Spara el nu! Ansträngt läge i elsystemet

På ett sätt så hoppas jag ändå det blir några avbrott så några politiker kanske vaknar…

4 gillningar

Hushållen i ffa elområde 3 och 4 har redan minskat förbrukningen de senaste månaderna.
Däremot har företag i elområde 1 och 2 högre förbrukning.

Cirka 1/3 av all uppvärmning i Sverige kommer från skogen iform av ved, flis, spån etc.
Koldioxidneutralt och förnyelsebart.

Egen ved är frihet, min familj kommer inte frysa i vinter heller.

3 gillningar

De politiker som inte skulle jubla högt över faktisk elbrist och nedsläckning är redan vakna. Miljöpartiet har jag redan gett upp på.

Önskar jag hade råd att få till det så. Men en sen ingång på bostadskarriären och fel demografiska grupp har gjort att brf fick duga. Är lika nöjd med det då mitt största problem för elförbrukningen är att jag är för lat att släcka på toan. Och elpriset ska upp bra mycket mer innan detta blir ett problem :wink:

Mvh
Fredrik

Jag har varit bra less vedarbetet en del år och tänkt att det lönar sig bättre att sätta in en värmepump men i år har jag jobbat med glädje…
Nej ved är inte för alla, du ska ha tillgång till billig/gratis ved annars blir det dyrt. Men med modern vedpanna, stora acktankar och styrning är definitivt inte medeltid att elda med ved på något sätt.

2 gillningar

Är fullt medveten om att det är en del jobb :slight_smile: men bara att kunna ha kontroll över sitt liv istället för att sitta fast i godtyckliga politiska spel är en skön känsla;)

Sen mår kroppen bra av att få arbeta och man spar in pengar på ett gymkort :slight_smile:

Mvh
Fredrik

Jo jag har sett det som en del av min träning och därför också delvis gjort det mer primitivt än nödvändigt.

1 gillning

Hehe jag är uppväxt med vedeldning och har nog pysslat med det sen jag var 3 år gammal. I somras flyttade vi äntligen till hus med VP, så löjligt gött att slippa vedjobbet. :rofl::rofl::rofl: Såga, klyva och lava 30 kubik varje vår/sommar är sådär kul. Hade det varit mer rimliga mängder hade det dock inte varit så farligt, då tar det bara 1-2 helger istället för 3 veckor. Sen är det ju faktiskt farligt också, kan såga sig i ben, klämma fingrar i klyv etc.

Maggan och MP skyller ju allt på Putin och att S/MP inte har någon som helst politisk skuld i nedstängningen av 6 kärnkraft… Fast nu får hon lite mothugg även från stödmedia (AB) där Wolfgang Hansson häromdagen bl.a skrev :
• Staten har försummat att bygga ut överföringskapaciteten mellan norr där det mesta av elen produceras och söder där den förbrukas.
• Hälften av den svenska kärnkraften har lagts ner. Utåt är det affärsmässiga beslut fattade av ägarna men i praktiken är det politiska styrmedel som tvingat fram nedläggningen. Även om kärnkraften med sitt avfall och risk för allvarliga olyckor är långtifrån en ideal energikälla ger den en större planerbarhet än sol och vind. Och den är i dag det enda fossilfria alternativet.
• Ett antal regeringar och myndigheter har under lång tid försummat att bygga ut elproduktionen trots vetskap om att vi står inför en gigantisk omvandling av energisystemet där fossila bränslen måste fasas ut för att stoppa klimatförändringarna.

Det är inte svårt att få tag på gratis ved, bara att hänga på en släpkärra och fråga några bönder/skogsägare om man får rensa bort lite nedfallna eller döda träd. Har faktiskt inte stött på en enda hittills som sagt nej!

Och bra motion får man på köpet! :slight_smile:

3 gillningar

Imorgon toppar SE4 och SE4 mellan 17-18 på 5,4 ex moms, snittet blir 4.22 för dagen.
Inklusive moms och avgifter alltså runt 7kr/kwh under peak timmarna, det blir dyrt att laga mat och ladda elbilen efter jobbet.

1 gillning

Jag noterade detta också. Det som märktes ännu mer är att det knappt kan kallas toppar under dagen längre. Det är snarare siluetten av Table Mountain i Kapstaden man ser på morgondagens “kurva”.

Imorgon blir det nog ingen “toppkapning” genom tidsstyrd luftvärmepump utan snarare en generellt sänkning till minimiläget.

…och, välkommen till forumet! :slight_smile:

2 gillningar

FCK PTN som Magdalena säger… :shushing_face:

Ja, vi kan sänka honom också när vi ändå är igång. Eller kapa toppen för den delen. :wink:

1 gillning

Inte riktiga dalar heller.

Förvisso är 2-3 kr absolut skillnad ändå mycket. Men kan tillräckligt många styrt om sin förbrukning sen förra vintern för att plana ut kurvan?

Jag tror nog att en hel del som kan styrt om sin förbrukning men finns nog mer att göra.
Drar mitt strå till stacken genom att INTE styra om min förbrukning utan kör på som vanligt då vi har fast bundet pris på 60öre/kWh.
Band direkt i 3 år när Putin gick in i Ukraina. Så kan personligen somna om även om jag vet flera grannar och bekanta som har det kämpigt.

Kikade snabbt på Nordpool, om man räknar med morgondagens snittpris så har december 1-9 gett ett snittpris på 3.73 öre per kWh i SE4.
Lägger man till bortfall av kärnkraft nu från och med lördag tror jag att December kommer att bli riktigt blodig för många.

2 gillningar

Du gör ju som du vill… Men för andra spelar det ingen roll om du har bundet elpris eller ej, om du bränner på som vanligt så kommer du ändå trycka upp priset för alla andra.

Låter nästan som att du är stolt för att du gör det sämre för andra?

8 gillningar

Första riktigt kalla natten här nere på västkusten, givetvis så larmar gamla bergvärmepumpen och går på elpatron hela natten.
Har beställt ny då denna är underdimensionerad och 25 år gammal men den kommer först i sommar.
Idag blir det att rengöra smutsfiltret och skruva ner värmekurvan lite för att hoppas att patronen inte behöver stötta.
Eventuellt blir det beställa service för att byta gamla flexslangar och spola igenom pumpen…

På vilket sätt gör jag det sämre för andra, jag slösar ju inte mer än vad jag skulle gjort annars?

Om vi med bundna avtal trots att det inte spelar någon roll ekonomiskt hade styrt om vår förbrukning och tex tvättat på natten osv som de med timpris så hade kurvan blivit än mer jämnhög. Genom att köra på som vanligt även under pristoppar möjliggörs väl snarare att folk med timdebitering kan styra om sin förbrukning genom att tvätta och ladda bilar nattetid när priset fortfarande är lägre?

1 gillning

Att kurvan inte är jämn är en dålig sak, inte en bra sak.

2 gillningar