Kommer du att använda inflationen som argument för högre lön vid nästa års löneförhandling (givet att den håller i sig tills dess)?
- JA
- NEJ
0 röster
Kommer du att använda inflationen som argument för högre lön vid nästa års löneförhandling (givet att den håller i sig tills dess)?
0 röster
Försökte prata reallön med närmaste chefen för gång. Hon förstod inte ens begreppet. Och detta var inom kommunen.
Då tog jag upp det i fikarummet och det visade sig att de flesta av mina kollegor inte heller gjorde det.
Lite OT, men hur mår poll-funktionen egentligen, @janbolmeson?
Edit: utrett, multi-choice, tack @axr
Pollen är multichoice — man kan välja båda svaren samtidigt.
Chefen gjorde det åt mig innan jag hann öppna flabben ens. Billigare att behålla än att rekrytera. Oftast.
Ett företags uppift är i första hand att tjäna pengar till sina ägare. Företaget är inte intresserat av din personliga situation.
I ett lönesamtall måste du bevisa varför dina personliga egenskaper gör att just du skall ha högre lön. På ren svenska, hur stor inflationen är, det struntar arbetsgivaren totalt i.
Jag skulle till och med gå så långt, att du gör bort dig om du blandar in dina ökade levnadskostnader. Det visar om inte annat reaktionerna från Martins chef och arbetskamrater.
Nu sas det inget om personliga levande kostnader. Du kan fortfarande ta upp inflation. Företag som ökar sina priser brukar också hänvisa till ökade omkostnader och inflation.
Att dela upp sina resonemang i två delar, ett för att bibehålla nuvarande lönen/värde/köpkraft, och ett med hänvisning till ökat värde för företaget är i mina ögon rimligt.
Det kan förstås vara så att företaget tjänar mest pengar genom att behålla den anställde i fråga. I det fallet är det rimligt att företaget lyssnar på den anställdes argument eftersom de vill behålla denne.
För övrigt skulle jag väl inte klassificera inflationen som en personlig faktor i den meningen att den bara ökar den specifika personens levandskostnader. Det är i allra högsta grad en objektiv, allmängiltig aspekt som egentligen borde utgöra utgångspunkten i alla arbetsgivares löneberäkningar. Det är väl så jag skulle rama in det hela för arbetsgivaren. Sen att denne inte förstår det är en annan femma.
My mistake !
Som kommunalanställd har jag för mig att detta ligger på facket att förhandla då vi inte ens har lönesamtal
!?
Jag har suttit som löneförhandlare för facket, även om det är för oerhört länge sedan. Jag har även haft egna lönesamtal.
På ren svenska. Företaget skiter i hur inflationen påverkar dig. Det enda fokuset ligger på hur just DU och ingen annan tillför företaget ett mervärde som motiverar att just DU skall ha en löneökning. Att dra in andra faktorer är bara slöseri med tid och ger dig inga pluspoäng
Ja givetvis är det en bra utgångspunkt att arbetsgivaren vill ha låntagaren kvar. Att i ett lönesamtal börja diskutera externa faktorer som företaget inte kan påverka är däremot inte intressant .
D
Håller med dig @Nestor. Argumentationen skall vara baserad på den anställdes insats.
Det sagt, så känner sig ingen nöjd med en reallönesänkning vilket kommer göra att inflationen ändå blir en måttstock. Uttalat eller ej.
Nog måste väl ändå inflation och inflationsförväntningar ha påverkat lönesättningen på 70talet t.ex?
Självklart var det så. Ju högre inflation desto högre löneökningar. Men att stövla in till personalchefen på 70-talet och säga. Inflationen är hög, jag vill ha högre lön var ingen bra idé varken då eller nu.
Det kan vara så att det är ett dåligt argument att inflationen är hög för att få upp din lön, men jag tycker arbetsgivare ofta använder sig av liknande argument. Nu senast hörde jag av min kund att växelkursen har påverkat lönsamheten på global nivå och därför finns ett mindre ekonomiskt utrymme.
Om nu inflation är irrelevant för att jag ska få upp min lön, då borde växelkursens påverkan på företagets lönsamhet också vara irrelevant. Eller? Kan företaget används makroekonomiska argument som inte påverkar om jag varit duktig eller inte så borde väl jag som arbetstagare kunna göra samma sak?
Om man säger så här. Ni kan, ska(?), ta hänsyn till inflationen men ni behöver inte berätta det. När jag bytte roll internt på företaget och fick en ny chef så var jag tydlig direkt från start första gången vi satte oss ned för att löneförhandla att jag inte accepterar löneökningar under en viss nivå. Hur jag motiverade denna miniminvå skippar jag eftersom det inte är relevant för er. Men jag pratade mer om mig själv än makroekonomi.
Dessutom så är det kul att få prata om sig själv i 100% positiv aspekt, all in hybris, en liten stund.
Svår fråga. Man har med sin arbetsgivare kommit överens om ett nominellt belopp som främst ska ta hänsyn till det värde som man tillför arbetsgivaren.
Om du nu tillför samma (eller mer) värde till arbetsgivaren inför nästa år, men pengarna som erhålls i kompensation minskar i köpkraft, så är inte längre ekvationen uppfylld (dvs värdet du tillför är inte längre samma som värdet av kompensationen).
Att tolka lön relativt ett nominellt belopp är därför i praktiken vanskligt.
Jag personligen skulle nog tolka en lönehöjning under inflationen som en lönesänkning.
Arbetsgivaren ska då isåfall behöva motivera varför min lön ska sänkas nästa år, jag ska inte behöva förklara varför min lönehöjning ska vara minst lika stor som inflationen.
Ja,
eftersom de tramsar hos oss och höll igen extra under covidkrisen samt nu flaggar för “2% till alla”. Jag anser inte det rimligt att man sänker reallönerna om inte “branschen” drabbats extra hårt. Det har inte vår.
Sedan är det inte de enskilda hundralapparna som är grejen. Det är principen att man inte (indirekt) straffar duktiga medarbetare som stör mig.
Om det är ett företag ja. Alla arbetsplatser är inte det.
Exakt så!
Förutom “normala” löneökningar har jag fått fem rejäla löneökningar under min karriär. Två gånger när jag blev befordrad och två gånger när jag bytte jobb. Den femte gången var när jag fick ett erbjudande från ett annat företag, och min arbetsgivare valde att höja min lön för att jag skulle stanna kvar.
Vid inget av dessa tillfällen, var det någon diskussion om den svenska inflationen.