Elkompensationen

Ingen som tittade på pressträffen kring elstödet?

Måste säga att jag tyckte det va betydligt bättre förklarat än frågorna journalisterna ställde efteråt…

3 gillningar

Japp såg den, var rätt tydligt presenterat tycker jag. Tror generellt journalister är rätt dåliga på hur elmarknaden fungerar och matematik… men kanske bara är mina fördomar :confused:

RÄKNA UT DITT STÖD

• SE4 : 0,79 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
  • SE3 : 0,5 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
  • SE1 och SE2 : Stöd utgår inte eftersom medelpriset har inte nått upp till det nationella referenspriset

Källa:
https://www.svk.se/stod-till-elanvandandare/

4 gillningar

Det kanske bara är jag, men i mina öron låter det där fullkomligt bisarrt, stödet baseras alltså enbart på förbrukad energi, inte alls på faktisk kostnad?

6 gillningar

Jag lyssnar nu i efterhand. Det mesta känns glasklart. En del frågor kvarstår.

Tror det är enda rimliga sättet att göra det på, att titta på faktisk förbrukning. Är nog smått omöjligt att få fram uppgifter om vad alla elkunder har för avtal med hundratals olika elhandlare om man vill få ut stödet hyggligt fort.

4 gillningar

Samma sak som förra året, men nu “endast” SE 3 och 4. Så det träffar ju åtminstone bättre i år.

Du får titta på hur dom räknat ut kostnaden i efterhand… Det blir ju olika kostnad beroende på vilken SE du tillhör, eller ingen alls för SE1 och SE2

Det är helt bisarrt. Jag kan tycka att det är rätt att SE1 och SE2 inte får kompensation, då de inte haft så höga elpriser senaste året. Men att de som har bundet avtal med lågt elpris ska få samma stöd som de med rörligt och högt elpris är inte rättvist alls. De med låga elpriser får då stöd man inte har behov av!

Man skyller på att Svenska Kraftnät inte har tillgång till uppgifter om individuella priser men det håller inte som förklaring. Det hade varit mycket bättre med en kompensation som slår på faktiska kostnader och framåt nu i vinter. Alltså att man sänker eller tar bort skatterna på el så att man ser det direkt på elräkningen. Man vill ha förutsägbarhet i kompensationen men det kan man ju lösa genom att ändra på skattesänkningsnivån löpande om man så behöver.

Vi har nu privatpersoner och företag som inte vet om de kan betala elräkningarna i vinter. Man vet inte när pengarna kommer för tidigare års kostnader. Och dessutom med vetskapen om att de som INTE haft höga kostnader pga bundna avtal ÄNDÅ får kompensation.

7 gillningar

Tjaa, man kan ju helt enkelt bara gå på vad man betalat i faktura istället, t.ex x % avdrag mellan summorna y och z

Och vart ska dom få dessa uppgifter från?
Jo från mängder av olika elhandelsbolag av varierande storlek och seriositet, vissa kanske inte ens finns kvar… Mycket enklare att få data på förbrukning från ett fåtal elnätsbolag.

1 gillning

Aj då, missar man hela stödet då jag flyttade in i min villa i Juli 2022?

1 gillning

Många av miljarderna hade då gått till att hantera och räkna ut beloppen istället för kompensation… Jag tror detta är en bra kompromiss, samtidigt som man inte lovar något om framtiden (kommande räkningar) just nu…

2 gillningar

Men jag som flyttat då? Hade vedpanna förut med ca 6000kwh per år. I augusti flyttade vi till hus med flvp och 18 000kwh per år. :nerd_face:

Du får ju tom september 22 så lite blir det väl

Kristallklart!
:grinning:

Men jag då??? Det är inte individanpassad ersättning, då hade kostnaderna för att göra det “rättvist” blivit betydligt högre…

1 gillning

Instämmer ang journalisternas kunskap generellt…inte enbart elmarknads kunskap men generellt … :rofl:

1 gillning

2022-07 till 2022-09 menar du?

Nej, menar det jag skrev. Är saxat från SvK.
Vad som sker för kommande period vet vi inget om. Tror dom vill att vi ska vara återhållsamma och leva i ovisshet…

Om du inte hade ett elabonnemang i SE3 eller SE4 innan så blir det ju bara dom månaderna…

1 gillning