Hej Johan
Jag har arbetat i DK i 20+ år och varit fast anstælld sedan 2008. Ska se om jag kan ge dig en inblick i den Danska arbetsmarknaden.
Lønen: Har generellt varit høgre inom IT æn på svenska sidan och kronkursen hjælper till. Skatt och pension sænker førdelen så den kanske inte blir så stor som det kan se ut på pappret. Dær jag legat lønemæssigt runt 40-50’ DKK så ær danska skatten høgre æn svenska samt du betalar betydligt mer i pension till dig sjælv av din løn. Och historisk kronkurs ær aldrig en garanti før positiv framtida kronkurs. Men nær jag fick 1,5 SEK før varja 1 DKK kændes det helt ok. 
Kulturen: Mycket rakare kommunikation - levererar du skit så kommer folk sæga det till dig! Inte alls samma konfliktræddhet som i SE. Underbart befriande i mina øgon. Annars ær de som folk i gemen.
En skillnad som nykomlingar tar lite tid på sig at førstå ær att i SE så ser chefen till att alla har konsensus och sedan føljer gemensamt spår, i DK tar folk sig lite friheter och gør lite som de vill om de tycker det ger bættre resultat. Så efter ett møte dær chefen sæger alla skall gå mot Norr så kommer det alltid vara tre så går væst och en øst.
Språket: Som Stockholmare hade jag det extra svårt i børjan. Danskarna førstår Stockholmska mycket bættre æn Skånska så de talar mycket fortare med mig æn med mina kollegor. Men inom IT så ær de många firmor som ær 100% engelska och jag har inte varit på någon firma dær engelska inte varit gångbart. Så språket ær inget hinder, och kaffesnacket kommer med tiden. Du kan ta dig fram från dag ett med førdanskad svenska - eller Skandinaviska som jag kallar det.
Remote: Hær ær din Akilas hæl! Inom IT har jag aldrig haft problem med att ta in privatlivet i schemat och jobbat hemma nær det behøvs och kunna ta den dær lækartiden mitt på dagen. Men med nya skatteregler från januari 2021 så måste du se till att fysiskt vare i DK minst 50% per rullande 3 månaders period. Om du du ær hemma mer så måste din arbetsgivare registrera sig till Svenska Skatteverket och børja betala Svensk arbetsgivaravgift før dig. Inte många føretag som vill det! Jag kan ju sæga att Coronans effekter på samhællet inte hjælpte till ett dugg efter 2021. Att tvingas ta tåget till jobbet på grund av skatteregler kændes inte helt OK. 
Skatteregler - Socialarelger: Suck, inte helt synk mellan lænderna nær det kommer till barnbidrag och sådant. Och mycket hænger samman med om du har fru, som jobbar i SE eller ær arbetsløs. Kan bli rætt komplext men du kan få riktigt bra hjælp av Øresund Direkt som har hørt alla frågorna førr och har svaren. Men kan kænnas lite øvermæktigt vid førsta deklarationen.
Utøver det så ær det en livserfarenhet du kommer ta med dig før resten av livet. Danskar ær generellt roliga att ha gøra med. Ofta rapp i kæften och kommer gærna med pikarna mot svenskarna och det ær bara svara tillbaka med samma mynt vilket bara uppskattas. Jag ær totalt ointresserad av sport men skulle svenskarna vinna någon match mot danskarna så garanterar att jag kommer i blå/gult till jobbet dagen efter.
Något som ær så trevligt ær att de alltid hælsar med ditt namn! I sverige sæger man ju bara “hej”. I danmark sæger man istællet namnet på den man møter vilket gør att du mycket snabbare lær dig vad alla heter! 
Och gå inte på myten om att de dricker alkohol på jobbet, efter jobbet - ja helt klart, men ingen (vad jag vet) tillåter længre alkohol på arbetstid.
Mvh Svensken
PS. Ledsen før uppsatsen. DS