Svensk medianlön, klart lägst i norden?

Nej jag tror det stämmer inte
Medianlöner i Sverige: 33200 SEK inan skatt → efter skatt: ~26000SEK
Medianlöner i Danmark: 44514DKK innan skatt = 64275 SEK innan skatt → efter skatt ~27000DKK → efter skatt: ~39000SEK

39 lax är mycket mer än 26 lax :slight_smile:

1 gillning

du kan kanske jämför CPH med Stockholm, inte med Malmö. Huvudstäderna är alltid dyrarare.

Stämmer och stämmer, du får nog läsa om vad @spec skrev. :slight_smile:

Fast om syftet är att jämföra att bo på den här sidan sundet är ju Tjockhult helt värdelöst som jämförelse.

Som huvudstad räknat är det en annan sak och då blir priserna väldigt jämförbara. Men som sagt, det var ju inte riktigt den diskussion som fördes då vi pratade om sundspendling.

jag läser och jag skriver 39 lax efter skatt (Danmark) är mycket mer än 26 lax efterskatt (Sverige) → jätteskillnad.

Varför då? Inte tusan bor du i Stockholm om du jobbar i Danmark :slight_smile: . Dessutom tog jag en normal 3:a i ett område utanför stadscentrum bara för att inte prispåslaget av huvudstaden. Vill du ha vad en vanlig 3:a kostar i centrala KPH kan du räkna på 35000 - 50000 DKK I månadskostnad. Denna lägenhet för 6 mille går på 35000 DKK i månaden exempelvis. Kom då ihåg att en dansk månadslön på 50000 är 32400 efter skatt. Därför jag envist upprepar att man måste ta höjd för levnadsomkostnaderna. Allt är lägre ute i provinsen (vischan) i Danmark, boendekostnader som löner. Bli inte blinda på valutakurserna. De går upp och ned. Kolla vad som är kvar efter skatt och alla andra utgifter man har. Då är det fördel Sverige jämfört med Danmark imho.

1 gillning

från 2017 till nu har varit mellan 1,3 till 1,5:

Om Lisa har tre äpplen och Per fyra apelsiner, hur många bananer har då Olof ätit?

Du har inte fel, men det har ingenting med det spec sa att göra. :slight_smile:

Nästan helt okopplat till övrigt: Jag saknar den en gång billiga danska kronan…

1 gillning

En fråga till Svenska politikerna och Riksbanken, varför Svenska krona tappar så mycket jämför med DKK/EURO…

Under denna tidsperiod har antalet SEK per DKK (EUR) varierat från 1,09x till 1,53x. Norska kronan har vi haft en omvänd utveckling gentemot.

1 gillning

Idag finns ju andra skäl, men sedan danska kronan knöts till euron har den ju legat över den svenska. Som lastgammal surgubbe minns man ju glada dagar med 85-90 för för en dansk krona.

Det är ju ingen nyhet att svenska tjänstemän och högre chefer är underbetalda jämfört med i många andra delar av världen. Har du t.ex. 48000 kr i månadslön som hyfsat välbetald tjänsteman får du ut 296 kr brutto/timme. Att anlita en vanlig hantverkare kostar säg 500 kr + moms. Sen finns det väl i princip inga yrken med riktigt låga löner i Sverige, om det är normala arbetsgivare. Fuskföretag finns såklart överallt.

Kanske är vi svenskar dåliga på att ta betalt för det vi gör, men det är ju oftast ett kollektiv som står bakom vad t.ex. sjuksköterskor, lärare, dagispersonal osv tjänar. Det finns kanske forskning som fördjupar sig i detta? Jag inbillar mig i alla fall att t.ex. psykologer och läkare tjänar betydligt mer i USA än i Sverige, för att bara ta något exempel.

Kul bild från Danmark, dock inte mycket målgkultur på den… :smile:

/

2 gillningar