Inflation är ju generellt bra för oss med bolån. Lånen minskar med inflation. Men om det i slutändan är bra beror ju också på vilken bolåneränta man har.
Kan man lite generellt säga att så länge inflationen är högre än bolåneräntan är allt okej?
Nu höjs ju styrräntan för att få bukt med inflationen, vilket gör att bolåneränta höjs.
Vad händer då när bolåneräntan blir högre än inflationen? Då kostar ju bolånet mer än det minskar i värde.
Finns det en brytgräns för när det blir bättre att betala av än att se värdet på bolånet minska?
Samtidigt minskar ju köpkraften när lönen inte räcker lika långt.
Och ens kontanter på banken minskar ju i värde. Ja, en del av oss måste ha dem där, även om det inte ger särskilt mycket.
Så hur kan man tänka kring bolånet?
Har 25 % belåningsgrad, men samtidigt är beloppet stort, så drar bolåneräntan iväg kommer det att kännas ändå.
EDIT
5. Och hur ska man tänka i förhållande till börsens avkastning. Beroende på börsens avkastning, kan det ju vara bättre att amortera för oss som har möjligheten. Sticker räntan iväg ordentligt och börsen fortsätter att kylas av eller gå kräftgång, så känns det ju riktigt dåligt att sitta med bolån, när man skulle kunna betala av det.
Jag tänker som så att om man snabbspolar tiden från 2022 → 2032 med bunden boränta på 10 år så lär man komma ut med en hygglig nominell vinst på andra sidan oavsett hur räntor och inflation går framöver
Kruxet här är väl att många har rörliga boräntor med varierande grad av tidshorisont på sina boenden. Då vet jag inte om jag håller med om att “inflationen äter upp bolånet” i det korta perspektivet. Kassaflödet kan bli rätt ansträngt beroende på utfall och belåning…
Jag skulle väl personligen ha svårt att se mig peta in pengar på börsen med en boränta på säg 5%+.
Nej, stiger inte lönerna med motsvarande inflationen eller mer, får du ju bara det jobbigare.
Tja, det är ju bara att fortsätta att betala till banken.
Trir du att du får en högre avkastning på ditt sparande än vad låneräntan är, kan lånet stå kvar. Tror du att låneräntan blir högre än avkastningen på dina placeringar, så skall du givetvis amortera så mycket som möjligt.
4-5. Var och en får göra sin egen analys. Efteråt vet vi de rätta svaren.
Hur mycket lättare är det att betala bolånet när allt du köper blir väldigt mycket dyrare?
Om ditt svar på den frågan är att det är lättare att betala bolånet när bensinen är dyr, då har du rätt i att inflation äter upp lån. Annars måste du tänka om.
Stigande löner gör lånen lättare att betala. Inget annat. Endast om inflationen drivs av stigande löner är den av godo.
Den inflation vi nu ser är INTE driven av löner, så den kommer INTE att vara bra för dina lån.
Det sätter ljuset på en annan sak. Jag har ju downshiftat och planerar att endast jobba halvtid. I framtiden knapra på kontanta medel och sälja av eftersom.
Är dessutom frilansare numera inom ett yrke där lönerna mer eller mindre stått stilla och i visa fall pressats nedåt. Så ingen stigande lön som kan kompensera.
Som de andra redan sagt, inflation är inte bra, det gör saker dyrare. Stora löneökningar tillsammans med hög inflation äter på lånen, men jag tror inte vi kommer se det. Vi ska nog vara glada om vi behåller våra löner. Alla tänker olika, jag har alltid amorterat så mycket jag kan, så har hus, fritidshus och bil men inga lån, men heller ingen fet aktieportfölj. Men jag sover gott om natten