Sunkflation ..!

Shrinkflation är så 2022. Nu gäller sunkflation, jag har sett det på många färskvaror, men värst är meloner. Dessa kostar ändå 50% över “normalt” pris.

2 gillningar

Vilket då är för högt eftersom folk inte köper, dvs. butikerna kommer tvingas göra en ny kalkyl gällande sin lönsamhet. Äntligen säger jag.

3 gillningar

Jag tycker mig allt oftare ha sett detta i matbutiker. Alltså att det ligger stora mängder dyr frukt som blivit gammal för att ingen köpt den, förmodligen pga det höga priset. På sikt borde det, som sagt, leda till prissänkningar till dess att kunderna börjar köpa igen.

2 gillningar

Fast jag tror inte dessa är gamla utan nån andra sorteringen som tidigare inte hamnat i affär, inte i Sverige iaf.

Man kan hoppas detta är frukt som legat där oköpt i 3-4 veckor, men jag tvivlar.

Då kommer de behöva sänka priset till typ 50% av vad det var innan inflationen satte igång på allvar om de vill få den sorteringen såld.

Att sänka priset är inte enda möjligheten, butiken kan även sluta sälja meloner.

Ja, och jag menar de börjat sälja meloner av sämre kvalitet. Dvs nånstans står nån och sorterar.

Paprikor, och av god kvalitet, tycks dock ha sålts hela vintern trots priser uppemot hundringen.

På sikt förstås kommer antingen inflationen behöva falla tillbaka eller så kommer sortimentet minska.

1 gillning

Generellt konstigt att de lägger stora berg av färskvaror istället för att sprida ut ett tunt lager över en yta. De understa kan ju aldrig bli sålda?

3-4veckor? Vad har du för meloner? 3-5 dagar säger jag, speciellt om de travas i berg.
Rötmånad som nu så är det extra känsligt…

Ja sen kan folket byta butik och gå till en som är mer välsorterad om tillräckligt många varor tas bort.

Det kan också va så att de osålda melonerna och annat som folk tycker blivit för dyrt blivit lika mycket dyrare för affären att köpa in. För odlarna har också inflation. Därmed blir det olönsamt att sänka priset 50% framöver och resultatet blir istället att handlarna inte tar in sånt folk inte vill betala för och utbudet minskar.
Man måste inte utgå ifrån att de som förser en med mat är onda och att alla som höjt sina priser är giriga. De finns säkert. Men min uppfattning är att inflationen äter på marginalen och är kämpig för de flesta i alla leden.

Köpta meloner har jag i kylen så jag har ingen erfarenhet hur länge de håller i rumstemperatur.

Jag har knappt handlat honungsmelon på hela året. Frekventerar ett Willys och ett Ica främst. Antingen galet dyrt eller som på bilden ofräscht. De jag köpt har över lag varit dåliga även om det inte varit uppenbart utanpå.

Bättre lycka med cantaloupe och galia men de har generellt varit jättesmå.

Jag vet inte vem du svarar, men du har helt rätt: sjunker kundernas vilja att betala så sjunker utbudet. I extremfallet till att varan/tjänsten försvinner, som Helge skrev.

Där är en del av problemet, att gemene man drar slutsatser utifrån sitt eget sätt. Men jag skulle inte en melon som legat 3-4v i ett kylskåp heller, helt enkelt inte värt risken.

På DVH butikerna så måste du även tänka på svinnet, alltså det dåliga på grönsaksavdelningen. Det blir enorma pengar i rötmånad.
Sen håller jag med om att det är märkligt dyrt. Det byggs ju av en konsumtion som är ohälsosam och att vi inte anpassar köpen efter vad vi konsumerar.

Att sänka marginalerna är ett sätt. Problemet är att många lever i villfarelsen att de kan skickade vidare alla kostnader, att inflationen inte ska påverka just deras verksamhet. När den knuten löser ut sig kommer det finnas fräscha meloner till okej priser i butikerna igen.

Det finns alltså ingen inflation, bara giriga handlare?

Det finns giriga handlare som tror att de kan skicka vidare hela kostnadsökningen till kunden så att det inte ska påverka deras egna marginaler, ja. De kommer behöva tänka om.

De måste försöka skicka alla kostnader vidare för att behålla samma lön för sitt arbete, att förmedla mat och annat vi vill ha. Om de som alla andra skulle vilja ha kompensation för inflationen och bibehålla sin köpkraft skulle de behöva öka marginalen också. Det görs säkert också på vissa varor i ett försök att kompensera för tappet på de varor vi slutar köpa.

Många lever i villfarelsen att alla som säljer nåt försöker lura en. För man själv borde få allt till självkostnad och de borde inte tjäna nåt på att förmedla grejerna man vill ha.

Inflationen beror inte på att handlarna, odlarna eller banker tar mer betalt. Det är bara ett resultat av att varje krona blivit mindre värd, även för dem.