Varför är Danmark så dyrt för svenskar

Hej Jan, jag har en fråga som förbryllat mig. Det är en sak som diskuterats i min bekantskapskrets och de flesta tycker svaret är självklart.

Frågan är: Varför är allt så dyrt i Danmark.

Många säger självsäkert att det beror på den starka danska kronan.

Chat GPT säger tex:

Att det beror på högre löner, högre moms, högre bostadspriser och hyror, sämre konkurrens i Danmark,

MEN jag tycker det saknas något.

Säg att vi i Sverige skulle bestämma oss för att höja allas löner med 100%, det skulle väl knappast leda till att svenska kronan blir starkare, snarare sjunker kronan till hälften istället.

Sverige kan lätt höja momsen, men skulle det leda till starkare svensk krona?

Chat GPT nämner sämre konkurrens, men i en öppen marknad som Danmark, som också ligger närmre Europa, hur länge skulle egentligen detta hålla. Det borde bara vara en tidsfråga innan nya aktörer inkommer om nu saker/ tjänster är felprissatta.
Samtidigt nämns att marknadshyror råder i Danmark, så det motsäger delvis påståendet om dålig konkurrens?

Den underliggande ekonomin och konkurrenskraften måste vara bättre i Danmark än i Sverige för att kunna försvara ett högre kostnadsläge och starkare valuta.

Kan det vara så att danskarna är skickligare på det de gör och kan producera mer högkvalitativa produkter som de kan sälja till högre priser än vad vi kan i Sverige?

Kan det vara så att investerare inte vill äga svenska kronor pga att de anser att Sverige påverkas negativt av tex systemhotande kriminalitet?

Om marknaden inte skulle tro på värdet på den danska kronan, så skulle väl någon George Sourostyp spekulera sönder danskkronan så att de blev tvungna att överge kopplingen till Euro

3 gillningar

Ja.

Deras produktivitet i termer av BNP per capita var ~71 000 USD år 2024 och Sveriges var ~ 57 000 USD. Alltså cirka 25% högre.

Men som du säger är allt, särskilt boende, mycket dyrare i Danmark. Så deras lokala köpkraft är ”bara” cirka 10% högre i Köpenhamn VS Stockholm. Enligt Numbeo: Cost of Living Comparison Between Stockholm, Sweden And Copenhagen, Denmark

Exakt varför är såklart oerhört komplext.

4 gillningar

På tidiga 90-talet kostade danska kronan 0,85 och nu kostar den 1,50. Mycket har hänt sedan dess. Bl a har svenska kronan flutit, danska kronan peggats till euron och flera finanskriser har sakta men säkert sugit musten ur vår valuta. Men som @saihtam noterade: För danskarna är det ingen större skillnad i köpkraft. Det är för oss i Sverige det märks.

4 gillningar

Men de 10%en försvinner för danska behöver i snitt bidra med runt 10% av lönen till tjänstepension.

Som skåning som besökt Danmark ofta under många årtionden så skulle jag säga att valutan är den stora orsaken till varför det upplevs så mycket dyrare för svenskar i Danmark numera.

Från ungdomens 0,75 SEK per DKK när man fick höra ”de er desamme” när man stack fram en svensk hundring och fick tillbaka balansen i DKK. Till idag 1,5 SEK per DKK.

Rotorsaken till skillnaden i valuta handlar nog om att danskar är sjukt mycket bättre förhandlare än svenskar. Vi kör flytande SEK sen 90tals krisen. De band DKK till EUR och har klarat det för ekonomin ändå har varit i balans vilket inte gjort oddsen att spekulera mot DKK tillräckligt bra för valutahajar.

Å andra sidan Malmös många småföretagare och butiker kan tacka danskarna för att de överlevt. I centrum hör man lika mycket danska som svenska vissa dagar.

Så det är ok. Pölsen och ölen blir lite dyrare där, men utbudet i Malmö har blivit bättre och vi är tacksamma för att ha en riktig internationell flygplats på 30 min avstånd. :denmark::heart:

2 gillningar

När vi var över i Byen häromveckan pratade nästan varenda figur i centrum svenska. När vi kom till Malmö och gick genom stan var det danska som klingade. :joy:

Ja, vinnaren är definitivt Malmö och det är ju bra att Kastrup finns där om man nu ska ut och resa. Jag gillar OG Danmark och minns ju såklart med värme alla turer under 90-talet när jag plundrade stans vinylbutiker på panikreorna när alla pölsesmaskare bytte allt till CD. :smiley:

1 gillning

Ja precis, inklusive butikspersonalen åtminstone i lågpris affärerna :sweat_smile:

1 gillning

Kollade Big mac index o där stack Norge ut mer

3 gillningar