Statligt stödpaket 2022-03-14. 14 miljarder

Idag gick regeringen ut med ett stödpaket pga höga energipriset till följd av kriget.
En del av paketet är att alla bilägare får 1000kr. Jag förstår inte varför, någon som hört en anledning till detta? Jag förstår sänkt bensinskatt och förändrat reseavdrag, men varför ska man få pengar bara för att man äger en bil. Den behöver ju inte köras alls…

2 gillningar

Det vill att du skall vara tacksam. Ta med ena handen och ge med den andra.

5 gillningar

Tycker det är löjligt hur alla partier ska överglänsa varandra. Var likadant med el-stödet.

Tappar förtroendet än mer för politiker.

3 gillningar

Valet hägrar?

1 gillning

Elstödet förlängdes med dagens paket

Hur blir det för oss som leasar? Går pengen till bolaget som äger bilen då? Nån som hört några detaljer?

2 gillningar

Vad jag kan läsa mig fram till så står det “till privatpersoner som äger bil”. Det tolkar jag som att leasingbilar inte får något bidrag, varken företaget som leaser ut dem eller personen som förvaltar bilen.

2 gillningar

Det mest konstiga, med bakgrunden till hela stödpaketet i åtanke, är att ersättningen även utbetalas till ägare av elbilar.
Jag kanske missade nått, men var inte hela “drevet” kring de exceptionellt höjda drivmedelspriserna?

(Notera att jag inte har något emot just elbilar utan bara stödpaketets ogenomtänkta utformning. Sänk bara skatten på drivmedel, mer. Så prickar det “rätt”)

3 gillningar

Tror att det finns EU-lagstiftning som förhindrar ytterligare sänkningar. Den rena drivmedelsskatten är inte så hög i Sverige, utan det är att vi har en högre reduktionsplikt som gör drivmedlen dyra.

Vi behöver av flera skäl minska användningen av bensin. Genom att konstruera stödet så att det betalas per bil oberoende av hur mycket bensin de faktiskt använder kommer stödet att gå även till dem som tidigare tagit “rätt” beslut och bytt till en elbil. Stödet går också till dem som har en bil men låter bilen stå de kommande månaderna och därför inte köper någon mer bensin. Däremot går inte stödet till dem som sålt sin bil eller som valt att inte skaffa någon bil, och man kan fråga sig varför dessa personer som också betett sig klimatsmart och numera politiskt rätt inte är värda stödet.

Egentligen tycker jag hela idén med ett stöd för att kompensera för plötsliga prisökningar är feltänkt. Prisökningarna beror ju på att vi har för lite av en vara (tidigare el nu bensin). Det innebär att det bara är de som är beredda att betala mest som kommer att kunna köpa. Om alla som köper får mer pengar att köpa för kommer det fortfarande att finnas för lite av varan och priset måste ökas ytterligare för att tillräckligt många köpare skall ramla bort så varan räcker.

1 gillning

“får”

alltså, Sverige…

1 gillning

Det är valår.

För övrigt går staten ändå pluss på detta. De får in mer i moms och skatt på de ökade diesel-/bensin-/elpriserna än vad de ger tillbaka i bidrag. Så i sammanhanget ska vi se det som att de, trots förekomsten av ordet “bidrag”, alltså tar mer av dina pengar än tidigare.

1 gillning

Fullständigt vansinnigt, rent valfjäsk som mestadels går till de som redan har det bra ställt.
Det ser tex ut som att om man har 2 bilar i hushållet kan det bli 2000kr så antagligen går mycket till samma grupp som fick el-stöd tidigare, medelklass med “Villa och Volvo” (extra hundmats bidrag kommer 1 april) .

Även om staten får in mer i skatt så är det ändå skattepengar, varför ska bidragen gå till de som redan har det bra / de som är för lata för att gå eller cykla en km och “måste” ha bil.
Vore bättre att ge ALLA lika mycket pengar, eller rikta de mer till de som har det sämst ställt då de kommer att drabbas indirekt av oljepriser i matbutiken etc.

1 gillning

Hur får man sina 1000kr då? Och när? :thinking:

De kanske har tillsatt en utredning som förväntas ta 2 år och kosta 20 miljarder för att komma fram till det… (obs: viss grad av ironi, dock inte 100%)

1 gillning