Tankar om den sänkta matmomsen

Sänkt matmoms börjar nu gälla 1 april, från 12 % till 6 %. Blir intressant att se ifall butikerna sänker priserna i motsvarande grad eller inte.

Verkar som att vissa butiker redan börjat införa sänkningen, åtminstone på vissa varor. Min Ica-butik hade i förrgår ett nytt pris på en vara som tidigare kostat 99 kr, nu var priset 93,69 vilket är rätt beräknat (de hade kunnat avrunda till 93,70 vilket varit ännu mer rätt).

Vad sänkningen borde bli är inte enkel att beräkna utan kalkylator, det nya priset efter momssänkningen ska beräknas som 53/56 av priset innan.

Vad tror ni kommer att hända, blir det ett sätt för de olika leden i matvarukedjan att utnyttja momssänkningen för att i slutändan öka sina marginaler? Eller?

2 gillningar

Känns som Röstfiske. Val i höst och sänkt matmoms är nåt som många väljare gillar

15 gillningar

Tror ärligt talat ingen kommer märka av denna sänkningen men när den sen höjs igen kommer det bli ett jäkla liv

11 gillningar

Butikerna kommer att höja priset lagom innan nya reglerna gäller. Typiskt.

1 gillning

Butikerna kommer fortsätta att sätta priser så högt som kunden är beredd att betala. Under en övergångsperiod kommer de ha den här sänkningen för goodwill men eftersom det är så dålig konkurrens på matmarknaden så börjar de höja priserna igen när de bedömer att det inte skadar varumärket.

17 gillningar

Jag tror också vi kommer se en sänkning direkt, men under en tid kommer man höja till samma nivå som innan sänkningen så när sen momsen skall upp igen kommer det bli rejält dyrt i ett hårt slag.
Sänkte man inte momsen på utemat för några år sedan, kan inte säga att jag tycket pizzan blev billigare av det

4 gillningar

Självklart leder detta bara till större vinster för företagen. Vare sig priser rör sig upp eller ner så passar de alltid på att öka marginalen.

För att hålla emot skulle det krävas kompetenta samt motiverade politiker så det förstår vi alla inte kommer hända.

4 gillningar

Ja, min röst går att fiska men inte med det här genomskinliga och kontraproduktiva fläsket. Inför istället regelverk som främjar meningsfull konkurrens. Det hade inte kostat staten något men gett meningsfull bestående effekt.

Jag tycker Moderaterna alltid kommer med samma tirad: “jag har pratat med företagen och de försäkrar mig att de ännu inte tjänar tillräckligt med pengar för att kunna vara nöjda så vi måste öka deras vinst på bekostnad av allt annat”.

17 gillningar

Jo, stämmer, det var 2012. Det är ett ganska välstuderat ämne, det brukar resultera i att en mindre del av skattesänkningen (kanske 20-25% av den) kommer konsumenterna tillgodo, varefter priserna senare ökar snabbare än normalt så att man inom några år är tillbaka på vad prisnivån kunde antas ha varit utan momssänkning. Det var samma sak i Finland som sänkte sin restaurangmoms 2010. Dessutom var det oftast så att det var stora kedjor som sänkte, medan oberoende restauranger inte gjorde det.

Konjunkturinstitutet kom med en omfattande rapport om detta 2015 som man kan roa sig med att plöja om man verkligen är momsnörd: https://www.konj.se/media/kmdbwgsc/specialstudie-046-kort-och-langsiktiga-effekter-av-sankt-restaurangmoms.pdf

IFAU har också mer om “allt eller inget”-effekten: https://www.ifau.se/globalassets/pdf/se/2018/r-2018-04-sankt-restaurangmoms-och-foretagens-prisforandringarallt-eller-inget.pdf

5 gillningar

Jättebra. Klart det kommer att hålla nere priserna. Momsen är ju en skatt, som kunderna får betala. En riktig skitskatt som drabbar vanligt folk som är tvungen att handla upp hela lönechecken varje månad. Och det efter att ha betalat nästan 30% i skatt på sin inkomst!

Året innan jag föddes fanns ingen moms. Då kom 4% i OMS, sedan blev det moms och ständiga höjningar. När jag föddes hade vi ändock vård skola och omsorg. Och ett bra försvar!

4 gillningar

Har redan märkt av det på både lid och ica. Min matkassa är runt 1000 kr mindre. Och ändå har man handlat för födelsedagskalas osv.

1 gillning

Så nu är alltså restaurangbranschen en riktig guldgruva menar du? Här trodde man att det var rätt kämpigt att bedriva restaurang, med rejält med konkurrens och tunna marginaler, men egentligen har alla restauranger minst 11% vinstmarginal eftersom hela momssänkningen hamnar i fickan?

Dags att bli krögare!

Mindre sarkastiskt och mer relevant för tråden: vi har redan sänkt momsen på mat en gång och riksrevisionen kom fram till att sänkningen gagnade konsumenterna, jag ser inte varför det skulle vara annorlunda nu. Möjligtvis för att det enbart är en temporär sänkning i så fall.

3 gillningar

Denna tråden är i gränslandet för vad vi tillåter.
Sålänge alla är sakliga och diskuterar sakfrågan så får den vara kvar tänker jag.
Alltså sväva inte iväg med övriga politiska åsikter.
Jag har raderat ett par inlägg med den tendensen.

Ogillar amerikanska prissättningssystemet där alla priser på hyllorna är ex moms, men i sådana här lägen hade det varit ett bra sätt att se ifall butiker börjar höja priserna eller inte.

1 gillning

Det är väl alldeles uppenbart att det är. Det gäller dessutom bara under en begränsad period från ett speciellt datum lagom långt ifrån valet i höst

1 gillning

Så har jag aldrig tänkt på det tidigare men du har helt rätt.

Jag tror att jättarna kommer symboliskt vifta alla flaggor och slå sig på bröstet för att de är duktiga och sänker priserna motsvarande momsen, och kommande månader så kommer ett jämviktspris uppstå igen. Dvs slutpris för kund kommer följa den vanliga grafen och troligen landa på exakt samma slutpris som idag, och staten bränner upp en massa skatteintäkter som egentligen hade kunde fördelats ut på bättre sätt. T ex riktade insatser mot de som behöver denna peng för maten.

Själv så gör 6% på maten egentligen ingenting på det stora hela. Vi köper mat för kanske 5-6k/mån, säg 70 k/år. Det blir att vi sparar 2-3 k på momsen. Det gör liksom ingen riktig skillnad för min del egentligen. För någon familj med fler individer är kanske siffran större.

Jag tror först en sänkning där man slår på stora trumman, sen smyghöjningar där man skyller höga bränslepriser/iran-kriget. När momsen höjs igen så passar man på att höja priserna igen eftersom momsen ju höjdes.

6 gillningar

Är det verkligen det? Vi har ju åtminstone fyra (missar säkert någon) väletablerade koncerner i storstadsområderna, Axfood, Coop, ICA, Lidl. Om marginalerna hade varit så feta hade vi väl sannolikt sett fler aktörer försöka slå sig in?

2 gillningar

Konkurrensverket brukar i alla fall lyfta det då och då. De har en temasida på ämnet.

https://www.konkurrensverket.se/konkurrens/samlad-kunskap-om-konkurrens/konkurrensen-i-livsmedelsbranschen/

Här är ett exempel:

https://www.konkurrensverket.se/informationsmaterial/rapportlista/stigande-matpriser--vart-tar-pengarna-vagen/

Där är visar de att livsmedelsbranschen ökar sina priser mer än vad som motiveras av ökade inköpskostnader, att priserna inte går ner igen när inköpskostnaderna minskar. Detta tyder på bristande konkurrens, för i en välfungerande marknad hade kunderna gått någon annanstans.

Konkurrensverket menar att det beror på oligopolliknande strukturerar i branschen. Temasidan innehåller massor av granskningar där de försöker utreda varför och hur företagen skapar dessa strukturer.

9 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Moderatorer, var går gränsen för deras uppgifter?