Inflation är en dold skatt som vi alla betalar men ingen tar ansvar för! Jag väntar fortfarande på att hitta argument VARFÖR det är bra med 2% inflation så vi ska ha det som ett mål… Jo jag har hört argumenten om att alla vill ha löneökningar men långtifrån alla tänker på realekonomi (där lönen OCH inflationen tas i beaktning)skulle jag säga…
Jag brukar tänka på ekonomi i två delar, den finansiella där centralbanker, stater, banker och börsen finns och sen den verkliga där vi lever, producerar och köper varor och tjänster. I den finansiella ekonomin är det centralbankerna som styr och ställer, dom bestämmer hur mycket pengar som ska finnas och lånar in och lånar ut pengar till bankerna. I den verkliga ekonomin är det bankerna som ser till att pengarna kommer ut och omsätts i samhället.
Det kluriga blir när den finansiella ekonomin försöker styra den verkliga (som genom marknadsekonomi är ganska självreglerande i sig) blir det lätt obalans i den verkliga ekonomin och utfallet blir inte som förväntat.
Vet inte riktigt vart jag ville komma med detta… Jo, det kan mycket väl vara så att den finansiella ekonomin är på topp (börsen ATH, låga reporäntor, högt pengaflöde osv) medans den verkliga ekonomin inte producerar så mycket varor och tjänster (dvs egentligen det som borde definiera en lågkonjunktur). Detta är situationen vi haft senaste året i USA, men sen hänger länderna ihop samtidigt som dom har sin egen ekonomi… Så att den finansiella ekonomin ska kunna styra den verkliga i samhället är ytterst svårt, framför allt när vi hamnat lite långt bakom kurvan och fortsätter kicking the can down the road… Vi behöver adressera problemen på ett varsamt sätt, det fed kallar soft landing.
Komplext är bara förnamnet, MEN, jag tycker fortfarande att dom som jobbar 24/7 med detta och är otroligt högavlönade borde göra bättre från sig, det kan inte va så att experter hela tiden missar sina estimat på GDP, CPI, PPI och utfallet blir värre än förväntat! Slumpen borde få dom på rätt sida om utfallet iaf varannan gång. Det låter i mina öron som att man antingen är inkompetent eller döljer något för allmänheten som man inte vågar berätta.