa på kring dansk tjänstepension (arbejdsmarkedspension), och hur reglerna är för att ta ut den etc.

Öresund direkt har några bra info-sidor: Dansk arbetsmarknadspension - när du jobbar i Danmark

Notera också att av skatteanledningar så måste du arbeta minst 50% på plats i Danmark. Annars måste det danska bolaget registrera sig hos svenska skatteverket som arbetsgivare och skicka underlag etc, vilket dom antagligen inte är så sugna på.

5 gillningar

Tack för ditt svar! Behövde en liten puff i rätt riktning och inte gömma mig bakom att det är komplicerat. Har nu sökt två jobb, får se vart det leder.

2 gillningar

Hur gick det? Går själv i funderingar på att börja jobba i Köpenhamn.

Gick på två intervjuer för ett av jobben, fick det inte, med all rätt för jag var inte rätt person för jobbet. Det som var bra var att jag blev inläst på det danska systemet. Insåg att mitt lönekrav var för lågt med hänsyn till de förmåner jag har idag och att jag skulle behöva lägga mycket mer tid och pengar på pendling. Det var ett bra live test för att utmana mig själv! Är fortfarande kvar på samma företag i Sverige men med nytt jobb och ny lön. Rekommenderar räknesnurran på öresunddirekt - https://www.oresunddirekt.se/se/jag-har-faatt-jobb-i-danmark/skatt/skatteberaknare

2 gillningar

Marknaden i Malmö har varit väldigt dålig i Malmö regionen de senaste året så jag förstår att du söker dig till Danmark.

Marknaden i Malmö har varit väldigt dålig i Malmö regionen de senaste året.

I vilka termer tycker du den har varit dålig?

Att förfrågningar på uppdrag har minskat med ca 60% i Skåne.