Ta jobb i Köpenhamn som 30-åring, är jag för gammal?

Tjena,

Jag har ett jobberbjudande inom ekonomi på samma bolag jag jobbar på i dagsläget men på Köpenhamnskontoret. Är idag chef över 1 person och skulle då bli chef över hela teamet på 6 pers så ett bra steg.

Overall känner jag mig taggad av flera anledningar men det enda jag grubblar över är om jag borde gjort detta i tidgare ålder, mycket för att många vänner i åldern börjar stadga sig med seriösa förhållanden och börjar gå i tankar om barn. Är kille på 31-32 år, och personligen känner jag ingen stress över barn/stadga mig även om jag definitivt också känner att det vore dags att hitta en livspartner (lättare sagt än gjort…) efter att ha varit singel ganska länge. Inte så jättemycket har hänt senaste 5 åren i livet även om jag trivs med tillvaron.

Pros med flytt:

• Bra lön (i DKK dessutom) och bra erfarenhet för karriär
  • Förändring och ny livserfarenhet
  • Nära hem och kan ta långhelger till Sverige och jobba därifrån
  • Internationellt kontor med många sociala kollegor i liknande ålder och sits
  • Relativt enkelt att ångra mig och flytta hem igen

Cons med flytt:

• Alla vänner gifter sig och skaffar barn medan jag själv bara blir äldre och förblir singel istället för att försöka stadga mig i Sverige
  • Kanske fastnar i Köpenhamn längre än tänkt (~2 år)

Hur hade ni tänkt/gjort? Kanske nån som kan känna igen sig eller stått inför liknande beslut? Kanske gör det till en större grej än vad det är…

Tacksam för de som vill dela med sig av sin input. :slight_smile:

Edit: la den i denna forumavdelning då det är mer fokus på livsvalet än optimera ekonomi/karriär

1 gillning

Vadå för gammal, du var ju tonåring typ i förrgår.
Om du inte har något som håller dig tillbaka så bara kör. Det värsta som kan hända är väl att du träffar en dansk dam som heter Mette (tror ungefär 86% av alla danskor heter det), råkar ta några Tuborg för mycket och rätt vad det är står du där med två barn som heter Preben och Torben som pratar danska.

Skämt åsido. Köpenhamn är Skandinaviens huvudstad, porten till kontinenten och på många sätt kanon. Ta chansen.

41 gillningar

Om du inte har det här på Con listan, så är du fortfarande ung :wink:

Ta chansen!

10 gillningar

Din framtida partner bor kanske i Köpenhamn :smiley:

6 gillningar

Känner en hel del som är stadgade, har stadgar sig, och jobbar i byn. Ser inget motsatsförhållande så det är väl bara att köra på :+1:

1 gillning

Det finns inga i Köpenhamn som är äldre än 32 och jobbar. Du kommer se konstig ut.

Eller låt livet ta dig på en resa. Finns inget som säger att det är bättre att träffa någon i Sverige än någon annanstans

4 gillningar

Att jobba i Köpenhamn kommer inte att minska dina chanser att träffa en partner. Ser det mer som diversifering i dejtingsmarknaden :). Du skriver själv att du är taggad så varför inte?

Jag jobbar själv i Köpenhamn ~3ggr i vecka, har sambo och hade mitt första barn kort efter jag började jobba där. Var dessutom 5år äldre än du är nu. Det går att lösa det…

1 gillning

Gör det :grinning:
Kom ihåg att det er en lite annorlunda kultur på företagen där :sunglasses:

1 gillning

Ja, du är såpass nära pensionen att det kanske inte är värt att ta detta jobbet :smiley:

Alla har sin resa i livet, finns ingen lag som säger att man måste “stadga” sig vid 30 års ålder, eller “stadga” sig överhuvudtaget. Vissa träffar sin partner tidigt i livet, andra senare, andra gör det aldrig. Under tiden lev och njut av livet, du kommer också vara mer attraktiv i dejtingsmarknaden. Jag som singelkvinna i ungefär din ålder är mycket mer attraherad av män som kör sin egen race och fokuserar på sig själva, njuta av livet och skapa erfarenheter än av någon som är fokuserat på att “stadga” sig bara för alla andra gör det.

Så kör. Ge det ett par år och om det inte funkar du kan altid flytta tillbaka till Sverige, då är du 34-35 vilket är ingenting när du förhoppningsvis har 50+ år kvar av livet.

2 gillningar

:denmark: :+1: :heart:

(Det finns gott om pæne piger i hovedstaden också.)

4 gillningar

Vilka bra svar, både givande och roliga :smiley:

Lutar ännu starkare mot att flytta ner nu. Tack!

2 gillningar

Det finns män och kvinnor i Danmark som vill stadja sig och skaffa barn. Bara då att du vet :stuck_out_tongue:

4 gillningar

Ner? Huvudstaden ligger ju västerut! :crazy_face:

(På RT är Malmö den självklara mittpunkten för kartreferenser.)

5 gillningar

Varför inte bo i Malmö under tiden du jobbar i Köpenhamn? Pendlingen är smidig sålänge ditt kontor inte ligger långt ifrån stan, och den ekonomiska bonusen av att jobba i Köpenhamn dubbleras nästan pga växelkursen och billigare boende.

3 gillningar

Jag instämmer i ovanstående.

Tänk på att arbetsrätten ser annorlunda ut om du har dansk anställning, sedan talar väl allt för att du kommer göra ett bra jobb så det är inga problem. Det är också bra att ha koll på vad som gäller med vård etc. Det lär funka bra med tanke på hur många svenskar som jobbar i Köpenhamn.

Också värt att ta med att danskar kan ha lite hårdare jargong, i synnerhet mot oss svenskar.

Hur som helst helt klart värt att ta jobbet!

Kan bara säga Köpenhamn och Danmark är fantastiskt, men nog mer annorlunda än vad många tror.

Man säger vad man tycker på möten, bra jobb är bra jobb och dåligt jobb är dåligt jobb så enkelt är det.

Man kan bli av med jobbet mycket enklare än Sverige (både positivt och negativt), men du får också enklare nytt jobb.

Har du tur så får du typ gratis lunch som är super bra! Ja det är sant typ 25 dkk för en super buffe! Mmmmm :grinning:.

Löner lite högre men inget dramatiskt då du betalar mer skatt i Danmark, typ 38% ish.

Danskar är inte de som kanske snackar på bussen eller tåget med främlingar, lite som Sverige :wink:.

De är duktiga på AW och på att dricka(ja det är sant :wink:). Mycket festande om du vill och bor i centrala delarna av Köpenhamn kommer du också mycket lätt kunna gå ut och träffa mycket trevliga och smuk piger​:grinning::+1:!

Mycket mer tydliga regler, mycket bättre än Sverige.

Brödet i Danmark är bättre än Sverige.

Har aldrig märkt jargong som hård mot oss Svenskar, man bara kör samma tillbaka och ja en språkkurs behöver de gå(de förstår ju inte varandra knappt :rofl::rofl:). Där har du jargongen;-)

Jag ser absolut bara 100% positivt på en flytt!

Nej för f-n bo inte i Malmö, är ju en fruktansvärd stad! Skulle ALDRIG bosätta mig i Malmö!!! Gör det INTE!

3 gillningar

Nu blir man ju nyfiken… Lite off-topic kanske, men vad grundas detta på?

2 gillningar

Gillar inte Malmö, av många anledningar. Varit där för mycket och nej inget för mig!

3 gillningar

Ta chansen… Vill du ha fanilj så går det nog bra att bilda en i Köpenhamn också.

Jag pendlade ett år från Malmö Dalaplan till Søborg. Nästan 2h enkel väg. Det var svettigt… Men bor och jobbar man närmare de större knutpunkterna är det ju lugnt.

2 gillningar