Enligt Orklas VD så är höjningar med tvåsiffriga procenttal i Sverige att vänta.
Kommer bli riktigt svettigt för privatpersoner som knappt får det att gå runt idag, ALLT har gått upp i pris.
Finns det någon form av smärtgräns innan det blir demonstrationer eller kravaller? Nu snackar jag inte om någon fjuttig facebookgrupp.
Samtidigt är det tydligt att prisökningarna rör vissa varor och kategorier. Det går alltså att undvika att drabbas så mycket om man anpassar mathållningen. Är man villig att inte “leva på som vanligt” så bör det alltså gå att hantera. Frågan är därmed främst en bekvämlighetsfråga. Det handlar inte om att det kommer att bli svält.
För egen del bor jag nära flera olika matbutiker, alltså från olika kedjor. Det gör det lättare att hantera frågan. De olika kedjorna har olika varor under egna varumärken och att välja/prova dessa är ett bra sätt att hålla nere kostnaderna. Lidl är väldigt bra generellt.
Om folk ger fasen i att slänga mat där datumen knappt passerats och tänker en extra gång vid planeringen så kommer detta inte att påverka alls.
Medhåll här. Det är nog en stor del av de som säger sig ha dålig ekonomi som kan göra saker här också. De som på allvar lever på gränsen däremot drabbas däremot hårdare, men det finns nog bra vägar runt det innan vi pratar gatuprotester i ett land som vårt.
Jag är inte superorolig. Däremot skulle det inte förvåna mig om Aftonbladet-läsarna rensar butikshyllorna på stapelvaror även denna gång. Slut på pasta istället för dasspapper.
Lite som min lågbegåvade granne, 65+, som med andan i halsen ondgjorde sig över att jodtabletter var slut överallt. Jodtabletter som i teorin ska skydda mot upptag av radioaktiva jodisotoper som kan ge förhöjd risk för sköldkörtelcancer. Hos unga personer.
Är det veckan erbjudande? Det är vanligt att hyllor är tomma. En onsdag för några veckor sedan hörde jag en pensionär frågade personalen i ICA när kom tillbaka varan (som var veckans erbjudande). Pensionären fick svaret att butiken hade svårt att få varor i lager.
Väcker liv i en gammal tråd om de skenande matpriserna.
Var och handlade idag och konstaterade att gurkan kostar 23 kr/st men att man kan få 2 för 40 kr. Om inte jag minns helt fel kostade en gurka 8-10 kr under högsommaren ifjol. På osten var det “kampanjpris”, nämligen 124 kr/kg… Blev varken gurka eller ost.
Var tror ni det här slutar egentligen? Jag lägger 3500 kr på mat varje månad. Det går till mig och mina två barn som bor hos mig varannan vecka. Äter inte så mycket kött, spanar på erbjudanden osv. Var tror ni matkostnaderna kommer ligga på i slutet av året? 30% dyrare? 40%? 50%? 100%?? Själv har jag börjat kalkylera med ca 40% dyrare vilket i mitt fall i så fall landar nånstans på 4900 kr… totalt 1400 kr dyrare. Pengar som jag får ta från nöjen/sparande osv.
Det kommer nog fortsätta upp, men svårt att säga hur mycket. Även torkan i vissa länder kommer påverka.
Själv kan jag inte öka min matbudget, så handlar i princip allt på erbjudande numera och vissa saker har jag helt enkelt inte rum för i min budget. Frukten är mest kännbar för mig, så får äta det som är billigast den veckan.
Men hittar fortfarande osterbjudanden på 59-79kr, på svensk ost. Har börjat frysa in smör när det är på erbjudande. Men har fått byta yoghurt mot fil till exempel. 25kr för en liter yoghurt är för saftigt för mig.
Men kan baka gott bröd själv, så sparar mycket på det.
Köpte en Bregott häromdagen för 76kr… i början på året när jag skapade denna tråd så köpte jag en Bregott för ungefär 50kr… mycket har hänt på ett halvår och det är bara början tror jag.