Inför kommande lönesamtal har jag funderat över hur man bäst kan redovisera hur mycket köpkraft man har förlorat genom inflationen senaste året och fram till idag. Jag vet att det kanske inte spelar någon roll för arbetsgivaren men för mig själv hade det varit en del av drivkraften för att kunna motivera till en högre ökning än bara ”potten”.
Nu är frågan kanske lite dum men kan man enkelt räknar årslönen – inflationen? För hela året 2022 hade det varit 8,4% t.ex.
Visst finns det en “ränta-på-ränta” effekt i inflationen. Om priset på en kanelbulle är 100 kr (Stockholmspriser ) och inflationen ett år är 15 % så kostar kanelbullen sedan 115 kr. Om inflationen nästföljande år är 11 % så kommer kanelbullen då kosta 127,65 kr.
Alla företag måste generera vinst och därmed löner efter sina egna förutsättningar, oavsett vad inflationen är.
Löneförhöjningarna måste/borde inte följa inflationen i varje enskilt företag. Företagens möjlighet att möta inflationen med motsvarande omsättningsökning/vinstmarginal och därmed löneutrymme varierar stort.
Man bör inte tro att man ska få ens 1% löneförhöjning inom byggsektorn eller fastighetsmäkleri i år bara för att inflationen är tvåsiffrig. Snarare ett varsel om uppsägning
Så om du ska klura ut vilken löneförhöjning du är värd kan du börja med att kika på din arbetsgivares vinst/omsättning år 2022 på allabolag.se, och hur du bidrog till sista raden
Inför mitt lönesamtal kollade jag på prisbasbeloppet för i år jämfört med förra året och räknade ut vilken löneökning jag borde få utifrån det. Jag kom inte hela vägen upp men tror att jag lyckades pusha upp den en del på grund av mitt argument (även om arbetsgivaren inte skulle medge det).
Alltså: prisbasbelopp för 2023 / prisbasbelopp för 2022 = 52500 / 48300 = 1,087 vilket motsvarar en löneökning på 8,7%. Jag landade på 5,6% (som sagt, inte hela vägen).
Som tidigare chef säger jag vara direkt att inflationen har inget med din lön att göra. Det är skit trist att allt blivit dyrare men det har inget me din prestation att göra.
Så om arbetsgivaren höjer priset på det jag tillverkar så har det inget med min lön att göra? Jag förstår att man som arbetsgivare vill att det ska vara frikopplat.
Ja löneökningar, alltså riktiga, får man i princip bara när man byter jobb, hotar med att byta jobb, eller om chefen ser att du ligger helt fel i gruppen. I övrigt är det mest en chimär dom gör det mesta legat lite över inflation…
Jag tycker absolut man kan räkna in hur mycket företaget man jobbar på ökat sin vinst/anställd.
Har den ökat med t.ex. 10% vill jag givetvis ha en rättmätig mängd del av den ökningen som jag bidragit med.
Men det är inte direkt kopplat till inflationen skulle jag säga.
Den enda inflationen som är relevant är hur ditt eget värde på arbetsmarknaden förändrats under året. Vad skulle du få om du bytte arbetsgivare och hur stor sannolikhet är det att du kommer göra det?
Nu har du redan fått en del förslag och så, men en liten korrektion på din matematik
Om du fick lönen 40k den 1/1 2022 och du sedan sett en inflation på 8.4% under 2022 så betyder det att den nya ekvivanlenta lönen skulle vara 40 * 1.084 dvs 43360. Inflationen 11.7% som du anger är på årsbasis från jan-jan och kan inte bara adderas, utan om du vill justera för hela 2022 + jan 2023 så måste du lista ut vad inflationen var på månadsbasis jan 2023. Vad jag ser på SCB var den -1.1%, och sålunda blir totala justeringen 40 * (1 + 0.084) * (1-0.011) vilket blir 42880
//exakta siffror irrelevanta orkar inte kolla upp, principen bara som var fel
Utan att fokusera på matematiken i det hela skulle jag starkt avråda för denna typ av resonemang med arbetsgivaren. Inte på något vis är det deras ansvar att kompensera för dina omkostnader. Ifall du flyttar till en mindre bostad och får lägre boendekostnad, sambon får löneökning, din ekonomiska börda minskar osv… ska lönen justeras ned p.g.a att du ej behöver lika mycket för att gå runt?
Däremot är det helt rätt att argumentera för högre lön (ifall utrymme hos företaget finns) men det borde vara kopplat till prestation och ansvar. Är du ej nöjd med löneökningen du får, finns det säkert andra arbetsgivare som värdesätter dig högre.
Arbetsgivaren: Du är alltså orolig över inflationen? Då kan jag hjälpa dig! Höga löneökningar driver upp inflationen ytterligare. Du vill alltså att vi håller igen. Ska vi säga 0%? Skulle det dämpa din oro? Eller ska vi slå till på en lönesänkning till och med?
Fast hela lönesamtalsmodellen är ju mest en teater. På stora bolag får de högpresterande individerna någon hundralapp mer i påslag än medelmåttan. Har själv varit med och genomfört processförbättringar åt en arbetsgivare som resulterat i besparingar på 10-tals miljoner varje år. Resultatet för min lön blev 150kr mer i månaden jämfört med standardlönepotten. Vill man ha högre lön ska man göra ett bra jobb och byta arbetsgivare vart 3:e till 5:e år.
Inte så konstigt då det (förmodligen) var det du anställdes för och var förväntningen från AG när lönen sattes från början.
Ja, det är helt rätt att söka sig vidare om man känner att löneökningarna har stannat av och marknadslönerna kryper uppåt.
Är man tidigare i karriären (typ nyexaminerad) är det generellt lämpligt att byta ännu oftare. Ett par strategiska jobbyten ungefär vartannat år är optimalt i min erfarenhet.