Spara el nu! Ansträngt läge i elsystemet

Fy fan … någonstans blir det ju faktiskt helt ohållbart att svenska elkonsumenter ska stå för hela systemfelet oavsett inflation och förbrukning.

Min har tyvärr inte det, har kollat flera gånger om man kan koppla på shelly eller ngenic eller liknande.

Angående den politiska dimensionen frågan är om det inte kostar mer som det är nu där vi kör olja och andra fossila bränslen istället. Dvs att det hela är en suboptimering på helheten.

Det positiva i sammanhanget är väl att det är fullt fokus på frågan, så nu kommer pendeln slå åt andra hållet eftersom nu är kärnkraft politiskt möjlig.

Tills de får januarifakturan och ev februarifaktura

Banken räknar på att man ska klara 7% ränta. Har de även börjat räkna med en 500% höjning på elpriset? Visst en del har väl buffert(men inte alla!) den räcker inte hur länge som helst. Sen är ju frågan hur företag ska klara det. När a-kassan knappt räcker till elräkningen (om man ens får den utbetald), vad ska man då göra?

1 gillning

Fast måste säga att jag håller med. 6 miljoner villa på 10% ränta om 5 miljoner lån är 500.000 k/året eller 41 666 kr månaden. Är räntor vi haft tidigare för inte allt så längesedan. Om problemet är 36 k högre ekräkningen hur skulle då ovastånde scenario se ut?

Folk har tagit för hög risk generellt och röstat på dåliga politiker. Nu kommer konsekvenserna av det helt naturligt.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Ajdå. Jag har 2 st Shelly och kan därmed ”flytta” förbrukningen från snordyr till bara dyr.

Nästa sak att titta på är extra ackumulatortank. Då kan man värma vatten nattetid och klara dagen helt utan patron. Elpriserna är höga längre period än tanken räcker.

3 gillningar

Jag håller också med. Banken räknar med att du ska kunna klara en ränta på 7% så man borde vara inställd på att den siffra kan någon gång bli en verklighet och inte blunda och hoppas på att det inte händer. Är det såpass tight i ekonomin borde man ha bundit från början.

Sen håller jag med om att nu är inte bara räntan som ökar utan också elpriserna, mat, mm. Men samtidigt undrar jag om folk inte tänker att saker kan skita sig ibland? Att man kan bli sjuk, bli av med jobbet, vara tvungen att sluta jobba osv samtidigt som räntan går upp? Är det bara jag som tänker på sådant och inte tar på mig utgifter som jag vet kan vara svåra att klara av om jag t.ex skulle bli av med jobbet eller sjuk?

6 gillningar

Jag kör Home Assistant från en Raspberry Pi, har Z-wave fibaro puckar till belysning samt IKEA trådfri och Shelly pluggar till massvis med uttag. Styr all belysning via HA, rörelsesensorer och schemaläggning av alla radiatorer via Tado (fjärrvärme). Sparat ca 50% jmf med 2021 i Kwh Fjärrvärme tack vare Tado. Ingen värme på under natten samt geofencing så värmen stängs av om ingen befinner sig i huset.

1 gillning

Håller med om en sak i det du skriver, folk har röstat fram idiotiska politiker som drivit igenom detta. Tråkigt för oss som inte röstat på de bara.
I övrigt är det magstarkt att påstå att folk ska ha råd med alla ökningar som skett på sistone speciellt elen som stigit med hundratals procent.

1 gillning

Är inte magstarkt att konstatera att folk har en ekonomi som i stort inte är livskraftig vid påfrestningar. Det kan man inte skylla bort, det var roligare med tesla på leasing och spabad än trygghet och stabila ekonomier. Det är bara bakfyllan från gårdagens fest som börjar komma fram inget som är magstarkt med att konstatera det.

Mvh
Fredrik

8 gillningar

Jag tycker inte vi påstår att alla ska ha råd med alla ökningar. Men sitter man i en villa på 250 m2 och har en lån på 10milj så ja, kanske har man tagit för stora risker.

2 gillningar

Det kan jag köpa, folk har tagit för stora lån absolut och får betala i ränteväg nu. Detta med elpriset är dock inget som folk riskat med. Vad ska man beskylla pensionärer som betalat av sina lån men sitter på elfakturor som är många gånger större än förr

2 gillningar

Spara mer när du hade möjligheten nu är det för sent.

Mvh
Fredrik

Det får man ju hoppas folk har gjort men det finns en gräns

Finns ingen gräns. Ingen kan förutspå framtiden. Det är bättre att lägga undan när man har något över. Än att behöva något man inte har. Detta är en lärdom många kommer få den närmaste tiden.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Men att välja ett rörligt elavtal är väl ändå att ta en medveten risk?

I sommras kunde man ta ett 1 års avtal på 2,20 kr/kwh eller 3 års avtal på 1,80 kr/kwh i elområde 4…

Man kunde även binda bolåneräntan 3 år på 2,9% i sommras. Idagsläget kan man få 3,8% på 10 årligt bunden ränta, långt ifrån KALP kalkylen på 7%.

Mitt problem ligger i att man medvetet valt att ta höga risker med både rörligt elpris och ränta sen när det visar sig att det var ett fel beslut så skyller man på andra istället för att reflektera över att det är en själv som satt sig i denna situation.

Sen om man väljer att ta risken så bör man ha sett till att ha haft en buffert för att klara eventuella kostnadsökningar.

9 gillningar

Fast du måste ju också lägga in att många (inklusive mig själv) har riskhanterat ordentligt men det bundna elavtalet och bolånen går ju ut. För en del mitt i kaoset, för andra kanske lite senare.

Det här kommer att drabba många väldigt hårt. Fler som inte skött sin riskhantering, men också flera som faktiskt gjort det efter bästa förmåga.

Kan vi inte hålla oss till rimliga sifferexempel när vi debatterar? Hur många privatpersoner ser räkningar på 300k för elen? 150k för VA är ju inte heller i närheten av rimligt någonstans. En svensk normalvilla för under 4 miljoner kräver en ränta på 15% för att efter avdraget landa på 400k om året.

Så, kom igen. Det blir trovärdigare även i pajkastningen om du håller dig till rimliga exempel. Jag håller inte heller med @Thomas86 alltid, men vi kan ju alla faktiskt räkna. :slight_smile:

5 gillningar

Hela poängen med argumentationen var ju att enligt vissa här inne ska man ta höjd för kostnader oavsett hur mycket de skenar. Om någon hade sagt till oss för 5 år sen att elpriserna skulle stiga från 40 öre till 600öre så hade man ju antagligen skrivit det som du, håll dig till realistiska siffror.

2 gillningar