Varför minskar inte inflationen

Hur kommer det sig att prisökningarna fortsätter.

Trots sjunkande elpriser och tar man dessutom bort effekterna av detta så har inflationen ökat!

Livsmedelspriser har ökat kraftigt och äta ute har blivit klart dyrare (30-40%).

RB insatser med räntehöjningar har således inte haft effekt på detta, som det syftade till att ha effekt på.

Beror det på att handlarnas vinstmarginalen måste öka? Som ett resultat av högt belånade hushåll som konsumerar allt mindre och att kronkursen är så låg?

5 gillningar

Gissar att folk har pengar.

I vårt hushåll har vi inte dragit in på något trots att priserna går upp. Och då går ju priserna upp mer…

För vår del som precis flyttat vill man nu köpa allt såfort som möjligt innan det går upp. Bara häromdagen så köpte vi en ny bilbarnstol för 6800kr som bara veckan innan kostade 6500kr.

9 gillningar

Mystery solved.

27 gillningar

Det känns som många handlare ”passar på”, att det handlar mer om ”greedflation” än att de fått 30-60% ökade omkostnader.

Att veta att det jag handlar idag kommer garanterat vara dyrare nästa gång är deppigt och jag hoppas verkligen det stannar av snart. Att bara köpa reamat är väldigt begränsande. :pensive:

7 gillningar

Samma här. Köpte en dyrare sällan-köps-pryl förra veckan. Och det är väl just detta; folk har fortfarande tillräckligt med pengar i genomsnitt. Det konsumeras fortfarande tillräckligt mycket (läs: folk håller inte tillräckligt hårt i sina pengar!) och det måste således bli ännu värre för att vi ska konsumera mindre för att få bukt med det hela.

Jag (gissar) att handlarnas marginaler inte ändrats märkvärt, men det tänker jag kommer framgå när alla årsredovisningar kommer in. De är rätt pressade nu när kunderna i den stora massan verkligen börjat jämföra priserna på exempelvis maten.

Även om elpriserna gick ner senaste månaden i jämförelse med förra, så är det ju ledtider. Sakerna som finns att handla denna månaden kanske producerades i flera led bakåt. Spannmålet för brödet kanske processades förra året? Kossorna som producerade mjölken kanske åt mat som producerats för ett tag sedan när elprisen var högre? Jag tror att de fulla kostnadsökningarna av de galna elpriserna vi haft inte hunnit sippra fram.

Riksbanken har ju ingen kontroll över vår energiförsörjning. Hade de varit det så hade de helt garanterat inte stängt ner kärnkraftverken. De har heller inte någon kontroll över populistiska ränteavdrag. Hade de varit det så hade de helt garanterat trappat ner dem för länge sedan och vi hade antagligen haft lägre lån.

3 gillningar

Även om allt fler tvingats börja bli mer om sig och kring sig fortsätter många som vanligt och ”tittar inte på prislappen” och liknande stolligheter, främst i matbutiken. Detta leder till otroligt dålig konkurrens på livsmedel och är djupt osolidariskt.

När det gäller ex hemelektronik har det sedan många år tillbaka varit en bransch med extremt låga marginaler i Sverige, men när det gäller annat har vi något kollektivt hjärnsläpp. Som att det vore fult att bry sig om priset, trots att vi som kollektiv skulle gynnas.

6 gillningar

SEK har gått ner runt 10% på årsbasis räknat i USD (kanske för att Sverige varit jämförelsevis långsamt med att höja räntan?). Samtidigt har USD gått ner runt 6% räknat i KPI. Inget konstigt då med hög inflation i SEK.

5 gillningar

För att RBs verktyg är trubbiga och gör ingenting

Jag tittar lite mer på prislapparna nu men tycker inte att det spelar någon större roll, alla olika varor går ju upp och alternativet att inte köpa något lockar inte, än.

Att byta affär är nog det som fungerar men det är tråkigt om man inte måste.

2 gillningar

Så beteendet ändras inte trots allt hos vissa.

Jag har har börjat äta hemlagad mat i större utsträckning.
Annars fortsätter jag konsumera “som vanligt” med min höga lön som stimulerar till konsumtion.

Räntehöjningar drabbar mer de som lever på marginalen, priserna kommer inte gå ner.
Begränsningen hos de som drabbas med låga reallöner som kanske kommer ikapp?
Medan inflationen stimuleras av höga löner och allt för bra livskvalitet.

Surprised pikachu (ref)

Och jag som kommer ihåg när Riksbanken förklarade att inflationen bara drevs på av drivmedel, err förlåt mig elpriset, och att det var snabbt övergående.

Detta forum har förstått att det är nästan omöjligt att förutspå framtiden i något så komplext som ekonomi, men Riksbanken kanske inte riktigt är där ännu (och kommer heller aldrig komma dit).

2 gillningar
  1. Inflation =/= prisökning. Prisökning kan uppstå till följd av utbudsunderskott vilket inte är klassisk inflation.
  2. (Riktig) inflation = ökning av penningmängden. Brukar nu hittas som M2 när du tittar på statistik.
  3. Svenska staten genom riksbanken fortsätter att trycka pengar som om det inte fanns en morgondag. Därtill kvarstår problemet med brist på insatsvaror i ekonomin. Så länge detta fortgår kommer priser att öka. Lägg till det lagstiftning som skapar extra utbudsunderskott för många varor och tjänster.
  4. Om du på allvar vill se en minskning av priser måste vi sluta öka penningmängden till att börja med. Men även då kommer priser att kunna öka (men inte inflationen) om det blir utbudsunderskott på vissa varor och tjänster - särskilt om det händer med insatsvaror.

Detta är inkorrekt. Bara för att penningmängden ökar så betyder det inte alls att man får inflation (inses enkelt om man studerar en graf där man jämför inflation med penningmängd). Inte ens om penningmängden ökar i förhållande till det reala värdet på ekonomin så leder detta nödvändigtvis till inflation.

2 gillningar

Tänk på att inflationen räknas mot samma månad föregående år, det vill säga att om kpi går upp 10 % januari år 1 för att sedan ligga kvar på samma priser 1 år så är redovisad inflation 10 % hela året.

Citat
För att undvika att få med effekter som beror på att det är en viss säsong, till exempel jul- eller sommarreakampanjer, beräknas vanligtvis sedan inflationen som förändringen av KPI en viss månad jämfört med samma månad året innan.

Förtydligande: budskapet är att inflation inte är samma sak som inflationstakt

3 gillningar

Något måste ni ha dragit in på?
Sparande? Ändrade köpmönster?
Ni kan inte ha exakt samma sparande och köpmönster utan att något förändrats :slight_smile:

2 gillningar

Fast allt har inte gått upp lika mycket, och priserna ska (enligt teorierna som av någon anledning satts ur spel pga strutsmentalitet i Sverige) göra att vi väljer andra varor vilket i sin tur jämnar ut osynken mellan tillgång och efterfrågan. Så betala inte vad som helst för vara x utan välj något substitut.

Jättetråkigt att inte bli skinnad när man går och handlar :laughing:

Jag håller med om det Thedéen säger i videoklippet till artikeln, folk har tagit av sitt sparande (vilket även Nordea ska ha sagt i någon rapport, samt att det nu börjar ta slut) och måste bli bättre på att inte acceptera de höga priserna.

2 gillningar

Men det är ju bara semantik, resultatet blir detsamma när pengarna bara är papperslappar/siffror i en dator.

Det tar lite tid innan räntehöjningar får full effekt, men nu när folks bindningstider på el och räntor löper ut börjar det kännas:

Så förutsatt att inte staten går in och ”räddar” alla som satt sig i skiten så bör inflationen sjunka snart.

2 gillningar

Elstödet som kommer för december och januari(?) var ju inget direkt genidrag får man väl säga. Rent eftervalsfläsk som kommer bita oss i rumpan skulle jag säga.

2 gillningar

Eftersom substituten också har gått upp känns det tråkigt att byta till ett andra eller tredjehandsalternativ när jag inte behöver!

Om t.ex. den osten jag vill ha har gått från 89 kr/kg till 119 kr/kg och substitutet har gått från 79 kr/kg till 99 kr/kg så tycker jag inte att det är värt att byta.

2 gillningar