Äter inflationen upp lånet?

Är detta sant? Jag trodde detta förutsatte att lönen hängde med inflationen? (Från dagens DN).

Det stämmer om vi också får löneökningar i nivå med inflationen, dvs om alla skulle fått runt 10% i årlig lönerevision, så ser läget tyvärr inte riktigt ut nu.

7 gillningar

Jag hade ett resonemang om detta i en patreontråd, här är FEDs vy på det:

“While a surprising burst of inflation immediately reduces the real value of a borrower’s debt burden—transferring wealth from lenders to borrowers—it is also likely to raise future borrowing costs because investors will then expect higher inflation and demand higher nominal yields on debt to compensate them for the expected loss of purchasing power and the associated uncertainty.”

2 gillningar

För oss som inte kan de engelska termerna. Vad betyder texten?

1 gillning

Det beror på hur man räknar.
Om du mäter lånet i hur mycket konsumtion du måste avstå från för att kunna betala tillbaks lånet, så minskar lånet i värde när konsumtionen blir dyrare.
Om du i stället mäter lånet i hur många årslöner du behöver för att betala av lånet minskar lånets värde endast om du får högre lön.

Själv tycker jag att det sammanvägda måttet för inflation är det “rätta” sättet att mäta och att lånet därför minskar i värde när det är hög inflation. Om du under denna tid har löneökningar som är mindre än inflationen har du i praktiken fått en lönesänkning som gör att det i alla fall blir jobbigare att betala tillbaks lånet. Men det beror alltså inte på att lånet inte har minskat i värde utan på att din (reala) lön också har minskat.

12 gillningar

Jag tänker som andra här att lånebeloppet minskar i värde vid inflation, men antalet årslöner som krävs för att betala tillbaka lånet minskar endast om man har en bunden ränta (t.ex. i 30+ år som de flesta amerikaner har), eller löneökningar som är större än inflationen.

På lång sikt så är det väl mycket sannolikt att löneökningarna är större än inflationen? Alltså att vi har en reallöneutveckling, i alla fall om man tittar historiskt.

1 gillning

Jag håller inte med. Procentmässigt är det som du säger.

Vid inflation så minskar ditt lån mer i kronor än din lön, om du har ett lån som är större än din lön :+1:

3 gillningar

Inflationen äter väl upp lånet utan att man får någon lön, ifall man har kvar det man använt lånet till och dess värde följer inflationen.

2 gillningar

Jag tänker så här: När är det lättast att amortera av hela lånet; Idag eller om 30 år? Ganska enkelt svar på den frågan känner jag :slightly_smiling_face:

11 gillningar

Jag tänker så att materialkostnader för att bygga nytt ökar med inflationen, så även om lönerna inte skulle hänga med i början så följer värdet på huset inflationen över tid.

Lånet måste väl ställas i relation till min förmåga att betala tillbaka det. Är det lättare för mig att lösa lånet om fem år, än idag, då har inflationen ätit upp lånet. Är det däremot svårare har inte inflationen hjälpt mig.

Min betalningsförmåga beror på min löneutveckling men kanske även annat, som kapitalinkomster. Frågan är om det är rimligt att räkna in annat än löneutvecklingen?

3 gillningar

Om man förutsätter att reallönerna kommer tillbaka till samma nivå som innan så måste man dra slutsatsen att inflationen äter upp lån. Om vi ser till värde snarare är kronor och ören minskar både lön och lån just nu. Frågan är alltså inte om inflationen minskar lånet utan om lönen på sikt går upp igen.

3 gillningar

Min tanke på detta är att de som har lån kommer gynnas om inflationen biter sig fast på en högre nivå under en längre tid. Låt säga 3-4% i årstakt.

Detta förutsätter att löneökningar kompenserar för inflationen fullt ut och lite till över tid även om det inte ser ut att bli så under 2023.

Om vi pratar bolån så har det ju nämts tidigare att kostanden för att producera bostäder har ökat / kommer öka med inflationen. Så skillanden mellan kostnaden på att bygga en ny villa jämf. med en 10 år gammal villa är orimligt stor just nu, detta tror jag inte kommer hålla i längden.

D.v.s kostanden för att bygga nytt kommer vara en drivande faktor för att priset för bostäder skall gå upp.

@alle: Tack för era svar! Jag bekräftas i det jag redan inbillade mig, nämligen att det är rätt komplext allting. Att bara säga att “inflationen äter upp bostadslånen” förefaller sålunda att vara ett lite för onyanserat uttalande (inte därför att jag vill dissa DN eller ekonomen ifråga). Löneutveckling, ränta, hur vi definierar “inflation”, etc.
Jag är verkligen inte själv ngn ekonom men även vi som inte är ekonomer till yrket behöver ju försöka tänka klokt, och då är jag glad att andra vill bidra med sina insikter. :pray:

3 gillningar

Ja, lånet äts upp av inflationen.

Exempel: du har en månadslön på 30 tkr varav 15k går till lånet och resterande 15k går till glass.
Glassen kostar 10 kr/styck, så du kan köpa 1500 glassar varje månad.

Inflation på 10% per år. Löneökning på 6% per år.

Fortsätter detta i tre år varefter inflationen, löneökningen och även räntorna går ner, så har lönen under dessa tre år gått till 30*1.06^3 = 35.73k.

Lånet kostar fortsatt ungefär 15k/mån (vi antar att lånet är över mycket lång tid), så du har kvar 20.73k/mån att spendera på glass.
Glassen kostar nu 10*1.1^3 = 13.31 kr/styck.
Du har råd med 20730/13.31 = 1557 glassar per månad. 4% mer glass trots en reallönesänkning!

Men då har vi inte ens tänkt på det faktum att ditt hus gått upp REJÄLT i värde, eftersom människor nu har en mycket högre lön och därför kan betala mer för samma hus.

Orkar man inte räkna, tänk extremfall. Om inflationen var 10 000% och löneökningarna 1000%, så skulle lånets andel av din lön snabbt minska. Givet någon form av återgång till normalitet så kommer det komma en period där lånet är uppätet och du har mer pengar i plånboken. Och huset är ju detsamma, och dess relativa värde i samhället bör därför vara ungefär samma.

Nej, bara om du antar att inflationen är permanent. Till slut går inflationen ner, och därefter räntorna. Du går bara back under den tid räntorna är höga (och du inte har låst räntan). Framöver går du plus.

4 gillningar

Om inflationen ligger på 7% så betalar du minst 9% i ränta. Nej, du blir inte av med lånekostnaden.

Hur mycket ränta betalar du över dessa 30 år?

Fel. Du betalar högre ränta när inflationen är hög.

1. Inte om du låst räntan under perioden. Och inflationen är på runt 10% nu men räntorna under 4.5%
  2. Ja, men räntan är inte evigt hög. Antagandet är att inflationen är hög under en period av några år, varefter inflationen och därmed även räntan går ner. Ett annat antagande är att lånet löper över lång tid.
1 gillning

Inflation på över 10% just nu och räntan är inte uppe i 4% så det är ju uppenbarligen ingen naturlag att räntan överstiger inflationen.

4 gillningar