Som rubriken anger har jag en kort men potentiellt komplicerad fråga. Har Sverige klart lägst medianlön i norden, och varför då?
Jag googlade nämligen danska medianlön för ett par dagar sedan, och jag blev faktiskt rejält överraskad. Jag har därefter googlat runt för att se vad respektive nordiskt land anges ha i medianlön (omvandlat till SEK):
Får medge att jag inte källgranskat detta i detalj, så om någon kan dementera detta är jag helt öppen för det. Inser att detta är väldigt förenklat, men om jämför detta med GDP-per capita rankingen (IMF) över nordiska länder (i internationell dollar) ser listan ut som följande:
Ursäktar att jag inte är själv kvalificerad att besvara frågan, men det framstår mig ändå som lite anmärkningsvärt att medianlönen i Danmark är nästan dubbla Sveriges när vår GDP per capita är liknande. En del av mig tänker att det är en valutaeffekt, men borde det inte påverka även Sveriges IMF ranking? Hur går det ihop, har de stängt ner staten i Danmark?
Vidare varför är vi 6000 SEK i månaden under Finland när vi ligger tydligt över Finland i GDP per capita? När man tittar på de här siffrorna börjar man ju allvarligt fundera på att söka sig till den danska/norska arbetsmarknaden =/
Om jag teoretiskt antar att min relativa lön skulle vara motsvarande i Danmark, så skulle det innebära en löneförhöjning på ca 45000 SEK i månaden. Så om halva min lön består av utgifter i båda länderna, skulle jag fortfarande kunna höja mitt månadssparande med motsvarande +20000 SEK/ månad.
Förvisso bara ett teoretiskt exempel, men ja, att ens komma i närheten av det framstår för mig som rätt galet ^
Nej jag visste inte om att det inkluderade pension, men jag är undrar om det verkligen är genomsnitt inkomst, samma siffra beskrivs som en median på andra ställen.
Men om vi inte fokuserar på exakta siffror, så nämner t.ex. SR-sammanställning att genomsnittslönen för många yrkesgrupper är ca 60% högre i Danmark.
Så ja, man kan konstatera att det är väldigt mycket högre, mest en fråga om hur mycket högre.
Danmark och Sverige har likvärdiga ersättningar för anställda efter att skatt och pension tas in i beräkningen. Du får jämföra siffrorna vad man får ut netto i handen och hur mycket som tillkommer när man går i pension. Jämför detta med levnadsomkostnaderna i varje land och se hur stor del av dessa i procent som täcks. Att jämföra lön rakt av är skevt som du själv upptäckt .
Ja så är det förstås, men det är ändå en rätt betydande diskrepans däremellan?
Även om man bara tittar på det här specifika fallet? Lönen i Danmark var då ca 60% högre. Danmarks GDP per capita är samtidigt ca 9% högre än Sveriges.
Jag tycker att skillnaden mellan de två talen, särskilt som en svensk arbetstagare, inte helt saknar relevans
The average employee in Denmark earns DKK 44,514 per month before taxes. The amount includes pension and is calculated by the so-called standardised hourly earnings translated to a full-time monthly salary.
“I 2021 var median månedslønn 45 830 kroner per heltidsekvivalent.” Från Statistisk Sentralbyrå i Norge (Hva er vanlig lønn i Norge?). 2021 var växelkursen mer eller mindre 1:1 mellan NOK och SEK och skattesatsen mer eller mindre lika för den typen av lön.
Den norska lönen har väl attraherat lyckosökare under ganska många år nu? Allt från bartenders till stafettläkare.
Exakt detta. Det är rejält högt skattetryck i Danmark, något som var väldigt på tapeten efter brons byggande och innan de ändrade reglerna. Nu skattar man där man jobbar. Tidigare skattade man där man bodde (säkert förenklat, men i princip). Detta gjorde att danska barnfamiljer flödade över sundet och löpte villor i Malmös kranskommuner nära brofästen och svenskar i Malmös innerstad gärna tog jobb i Köpenhamn. Jag har fortfarande en hel del danska och halvdanska ungdomar bland de jag träffar via jobbet.
Även valutaskillnader märks tydligt när man är på ställen som Ikea där man hör lika mycket danska som svenska i köerna vissa tider.
Nu har den här artikeln några år på nacken och pratar om medellöner isf medianlöner, men det finns en graf med skatt vs lön i nordens länder där som visar det här ganska bra