Svensk medianlön, klart lägst i norden?

Samtidigt är median förmögenhet 80% högre i Danmark än i Sverige så jag tippar på att de har det lite bättre även efter skatter, arbetsgivaravgifter, och alla andra kostnader som en median medborgare har.

1 gillning

Valutakursen är också en viktig komponent att ta i beaktande då vi är små öppna ekonomier som har stor del av vår konsumtion från utlandet.

Jag gissar vilt att alla länder kanske inte tar ut sociala avgifter innan de skriver ut lönebeskedet, för att dölja hur hög skatten är.

Som några skrivit så inkluderar lönen i Danmark ofta pensionsinbetalningar så den är inte så hög som skrivet här. Sen tas de sociala avgifterna ut som AM (arbejdsmarkedsbidrag) på 8% av ens bruttolön och sedan beskattas resten med omkring 36% för en medianinkomsttagare. Så skatterna är betydligt högre med 8+36 % i normalfallet. Har jobbat i Danmark förr och med en månadslön på drygt 30.000 dkk (exklusive pension) blev det utbetalat runt 19500 dkk netto efter standard skatteavdrag.
Danmark är oerhört mycket dyrare att på i dock. Mycket större steg i prisskillnader för förnödenheter och boende mellan Sverige och Danmark än vad det är mellan Norge och Danmark upplever jag.

Intressant.

Säg att man bor i Malmö och har jobb i t.ex. Lund eller Helsingborg. Då är det ju vettigt att byta till ett jobb i Danmark. Kostnaden för att åka över Öresundsbrun, är försvinnande liten med tanke på löneökningen.

Jag vet många som sitter i den sitsen.

Med skillnaden att du då betalar skatt i Danmark, som jag nämnde. Men ja, i en del yrken lönar det sig absolut fortfarande.

Så vi har med källor:

Medianlöner i Sverige: 33200 SEK (Medianlöner i Sverige)
Medianlöner i Danmark: 44514DKK = 64275 SEK (The average Dane - Statistics Denmark)

Median och medel igen, så det är fortfarande lite svårt att jämföra.

2 gillningar

En helt vanlig bostadsrätt kostar dubbelt så mycket i CPH som i Malmö exempelvis, givet standardavtal och belåning. Den kan lätt kosta mot 20000 DKK i CPH.

2 gillningar

RT-medianen i lönetråden, räkna på den.

Jag körde in en lön på 40 tkr på öresunddirekt.se i deras räknare. Skulle få behålla drygt 25 tkr. Visst, någon/ett par tusenlappar mer än i en medelsvensk kommun iSverige men inga jätteskillnader. Kanske tillkommer det mer?

1 gillning

Det kan säkert stämma då. Jag vet bara att det inte är så lätt som man först tror. Och, ta med matlåda för lunchen (frukosten) på västra stranden kostar ju också rejält mer. :slight_smile:

Ta höjd för pensionen. Den är högre i Sverige. Sedan kan man som gränspendlare sätta av utan den skatt (15%) som en dansk får betala, vilket gör det mer fördelaktigt i just det fallet. Det går inte att bara kolla på lön och säga ett land är bättre/sämre. Vad kostar skola, utbildning, barnomsorg, parkering, lunch etc etc etc.

En helt vanlig bostadsrätt kostar dubbelt så mycket i CPH som i Malmö exempelvis, givet standardavtal och belåning. Den kan lätt kosta mot 20000 DKK i CPH. Samma lägenhet i Malmö går på kanske 12000 SEK. Massiv skillnad.

När jag matade in en månadslön på 50000 och övriga värden (12% av lönen sätts av till pension, 8% via företag och 4% själv) som singel i räknaren nyss länkad, säger den att nettolönen är 32400 DKK per månad. Av dessa går 20000 DKK direkt till bostad. Kvar blir 12400 DKK att leva på. Samma månadslön men i SEK och svensk bostad om 12000 SEK, ger 23500 SEK kvar att leva på. Väldigt stort delta.

2 gillningar

Jag läser ofta tvärtom att det svenska pensionssystemet är sämst i Norden.

Sen beror det väl kanske lite på vad man vill ha med, personligen vill jag hellre kunna förvalta över större del av min pension själv än att staten sitter och håller på den, för någon annan kan det ju vara dåligt. Så “bra” kan ju vara lite individuellt.

Säkert. En sak som är väldigt bra är tjänstepension ITP (och säkert andra) upp till 175kSEK / mån. Man får då hela 65% och hela 30% banden. Man behöver inte ens förhandla om detta :grinning: kommer som ett brev på posten.

Problemen ligger väl mer i den allmänna och för de som bara drar in 4,5% i tjänstepension.

Gäller kanske den statliga pensionen, kan inte tänker mig att de andra länder ha bättre villkor, speciell för höginkomsttagare, som till exempel ITP.

1 gillning

Den del alla får från danska staten är lägre än närliggande länder. Man får 1 del för varje år man jobbat i Danmark med maximalt 40 delar. Pensionen ligger på runt 6600 DKK sist jag kollade. Har man jobbat 15 år i DK får man således 15/40*6600 = 2475 DKK i pension varje månad.

Inom EU räknas varje arbetat år i ett EU land som ett kvalificeringsår. Vet inte om det påverkar detta iofs :grinning_face: det är baserat på pro rata.

Om det stämmer att Sverige har lägst pension i Norden räcker det med 1 år i Danmark för att höja totala pensionen, även om den svenska delen sänks proportionerligt för varje år du får från Danmark.

I Finland är det i alla fall missvisande. Har du t.ex. 30% i skatt så får du behålla ca. 62% pga. sociala avgifter etc. Men jag vill påstå att en stor del av befolkningen inte ens känner till detta utan tror att de behåller 70% (Kanske de bara är för lata för att räkna och kontrollera eller så bryr de sig helt enkelt inte).

Edit. Själv betalar jag fast skattesats utomlands plus ca. 8% sociala avgifter till Finland men missvisande är det definitivt. Jag hade önskat att Vero (Skatteverket) gav den riktiga procenten svart på vitt.