Två frågor
- Är det risk att vi får bensinbrist i Sverige med hänsyn till oroligheterna i Mellanöstern?
- Kan det vara klokt att hamstra bensin eller är det överdrivet?
Två frågor
De var väll så här toapapper tog slut, rykten som inte stämde. Men de är klart agera alla på det så tar de ju slut.
Jag hörde på radion att de pratade om bensinransonering, därav min oro
Jag har ingen djupare kunskap i ämnet än någon annan men kanske blir så?
Hur kan man hamstra bensin på ett ofarligt sätt?
Det är en risk men vad löser hamstring?
Du får inte lagra så mycket hemma att det gör en signfikant skillnad.
Max 100 liter, max 10 liter per dunk. I villa. Och förvarat rätt.
Dvs en tank, hur långt kommer du på en tank till vardags.
Blir det allvar kommer elbilar bli poppis…
tillsammans med kollektivtrafik. Jag får.cykla till Lomma om inte bussfan går och ta tågeyt
Jag tänkte mer kanske att man alltid ser till att ha full tank. Fel ord av mig att använda ”hamstra”
Klokt, tanka upp på 75%
Om det blir brist måste de väl ändå prioritera att vi som har samhällsbärande yrken kan ta oss till jobbet tänker jag? Övriga kanske man gör lite anpassning a’la pandemin (när många jobbade hemifrån). Om det ens behöver gå så långt. Om många klarade av att utföra sitt jobb hemifrån under pandemin, så kommer det här också att ordna sig.
Vad kostar en 10 litersdunk?
200 spänn?
Så arbitraget måste vara 20spänn/litern, eller en dubbling av priset vid pump om det krisar.
Det är inte orimligt.
Såg nu att en 20 liters noname kostar 189kr på Biltema. Lite olagligt men ok. 16kg väger den full ungefär.
Vad är samhällsbärande? Hur skall vi veta att ni inte åker på semester på ransoneringskorten?
Missförstå mig inte, ni har närvaroplikt på jobbet så det blir svårt att slösa men det blir ju lätt att säga atr MIN bil drar 0,9 liter milen så kör man en andrabil som drar 0,5 osv men det är hundratusentals som omfattas isåfall.
Den administrationen….
Hemarbete skulle förmodligen minska användandet av bränsle rejält och jag hoppas fler arbetsgivare ser detta som ett medel att få bukt med en eventuell bensinkris. Däremot behövs det säkert fler åtgärder. Fler arbetar hemma idag än 2020 (tack vare att både arbetsgivarna och arbetstagarna tjänar på det) så effekten att de som kan jobba hemma arbetar 100% hemifrån blir inte lika stor som under pandemin
Nja, vet inte hur de skulle kunna kontrollera visserligen. Men jag är förare inom kollektivtrafiken, så jag tror det är rätt bra om jag kan ta mig in till jobbet ![]()
Nåja- vi köper bränsle för totalt ca 1200 kr i månaden (inräknat de nya högre priserna). Det kan knappast räknas som stor förbrukning att vi skulle behöva begränsa den körningen. Vi bor på landet, men ändå nära stan.
Haha, ja jag hoppas på bussarna. För en gångs skull kanske de kan hålla tiderna.
Under pandemin hade jag rekord till jobbet, det är motorväg utom första och sista 500meter.
Åker kollektivt idag.
De som bor utanför stan får problem. Vi var utan bil 4 månader i vintras. Man kan cykla till grannbyn och storhandla eller ta bussen.
Desatuom kommer vi inte ha råd att köra bil, allt som kräver fossil energi , mat till elektronik och semesterresor kommer explodera i pris. Elräkningen blir… intressant.
Vi i kollektivtrafiken kan inte hålla tiderna. Resandet ökar kraftigt utan att vi får mer restid. Av och påstigning är mycket långsammare idag än för 18 år sedan när jag började. Detta pga ökat resande, men också eftersom folk beter sig som Zombies när de kliver av och på fordonen när de stirrar i sina mobiler och ställer sig i vägen för alla andra när de väl kommit ombord och inte ser vad som pågår runtom. Reglertiden vi förr hade på ändhållplatserna har minskat för att få in fler turer, vilket minskar marginalerna tidsmässigt. Många av oss låter tom bli att dricka vatten för att slippa gå på toaletten-ändå avgår vi oftast sent från ändhållplats… Så nä, det går inte att lita på oss ![]()
Elräkningen: glad att jag har 2 års bindningstid kvar ![]()
Inte ert fel. Trafiken , gatuarbeten, söliga resenärer osv.
Det är ialla fall inte förarna. Men trafikplanerarna kan man piska lite ![]()
Det var ju busschafförens dag för inte så länge sedan. Ära den som äras bör!
Fast jag har åkt med några i Malmö som troligen trodde de låg under artillerield i Bagdad … å andra sidan är de gubbarna alltid trevliga ![]()
Heroes in the vardagen ! Alla ni som gör att jag kan slöa på väg till jobbet i 24 minuter (enligt tabellen) ..
Ja det är ju så när man är beroende av något.
Tänk om man kunde accelerera utfasningen av fossilbilar så vi inte är beroende av mellanöstern istället för att betala folk så de kan göra av med mer dyr bensin…
“Halv tank är tom tank” lever jag nästan efter. Går tanken under halv är det dags att tanka. Behöver aldrig känna stress över det, och då är jag säker om jag blir stillastående några timmar på motorvägen. Dessutom går det fortare att tanka ![]()
Men det tänket har jag haft länge, inget jag börjat med nu.
Fler arbetar hemma idag än 2020 (tack vare att både arbetsgivarna och arbetstagarna tjänar på det) så effekten att de som kan jobba hemma arbetar 100% hemifrån blir inte lika stor som under pandemin
Jag antar att du inte menar innan pandemin för då fanns väl knappt hemarbete i den utsträckning som idag. Så då är jag nyfiken på vilken statistik du kan peka på under pandemin när den var igång 2020 och under dens topp så tvivlar jag på att fler jobbar hemifrån idag.
Jag har ingen statistik, men på flera arbetsplatser var det ”omöjligt” att arbeta hemifrån innan pandemin. Många tjänstemän satt i stora och bullriga kontorslandskap.
Idag verkar fortfarande normen (tyvärr) vara att arbeta på plats, men hemarbete brukar ändå tillåtas några gånger per vecka. En del arbetsgivare inser också att om de låter arbetstagarna arbeta från sommarstugan under de mest attraktiva senesterperioderna blir det mindre friktion kring semestern.
Om starka rekommendationer om hemarbete införs vid en eventuell bränslekris kommer det troligen fungera som en krockkudde eftersom färre behöver nyttja bilen (eller bussen; färre passagerare på bussen innebär lägre bränsleförbrukning) till arbetet. Men det kommer inte ge samma effekt som i samband med pandemi. Eftersom där gick vi från 0% till 100% hemarbete på många arbetsplatser. Vet inte vad siffran är nu, men den är då inte 0.