Nej, men jättetråkigt att handla i en affär som man inte hittar i.
Vad innebär ”inte behöver”? Vi ”behöver” inte göra det mesta, men gör det ändå eftersom det blir bäst i långa loppet.
Jag menar inte bara att byta märke av samma slags vara, utan helt enkelt sluta eller drastiskt dra ner på konsumtionen. Om brödet blir dyrare, börja äta gröt istället på morgonen. Om osten blir dyrare, välj något annat pålägg. Är tomaterna glöddyra så komponenerar man om salladen etc. Ungefär som förr när man åt efter säsong.
Nu vet jag inte om du är ironisk eller inte, men om vi förutsätter att du är allvarlig så blir det ju ett ganska dåligt förhandlingsläge för konsumenten om folk inte ens pallar hitta i en annan butik.
Nej, höjde lönen istället.
Sen handlar vi mer på Lidl men det är främst för att det är närmare.
[/quote]
Vad innebär ”inte behöver”? Vi ”behöver” inte göra det mesta, men gör det ändå eftersom det blir bäst i långa loppet.
[/quote]
Det innebär att jag har råd att betala de aktuella matpriserna.
Om jag levde på marginalerna och måste spara in på maten skulle det vara lättare att göra det än nu när jag bara kan minska mitt sparande lite.
Att frivilligt försämra min livskvalité när jag inte behöver skulle kännas otroligt onödigt. Jag gillar ost och så länge vi har råd att köpa ost kommer vi att köpa ost.
Det brukar ofta nämnas på RT att man inte ska spara så mycket så att livskvalitén försämras och det tycker jag stämmer.
Jag är helt allvarlig. Det är supertråkigt att handla i en affär man inte hittar i, det tycker säkert många.
Många handlar säkert mera när de inte hittar i affären men jag handlar alltid bara det jag har på min lista så för mig har det ingen betydelse.
Vad tror ni händer med priserna generellt när inflationen gått ner till mer normala nivåer? Tänker mest på mat, tjänster och elektronik. Ett exempel…
Min lokala pizzeria har exempelvis höjt sina priser på en basic pizza från 79 → 122 på ett halvår. Har svårt att tro att de sänker sina priser igen när elpriser och råvarupriserna går ner? Bör inte prisökningarna som skett/sker varit här för att stanna? Om så är fallet - bör inte köpkraften vara påverkad i mååånga år framöver tills lönerna kommer ikapp, trots att räntor, elpriser etc vänder nedåt?
Det är absolut ett i-landsproblem. Det är också ett i-landsproblem att maten blir dyrare om man ändå kan spara halva lönen.
Javisst, och jag skojar lite.
Troligen för att jag också är en vanemänniska och känner igen mig i att bli irriterad när saker inte står där jag tror att jag borde finna dem.
Jag förstår det!
Om tillräckligt många resonerar så blir det ju situationen vi har nu. Inget konstigt alls eftersom handlaren inte är dummare än att ta priset du är beredd att betala.
Jag förstår vad du menar men håller inte med. En undran bara, resonerar du likadant på andra områden?
Jo precis så. Det blir inte automatiskt deflation utan priserna är absolut här för att stanna, om inte exempelvis priskrig (på t ex pizza) inträffar på orten eller det sker något större i omvärlden som påverkar t ex elpriser.
Nu får vi snällt vänta på att lönerna jobbar ikapp pizzan istället.
Frågan är varför pizzeriorna inte skulle fortsätta höja i takt med lönerna om kunderna är helt opriskänsliga. Som RB-chefen säger i klippet längre upp i tråden, tidigare (innan inflationen drog igång) var bilden att folk vad väldigt priskänsliga… men att det nu inte längre uppfattas så. Tror det blir svårt att stoppa tillbaka den anden i flaskan.
Jag känner samma här. Vi storhandlar alltid på ICA. Vi vet var varorna står. Det är närmast hem. Det skulle vara på tok för mycket admin för oss att köpa billigaste sakerna på ICA, för att sedan åka till Willys och köpa det som är billigast där, för att sedan köra förbi COOP och ta det billigaste där. Dels för att det är krångligt och tar tid i att veta vad som är billigast för stunden i vilken butik, dels för att det tar längre tid att transportera sig och genomföra, och dels för att vi hittar mycket snabbare i vår vanliga butik. Kanske blir storhandlingen några hundra dyrare pga detta beteende, men å andra sidan tjänade vi en timmes livskvalité den dagen utöver en timmes research om var saker är billigast just idag. Lätt värt några hundralappar enligt våra prioriteringar.
Dessutom är det ju ändå billigare. Alternativet att åka hem en timme tidigare från jobbet för att hinna med en sådan manöver hade vi förlorat mer i inkomst på än vad priset på råvarorna blev dyrare.
Varför skulle jag försämra min livskvalité när jag inte behöver?
Jag resonerar nog lika inom andra områden.
Ska jag välja ett “enklare” vin när priset går upp eller ska jag köpa det vin jag vill ha? Så länge jag har råd köper jag det vin jag vill ha.
Ska jag åka bil till jobbet trots att bensinpriset har gått upp eller ska jag offra två timmar och istället ta bussen? Så länge jag har råd väljer jag att ta bilen.
Så länge man har råd att tanka är det bara att ta bilen till platser dit du lika gärna kunnat cykla, trots att det göder Rysslands krigskassa?
Så länge man har råd att betala elräkningen så är det bara att förbruka hur mycket el man vill, när man vill på dygnet?
Så länge man har råd är det bara att välja osorterad sophämtning och kasta allt i samma behållare, det är ju tråkigt att sortera?
Jag förstår precis hur du resonerar men håller inte med.
Man får tycka vad man vill men nu tycker jag att du är ganska tramsig! Ta det på det lite skämtsamma sätt det är menat.
Visst skulle jag kunna cykla till jobbet men att lägga en extra timme på det, eller just nu kanske en och en halv, på morgonen och lika på eftermiddagen vore helt galet, enligt mig! Så länge jag har råd att tanka gör jag det!
Jag ska söka runt lite och se om jag kan hitta något “onödigt” som du säger att du lägger pengar på!
Nu resonerar du som någon som har råd äta ost. Några kommer, förr eller senare, byta ost mot något annat.
Fallande inflation (KPI) innebär inte fallande priser, bara att de ökar mindre snabbt.
Frågan är om vi någonsin får se negativ KPI.