Nu har jag kört över Öresundsbron under hela den tid jag har bott i Sverige. Det har alltid lönat sig på grund av löneskillnaden. Bron har alltid varit vansinnigt dyr. Men det är skönt att få det dokumenterat.
Jag hoppas att det här ökade fokuset kommer att innebära att vi pendlare får bättre villkor. Tyvärr har man som dansk i Sverige inte rösträtt vare sig i Sverige eller Danmark.
Vet inte om det är sant (förmodligen inte), men myten säger ju att Danmark betalade 1/3 av bron och fick 2/3 av intäkterna. Danskarna är ju generellt grymma på affärer och ta betalt. Rekommendationen här nere i Skåne är att gör inte affärer med danskar.
Postnord är väl också ett bra exempel på det? Danskarna lyckades kasta över sitt fallerande postbolag på svenskarna som nu måste ta skattemedel för att betala för danska brevbärares pensioner.
Ryggmärgsreflexen sade mig att det är knäppt att inte kunna rösta i sitt hemland när man inte bor där.
Men nu när jag funderar lite kanske det är ganska rimligt att göra som danskarna.
Har inte t.ex. Turkiet en situation där turkar i Tyskland m.fl. andra länder i större utsträckning röstar på Erdogan men inte behöver lida personligen av det?
Det kanske inte är så mycket bättre egentligen.
Dels blir de utlandsboende inte lika insatta i det gamla hemlandets situation och politik och dels behöver de inte heller lida av konsekvenserna av sina beslut.
Stämmer tyvärr inte, bron ägs av Öresundsbro Konsortiet som ägs 50/50 av Svenska (SVEDAB AB) & Danska staten (A/S Oresund) Finansieringen skedde 50/50, resultatet delas 50/50 I skrivande stund har de 75% marginal på varje biljett, då bolaget har skrivit av varje år sedan bron byggdes
Funfact: Bron var påtänkt redan på 1800-talet, men pga dåliga statsfinanser & tidigare ärkefientlighet dröjde det länge innan den stod klar. Projektet sågs även som en miljöbov och ledde till att dåvarande miljöminister Olof Johansson avgick i protest 1994.
Troligen har dock Danmark gynnats mest av bron givet att de haft arbetskraftsbrist i snart 40 år
Jo, har också läst det! Finns ett intressant fenomen där barn till folk som “utvandrat” blir väldigt nationalistiska till sina föräldrars hemland. Det går att observera väldigt tydligt här i Sverige med.
Jag vet inte om du är ironisk, men båda har fungerande förbifarter och båda är duktiga på att förflytta biltrafiken från centrum, en gata i taget. jag gillar det!