Bundet pris skyddar inte mot elavbrott pga överbelastning …
Du kan ju också fundera på vad som händer när du får din elmätare utbytt .
Har du läst ditt avtal jätte-jättenoga ?
Just sayin…
Bundet pris skyddar inte mot elavbrott pga överbelastning …
Du kan ju också fundera på vad som händer när du får din elmätare utbytt .
Har du läst ditt avtal jätte-jättenoga ?
Just sayin…
Nej det ju självklart.
Har både elverk och drivmedel i beredskap.
Ett tips för den som inte vill investera i ett elverk är att man kan köra en spänningsomvandlare med ren sinus och ett par startkablar från sin bil. Gjorde själv ett test med bilen på tomgång i en halvtimme förra vintern och drev kyl, frys, nätverk och en laptop galant. Mätte förbrukningen till ca 0.6l/h så ser jag till att alltid ha minst halv tank i bilen så kan jag köra den lösningen i 2 dygn konstant. I mitt fall har jag även ytterligare några dygn med elverket innan jag behöver få tag i mer bränsle.
Enligt vattenfall så är mätarbytet planerat till 2024.
Mitt avtal med Skellefteåkraft nämner ingenting om att det ska förändras vid byte av elmätare men den som lever får se.
Regeringen hade en pressträff idag där de gav ett generellt råd till allmänheten att se över deras elkonsumtion under elpristopparna och flytta den till en annan tid, även om man har råd eller har bundet pris. Speciellt om man bor i SE4 om jag förstod det rätt, kanske SE3 också. Då det skulle kunna minska risken för bortkoppling och alla dess problem, vilket man även skulle drabbas själv av. Men det spelar ju roll till den personliga kontexten, osv.
Nästa vecka förväntas timpris ligga på 8kr och sen moms och skatt på det, runt 11kr alltså.
Ohållbart, det kommer bli samhällskollaps i januari och februari när räkningarna kommer. Tycker synd om oss alla, inkl mig och bekanta. Politiker har försatt oss i denna sits.
De säger vi ska minska förbrukningen och den har fallit med 21 procent men trots det så hjälper det inte ett skit på elpriset.
Det vet vi inte eftersom det varit effektbrist ett tag nu pga isläggningen i älvarna och att alla 6 kvarvarande kärnkraftverk inte kunna användas fullt ut. Hade man inte minskat förbrukningen så hade elen dels blivit dyrare per kWh, dels hade även räkningen blivit ännu dyrare pga kombinationen högre förbrukning och högre elpris (utan minskning av förbrukningen).
Är inte isläggningen klar? Trodde den skulle hålla på till början av dec
Hade iallafall gärna fått elen bortkopplad i två Tre timmar per dag så länge vi slipper dessa groteska priser
Vad kan hända om elen bortkopplas, speciellt i Sverige? Låter inte som något bra och något som systemen har förberett sig för. Men vem vet. Förstår att du skämtar för du kan ju alltid bryta strömmen själv i tre timmar per dag.
En rätt så främmande kommentar från en svensk fram till för något år sen.
Snälla, koppla bort elen!
Jag anser att det är kriminellt misskött av våra politiker. Antingen är det gjort med mening eller obeskrivligt naivt.
Jag antar att Miljöpartiet är helt okej med att levnadsstandarden och landets ekonomi går ner med något tiotal procent för att minska utsläpp och ansträngingen på jordens ekosystem, risken för radioaktiva olyckor etc. Att ett visst avkall här och nu är motiverat för att vända utvecklingen av bland annat klimatförändringar och den massdöd av arter som pågår och som vi idagsläget inte har någon anledning att tro skulle upphöra framöver. Planetens liv är i en nedåtgående spiral så som människan brukar planeten i nuläget.
Det är inget kriminellt att bedriva sådan politik. Sedan kan man ju fråga sig om alla som röstar på MP är medvetna om konsekvenserna här och nu av att lägga ner kärnkraft etc men det är en annan fråga. (Jag röstar inte själv på MP och skulle aldrig i livet stå för nedläggning av kärnkraftverk men jag vill bara försöka dela med mig av min bild av perspektivet som står bakom den politiken du anser kriminell. Man skulle ju mycket väl kunna vrida på det och säga att bl.a. oljebranschen är den kriminella parten i sammanhanget.)
Visst är det? Tack Miljöpartiet liksom
På allvar så borde firas politiker fängslas, det de har gjort mot Sverige är på samma nivå som terrorism.
De har medvetet genom en radikal politik drivit för att förstöra svensk infrastruktur. Hur är det inte brottsligt?
Det är ju också extra bra att vi nu får bränna mer fossila bränslen med nerlagd kärnkraft. Starkt jobbat! 
Ja, jag har samma intryck av miljöpartiet.
De vill ha ett annat samhälle och då är sänkt levnadsstandard ett för dem acceptabelt pris att betala.
Olika syn på hur samhället skall vara är naturliga inslag i en demokrati och om folket inte håller med så kommer det synas i valresultatet.
Nu har främst S låtit det lilla extremistiska miljöpartiet få mer makt än vad valresultaten visar …
Ja det är ju det komiska i all tragik… Jag förstår fortfarande inte hur de klarade sig över spärren, men tror faktiskt det kommer se annorlunda ut efter denna vinter. De kommer med lätthet bli Sveriges mest hatade parti. Jag är själv invandrare men hatar de mer än alla invandrarkritiker partier tillsammans.
De har gjort klimatfrågan en duktig otjänst, kan inte bry mig mindre om klimatet nu, fixa låga elräkningar NU.
Har inte hittat vilken värmepump ni har. Många äldre (min Nibe inräknat) har stöd för extern knapp och tariffstyrning. Där kan man koppla Shelly 1 och fjärrstyra detta.
De har agerat helt i demokratisk anda. Måhända de ljugit för sina väljare, men det är inte avvikande.
Inte för att vara elak men om man bor i ett hus för några miljoner och kan inte betala en elräkningen på 30 000 så har man gjort enorma fel prioriteringar.
Nu är jag lite av djävulens advokat här, men ja, så kan det väl vara. I innerstan är det lätt att tänka bort bil och på ekogård på landet gäller självhushållning.
Sedan kan man ju diskutera vad levnadsstandard. Både du och jag verkar ju t ex rätt okej med viss förenkling mot att vi skippar grottekvarnen.
Men visst finns det många mått av naivitet och kortsiktighet i deras politik och nej, jag röstade inte på mp.