Nytt år, nytt pris på bensin/diesel (och el)

Från och med idag kostar dieseln 1,20 kr mer och bensinen kostar 35 öre mer.

Majoriteten de totala priset består av skatt (ingen nyhet) men den så kallade reduktionsplikten är också anledningen till höjda priser, allt eftersom förnybara icke fossila vätskor blandas in i bränslet. För tillfället påverkar även marknadspriset på råolja, jag antar att nuvarande orosmoln försvinner med tiden.

Läste en hyfsat ny (20 okt 2020) rapport där Trafikverket är kritisk till utvecklingen avseende transporter och klimatmål. De nämner att avsevärt höjda bränslepriser måste till om man skall nå uppsatta mål i tid. I rapporten nämns en siffra på 50kr liter för bensin men samtidigt också argument för hur osannolikt/orimligt detta är under kommande år till 2030.

Enligt dem måste elektrifieringen måste gå ännu snabbare men bränslepriserna kan inte höjas hur högt som helst utan att landet stannar.

Vad tror ni om bränslepriserna kommande 8 åren till år 2030 och senare även år 2045 då vi skall uppnåt nollutsläpp.

Min gissning är att bränslena ökar någon krona varje år allt eftersom vi närmar oss år 2030. Dessvärre tror jag även elpriserna kommer normalisera sig runt 2-3kr exkl nätavgifter, vi kommer helt enkelt inte se elpriser på 50 öre per KWh igen.

Kort och gott kommer normalsvensken få det tuffare framöver allt eftersom pågående inflation tillsammans med ökande energipriser suger ut de sista kronorna i plånböckerna.

Sverige är ett tufft land att bo i, vet inget annat land som kör lika hårt med sina medborgare. Fortsätt knyt näven i fickan mina vänner, jag tror denna resa bara börjat!

3 gillningar

Bränslepriserna är typ samma i hela Europa. Personligen anser jag att vi ska avskaffa bränsleskatterna (förutom momsen som vi ju har på alla produkter och tjänster och som alltid tas ut i sista ledet). Istället bör det bli förbjudet att släppa ut växthusgaser i atmosfären om man inte betalar den fulla kostnaden för att samla in samma mängd som man släpper ut.

Sedan införs det en skatt för vägunderhåll som blir en kombination av körsträcka och fordonsvikt. Denna skatten bekostar det statliga vägnätet, medan inkomstskatterna fortsätter att bekosta det kommunala vägnätet på samma sätt som idag.

Bara en krona per år på bränslet framöver är mindre än 5% inflation.

Det galna är ju att den miljövänliga dieseln HVO100 nu kostar drygt 24:30 och den vanliga dieseln ligger på 20kr. Javisst att biobränslet som blandas i är dyrare men man tycker ju att det miljövänliga alternativet borde subventioneras eller beskattas lägre eller liknande.

Dessa bränslepriser drabbar ju alla, även om du inte har en dieselbil så kör lastbilar, maskiner (även fartyg?) på diesel vilket gör att alla varor och tjänster blir dyrare.

Det är väl redan extremt skattesubventionerat? HVO100 är väl skattebefriat?

1 gillning

Minns inte var jag läste det, men det var en artikel som hävdade att kostnaden för bensin och diesel egentligen inte blivit större om man tar hänsyn till inflationen och bilarnas minskade bränsleförbrukning.
Tycker ibland det överdrivs lite över hur extremt dyrt det är.
Suvar säljer som aldrig förr.

Sen förstår jag att det visst kan drabba lantbrukare och transportnäringen.

Ang elektrifieringen så tror jag den kommer fortsätta även om ökningen av drivmedelspriserna avstannar.

Och att det skulle vara så tufft att leva i Sverige det håller jag inte med om.

6 gillningar

Bensinen ökar inte lika mycket i pris som dieseln eftersom det inte kan blandas i lika stor andel fossilfritt utan att det får tekniska konsekvenser för bensinbilarna. Då kan man ju tycka att det skattemässigt på något sätt borde göras en omfördelning mellan bensin och diesel så att inte det mer miljöanpassade alternativet missgynnas.
När jag tankade sist satt det någon form av miljödeklaration på pumpen. Dieseln innehöll icke fossil råvara till nästan hälften medans bensinen bara innehöll ett fåtal procent fossilfritt.

Är en normal uppräkning varje årsskifte av energiskatten motsvarande KPI.

Sen 2016-2020 även varit en extra uppräkning på 2% utöver den ovan som följer KPI. Den extra uppräkningen pausades dock under 2021 och även 2022. (För att delvis bromsa effekten av att reduktionsplikten höjer priset vid pump)

https://www.regeringen.se/artiklar/2021/05/pausad-bnp-indexering-av-drivmedelsskatten-aven-nasta-ar/

Sen finns det även ökande krav på allt mer inblandning av biodrivmedel vilket även det ökar på priset på pumpen.

Så även om oljepriset ligger stilla kommer priset alltså att höjas vi pumpen vid varje årsskifte.

1 gillning

Om politikerna vill det kommer bensinpriset kanske att bli en av de viktiga valfrågorna i höst som avgör valet.

Jag tycker egentligen att smärtgränsen för bensinpriset har passerats men jag har inget annat val än att betala vad det kostar. Jag skulle ha råd att köpa en elbil men det är inte ett alternativ då jag inte kan ladda hemma eller på jobbet.

För mig betyder ett ökat bensinpris att min sparkvot minskar. Andra kanske måste göra andra prioriteringar. Det finns säkert de som t.ex. drar in på matkostnader och köper mindre ekologiskt, svenskt och närodlat och det tycker jag är synd.

Kanske men det vore oerhört tråkigt med en så populistisk fråga.

Dels har blocken varit hyfsat överrens om drivmedelsskatterna i flera decennier, dels finns det en otroligt viktig fråga att diskutera nu: vem är det som ska betala pandemin? Staten har gett enorma bidrag till industrin för att de ska slippa säga upp sin värdeskapande arbetskraft. Ska det betalas av kapitalskatter eller av inkomstskatter? I pipen ligger också väldigt stora infrastrukturinvesteringar i transportsektorn och de allt mer uppenbara problemen i energipolitiken.

Låt oss hoppas att detta lyckas komma upp på agendan. För det finns stora skiljelinjer mellan partierna här. Du har säkert rätt att vissa väljare inte kan se den stora bilden utan kommer gå på populitsiska frågor. Men det är nog svårt att profilera sig i bränslefrågan på ett sätt som inte skrämmer bort insatta väljare.

Ytterligare en effekt av stigande bränslepriser tror jag blir att andrahandsvärdet på ICE-bilar kommer sjunka inom en relativt snar framtid.
Snart blir bränslet så dyrt att folk börjar göra om sina vardagsliv, minska ner på transporterna, cykla, jobba hemma eller närmre hemmet osv.

Eller blir biodieseln billigare i framtiden och priset vid pumpen sjunker.

Jag håller med dig om att det vore synd om bensinpriset blir en stor valfråga men jag tror ändå att det kan bli det. Blocken har varit hyfsat överens om drivmedelsskatterna men läget är lite annorlunda nu och “blocken” är också helt annorlunda nu. Vi har ett vänsterblock där inte alla partier vill samarbeta med varandra och där partierna inom vissa frågor står oerhört långt ifrån varandra. Vi har ett högerblock där ett parti är för stort för att ignorera och gärna satsar på populistiska frågor. Det blir inte lätt!

Vet inte hur mycket bensinpriset har med betalningen av pandemin att göra men om det är en avgörande del är det då rimligt att de som behöver använda bil men inte har råd att köpa en elbil eller har möjlighet att ladda den ska stå för den betalningen medans de som kör elbil inte behöver betala för det? Jag vet inte svaret på den frågan.

1 gillning

Inte mycket alls, jag tog upp det för att visa att det finns stora avgörande frågor som kanske kan trumfa de populistiska. :slight_smile:

För mig är det inga alternativ för mig.

1. Jag har 25 kilometer till jobbet och kan egentligen cykla men det tar för lång tid. Det går också att åka buss men det tar en timme längre tid i varje riktning jämfört med att åka bil.
  2. Jag har ingen möjlighet att jobba hemma.
  3. Jag kan inte byta till ett jobb närmare hemmet utan att sänka min lön mera än vad det är värt. Även om bensinpriset skulle öka till 50 kr/litern så är det mera fördelaktigt, rent ekonomiskt, att pendla.

Men infrastrukturen har definitivt med bränslepriserna att göra. På radion intervjuade de en åkeriägare som sade att han vill att politikerna tar ett grepp kring hur transporter ska ske i framtiden. Han var inte direkt emot höjningen av dieselskatterna men däremot var han mån om att utvecklingen ska spela ut sig bra över tid.

Personligen hoppas jag att det “grepp” som tas är investeringar i järnväg och hamnar så vi kan förpassa lastbilar till sista-milen-transporter.

Det är ju hela syftet. Sätt ett pris på miljöförstöring och låt marknadskrafterna göra sitt jobb. :+1:

Ett parti kan ju också driva och lyfta fram flera frågor under en valrörelse. Man kan ligga nära andra partier inom många frågor och krydda med en populistisk fråga som många kan gilla.

1 gillning

Bensin, diesel och el är statens kassako så dom får inte röras eller kritiseras.
Oljepriset sjönk med 13% men det gjorde inte dieselpriset till skillnad mot när oljeprist gick upp.

Vem är det som stoppar dig från att kritisera? Så sent som igår sänkes dieslpriset med 1,85 kr/liter. https://www.gp.se/ekonomi/sänkta-priser-på-diesel-och-bensin-1.67624621

Statsbudgetens intäkter är på ca. 1000 miljarder kronor. Hur mycket “tjänar” staten på att priserna är så här höga? 5 miljarder extra? 10?