Svensk medianlön, klart lägst i norden?

Hej!

Som rubriken anger har jag en kort men potentiellt komplicerad fråga. Har Sverige klart lägst medianlön i norden, och varför då?

Jag googlade nämligen danska medianlön för ett par dagar sedan, och jag blev faktiskt rejält överraskad. Jag har därefter googlat runt för att se vad respektive nordiskt land anges ha i medianlön (omvandlat till SEK):

Danmark: 64500
Norge: 42300
Finland: 38900
Sverige: 33200

Får medge att jag inte källgranskat detta i detalj, så om någon kan dementera detta är jag helt öppen för det. Inser att detta är väldigt förenklat, men om jämför detta med GDP-per capita rankingen (IMF) över nordiska länder (i internationell dollar) ser listan ut som följande:

Norge: 78128 (6:a)
Danmark: 69845 (11:a)
Sverige: 63877 (17:a)
Finland: 58,659 (21:a)

Ursäktar att jag inte är själv kvalificerad att besvara frågan, men det framstår mig ändå som lite anmärkningsvärt att medianlönen i Danmark är nästan dubbla Sveriges när vår GDP per capita är liknande. En del av mig tänker att det är en valutaeffekt, men borde det inte påverka även Sveriges IMF ranking? Hur går det ihop, har de stängt ner staten i Danmark? :slight_smile:

Vidare varför är vi 6000 SEK i månaden under Finland när vi ligger tydligt över Finland i GDP per capita? När man tittar på de här siffrorna börjar man ju allvarligt fundera på att söka sig till den danska/norska arbetsmarknaden =/

Mvh, Martin

1 gillning

Du får jämnföra oxå vad de kostar i dom olika länderna att bo å leva… Alla vet nästan varför dom från Norge kommer över gränsen för att handla…

Var hittade du den här siffran?
Enligt den här sidan var medianlönen 3 036€ i september 2022, vilket är 32 585kr.

2 gillningar

Ja så er det förstås. Men ändå.

Om jag teoretiskt antar att min relativa lön skulle vara motsvarande i Danmark, så skulle det innebära en löneförhöjning på ca 45000 SEK i månaden. Så om halva min lön består av utgifter i båda länderna, skulle jag fortfarande kunna höja mitt månadssparande med motsvarande +20000 SEK/ månad.

Förvisso bara ett teoretiskt exempel, men ja, att ens komma i närheten av det framstår för mig som rätt galet ^

Hmm ja det kan hända att det är felaktigt, hittar ett par olika siffror.

Specifikt var det den här sidan:

Men även finska statistiska centralbyrån visade angav motsvarande 34650 SEK:
https://www.stat.fi/til/pra/index_sv.html

Vilket förvisso skulle göra skillnaden lägre mellan Finland och Sverige, men ändå drygt 1000 SEK till fördel för Finland trots lägre GDP per capita.

Mjo, men du får ut ~1000 SEK mindre i lön efter skatt i Finland ändå.

Det beror också på hur stark är ekonomi för varje land.

GDP per kapita
Danmark: 69845usd
Sverige: 63847usd

Danmark är en rikare land, därefter kan betala högre löner, i princip.
Danmark och Schweiz har en av de högsta löner i Europa.

Inom min sektor (civilingenjör i datateknik) ingångslönen efter universitet är:
Sverige: 36000SEK
Danmerk: 40000DKK = 57530SEK

1 gillning

Du vet om att den siffran är medellön samt inklusive pensionsinbetalningar?

Nej jag visste inte om att det inkluderade pension, men jag är undrar om det verkligen är genomsnitt inkomst, samma siffra beskrivs som en median på andra ställen.

Men om vi inte fokuserar på exakta siffror, så nämner t.ex. SR-sammanställning att genomsnittslönen för många yrkesgrupper är ca 60% högre i Danmark.

Så ja, man kan konstatera att det är väldigt mycket högre, mest en fråga om hur mycket högre.

38 900 kr låter högt för Sverige. SCB säger att den är 33 200 kronor.

Danmark och Sverige har likvärdiga ersättningar för anställda efter att skatt och pension tas in i beräkningen. Du får jämföra siffrorna vad man får ut netto i handen och hur mycket som tillkommer när man går i pension. Jämför detta med levnadsomkostnaderna i varje land och se hur stor del av dessa i procent som täcks. Att jämföra lön rakt av är skevt som du själv upptäckt :slight_smile: .

Ja så är det förstås, men det är ändå en rätt betydande diskrepans däremellan?

Även om man bara tittar på det här specifika fallet? Lönen i Danmark var då ca 60% högre. Danmarks GDP per capita är samtidigt ca 9% högre än Sveriges.

Jag tycker att skillnaden mellan de två talen, särskilt som en svensk arbetstagare, inte helt saknar relevans :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Siffran kommer från Danska SCB där de säger medel och inte median

• The average employee in Denmark earns DKK 44,514 per month before taxes. The amount includes pension and is calculated by the so-called standardised hourly earnings translated to a full-time monthly salary.

Precis, det hjälper också som Danmark har en mycket starkare valuta. DKK är mycket mer stabilt än SEK som tappar i varje lågkonjuktur.

Danmark har en fast växelkurs mot Euro.

Finns viss motvilja från oss som var med om 90-tals krisen kring att återinföra system med fasta växelkurser igen.

“I 2021 var median månedslønn 45 830 kroner per heltidsekvivalent.” Från Statistisk Sentralbyrå i Norge (Hva er vanlig lønn i Norge?). 2021 var växelkursen mer eller mindre 1:1 mellan NOK och SEK och skattesatsen mer eller mindre lika för den typen av lön.

Den norska lönen har väl attraherat lyckosökare under ganska många år nu? Allt från bartenders till stafettläkare.

Arbetsgivaren betalar knappt några sociala avgifter i Danmark. De anställda får större del av lönen men skall betala in skatt på detta.

Det hade varit en fördel för diskussionen i tråden om du hade kunnat hänvisa till några källor.

2 gillningar

Exakt detta. Det är rejält högt skattetryck i Danmark, något som var väldigt på tapeten efter brons byggande och innan de ändrade reglerna. Nu skattar man där man jobbar. Tidigare skattade man där man bodde (säkert förenklat, men i princip). Detta gjorde att danska barnfamiljer flödade över sundet och löpte villor i Malmös kranskommuner nära brofästen och svenskar i Malmös innerstad gärna tog jobb i Köpenhamn. Jag har fortfarande en hel del danska och halvdanska ungdomar bland de jag träffar via jobbet.

Även valutaskillnader märks tydligt när man är på ställen som Ikea där man hör lika mycket danska som svenska i köerna vissa tider.

Nu har den här artikeln några år på nacken och pratar om medellöner isf medianlöner, men det finns en graf med skatt vs lön i nordens länder där som visar det här ganska bra

1 gillning