Varannan svensk har svårt att klara en oväntad utgift

Ny studie från LF. Trenden verkar nedåtgående.

Hälften av svenskarna uppger att det skulle vara svårt eller omöjligt att klara en oväntad utgift på 25 000 kronor. Andelen som svarar att det skulle vara omöjligt har ökat över tid till var femte svensk, enligt en ny analys från Länsförsäkringar. – Svenskarnas buffertsparande tog stryk under krisåren och har inte helt återställts, vilket är tydligt bland de med svagare ekonomi. Den grupp som har det allra tuffast har inte återhämtat sig i samma takt som andra hushåll, säger Stefan Westerberg, Länsförsäkringars privatekonom.

Direktlänk till undersökningen i sin helhet: https://mb.cision.com/Public/152/4307872/ad15b4134d8fde3d.pdf

2 gillningar

Tråkigt, men i linje med tidigare år.

2 gillningar

Ingen nyhet direkt, många har det tufft ekonomiskt.

4 gillningar

Helt väntat, allt har blivit dyrare medan lönerna har inte hängt med inflationen. Tragiskt.

4 gillningar

Intressant undersökning. Ekonomin går ganska bra men hushållen är inte så optimistiska, inte konstigt om man bara ser att kostnaderna ökar.

Diagram från undersökningen:

4 gillningar

Konstigt. De flesta har ju jobb och borde inte ha några svårigheter att beviljas kredit. Gissningsvis handlar det om okunskap.

Det är oroande siffror, men samtidigt hade hushållens situation kunnat vara ännu mer ansträngd om den ekonomiska politiken varit slapphänt. Jag är ändå hoppfull så länge alla inser att ju fler som arbetar, desto bättre för dom som verkligen behöver stöd.

1 gillning

Gissar att Sverige ligger bra till här, men vore intressant att se jämförande siffror med andra länder. Skulle nog behöva justera summan efter medianlön i landet eller liknande.

1 gillning

Jag funderar på om det är för att de inte råkat ut för situationen än. Det var när jag jag hade jobbat några år och råkade ut för en sådan där missräkning första gången som jag började spara. ”Så här kan jag ju inte göra igen”, typ.

Hade jag inte råkat ut för det så hade jag kanske inte tagit tag i det?

2 gillningar

Sen undrar man ju hur stor risken är att de som svarar att de omöjligt skulle klara den faktiskt skulle utsättas för den.
Jag har definitivt varit i situationen där det hade varit i princip omöjligt att klara en oväntad utgift på 25 000kr inom en vecka, men då var risken för att jag skulle hamna i en situation där jag bara hade en vecka på mig att skaka fram den summan på nästintill obefintlig.

3 gillningar

Nja.. Många svenskar är utan jobb.

Sverige går inte speciellt bra och vi öser pengar till krisen i Ukraina . Börjar väl närma sig 200 miljarder fast “ladorna är tömda”.

Det ekonomiska system vi har kan inte fortsätta då det måste bli dyrare för alla.

5 gillningar

Sysselsättningsgraden i Sverige är runt 80% (tredje högst i EU tror jag att det var), så jo, jag tycker att det är konstigt om hälften inte enkelt kan få en kredit på 25k.

2 gillningar

Undrar vid vilken summa som hälften av RT-folket skulle ha svårt eller omöjligt att hantera en oväntad utgift inom en vecka.

500 000?

4 gillningar

Jag tror respondenterna utgick från sitt egna kapital och inte tog höjd för möjligheten eller förmågan att utnyttja kredit, sms-lån eller andra kreativa lösningar.

6 gillningar

ja, om inte mer.

2 gillningar

Det är en rolig reflektion. Jag behövde flera ”akuta” ekonomiska händelser innan jag tog tag i min privatekonomi. Hade absolut inte några tendenser att frivilligt engagera mig mer så länge räkningarna kunde betalas i tid…

1 gillning

Tur att jag inte är sådan. Jag har aldrig i mitt liv haft en oväntad utgift på 25 000 kr. Jag hade aldrig börjat spara om jag hade behövt en sådan impuls!

1 gillning

69% är det och på plats 7och då räcker det med att arbeta 1 timma i veckan.

Ca 5,2 miljoner är det som arbetar men många har inte så många timmar.

De som slösar upp hela lönen varje månad kommer aldrig att klara en oväntad utgift. Inte ens om de skulle få dubbel lön så kommer de att klara det.

10 gillningar

Gäller denna varannan svensk även svenskar som har sambo/fru?

Då är det åtminstone dubbla inkomster om båda jobbar. Lite skrämmande isåfall att folk inte har bättre koll/bättre ansvar över sin ekonomi. Men det kanske mer och mer handlar om att leva från lön till lön idag, även om saker givetvis blivit dyrare också.

1 gillning