Börjar kännas lite obehagligt

Hej! Ny i forumet, första inlägget. Jag har följt RT under ett par år, började spara aktivt i samband med det 2016. Har sparat ihop en hyfsad mängd pengar tillsammans med min fru. Vi har lån på huset, 2 bra löner. Jag tycker att situationen vi befinner oss i nu är obehaglig, gissar att jag inte är ensam. Funderar på att ta delar eller hela kapitalet som jag sparat ihop och kasta in som amortering av huset, skulle ta ner lånet till ca 600K i så fall vilket skulle göra att jag kan rida ut en ev storm väl. Hur har ni andra tänkt? Är det någon som tänker som jag? Annars är detta pengar som jag delvis vill kunna ge till mina barn för att de ska kunna köpa boende framgent, ca 10 år från nu.

All input emottages med tacksamhet!

4 gillningar

Hur är pengarna investerade idag? Hur stort lån har du idag? Hur stor marginal har du idag och om räntan går upp 1, 2, 3 procentenheter?

Att amortera bort en stor summa är ju ett snabbt riskfritt sätt att få ner månadskostnaden och kan vara ett sätt att hantera en ohållbar situation ekonomiskt. Historiskt och statistiskt bör du dock på sikt få bättre total avkastning med dessa pengar lämpligt investerade. Kruxet är bara att det alltid finns en risk att räntor går upp samtidigt som din investering har tappat i värde. Om du då inte har råd att hantera räntan hamnar du i en problematisk situation.

Bedömmer du att du har råd att ta perioder av högre kostnader pga ränta och kan vänta ut eventuell nedgång i dina investeringar så hade jag behållt pengarna investerade. Om du bedömmer att du inte har råd med högre räntor och riskerar din ekonomi så är det rationellt att amortera på lånet trots att du då kan gå miste om avkastning. Om det här mest grundar sig i en oro, så kanske du kan göra en kombination? Minska risken en aning genom att använda halva kapitalet till amortering.

1 gillning

Välkommen hit med första inlägget! :slight_smile:

Ja, jo, det är lite obehagligt men ändå ganska normalt att vi får sådana här perioder. This too shall pass! Så tänker jag som genomlevt en del tidigare tuffar perioder. 70talet som barn. 90talet som tidvis arbets- och bostadslös nyexad.

Beta av på lånet. Beror rätt mycket på er belåningsgrad skulle jag säga. Om 85% så absolut. Om redan under 50% så är det mer tveksamt så länge ni klarar räntor och utgifter ändå.

Sen beror det väl också på hur säkra ni känner er på era jobb och hur länge ni varit där m.h.t. risken för uppsägning (sist in först ut). Om risken för att en eller båda blir arbetslösa inte är försumbar, så kan det vara läge att sänka lånet så att ni klarar er på en dräglig nivå (mindre oxfile mer falukorv) med 1-2 av er på A-kassa även om räntan går upp till historisk normalnivå på typ 5-6%. Då har man tagit höjd för tuffare tider.

Kanske också stämma av så er bufferthink är tillräcklig för ev. oförutsedda utgifter. Trist att behöva blancolåna för att byta värmepanna mitt i vintern typ.

Om du först behöver pengarna om 10 år (till barnens boende) så tycker jag det är lugnt. Såklart beror det på vilken risknivå ni har på investeringarna och hur ni känner det går med nattsömnen om börsen tankar ner ytterligare 20-30%. Känns det inte bra så kan man på emotionella grunder dra ner risknivån något. Men om det handlar om 10+ år och ni känner er komfortabla med risknivån så hade jag inte rört det.

1 gillning

Att ha lån är det bästa vid inflation. För inflationen minskar värdet på ditt lån.

Om du kastar in alla era sparpengar i huset, så är de fast där. Så när era barn är stora så måste ni sälja eller öka lånet igen.

Jag tycker ni ska ha kvar era ”fria” sparade pengar och låta de jobba på börsen. Parallellt med det så amorterar ni som vanligt med era löner.

När barnen är stora så finns pengarna där, fritt kopplade från huset :+1:

5 gillningar

Alla vill göra det optimala. Det optimala för er är kanske att att amortera och sen bygga kapital på nytt. Ni har ju två bra löner så utgångsläget är bra. Det handlar inte bara om att göra det ekonomiskt optimalt utan också mentalt.

4 gillningar

Tack för grymma svar. Köpte huset för 20 år sedan. Priset har ju stuckit oerhört. Det finns inte på en karta att vi skulle bli arbetslösa båda två, mitt arbete är så säkert det kan bli. Har lån på ca 3 milj, vilket är normalt för Stockholmsregionen. Jag vet ju att det kan vara bra att ha lån i smb med inflation. Det jag tänker är att det är segt att räntorna drar till 5-6% snabbt, medan löneutvecklingen tar väs längre att hinna med. För 6 månader sedan slutade jag amortera och la in pengarna på LYSA istället, då var räntorna så låga att jag inte tyckte att det var ngn idé att amortera, bättre att spara och få en utveckling. Känns ju som VÄLDIGT länge sedan i nuläget…:slight_smile:

1 gillning

Gäller väl bara om lönehöjningarna följer inflationen ? för en majoritetet av Svenskarna verkar man vilja ha lönehöjning enligt 2% målet…

Medför i praktien real lönesänkningar närmaste åren för de flesta och att lånen inte minskar i värde eller har jag missat nåt?

4 gillningar

Japp! Så länge man klarar räntebetalningarna som ändå måste tas från lön/sparande.

Klarar man det så äter inflationen upp lånet.

Klarar man det inte så sitter man fast med skulden mellan exekutiv försäljning och lånet.

Det är detta var och en måste klura ut. Vad klarar jag/vi?

Har efterfrågat detta i andra trådar men tyvärr inte fått svar…

Ungefär vilken situation räknar ni andra med att klara?

Tar ni höjd för räntor på 4% eller räknar ni med arbetslöshet samtidigt som 10% räntor infaller?

Jag har svårt att finna en vettig nivå att sikta mot.

Exakt min poäng. I nuläget tre det sig som att det kommer ta ett par år innan löner hinner i kapp inflation.

Sen är det väl så att pengarna är hyfsat inflationsskyddade investerade i aktiefonder? I varje fall historiskt….:grimacing:

Återigen tack för all input!

1 gillning

Vill man kapa utgifterna för t ex nattsömnens skull så amortera och återbygg buffert.

Jag tycker man i första hand måste låta lugnet kring ekonomin styra. För egen del amorterade jag innan jag började investera. Fel väg sett till ren ekonomisk utveckling, men rätt väg sett till stabilitet i ekonomin och god nattsömn.

2 gillningar

Nja, borde även gälla om din lön inte ökar. Inflationen slår procentuellt både på lön och lån. Men eftersom lånet är mycket större så minskar den mer i kronor. Jag misstänker att du har mer i lån än i årslön. Men jag kanske har otur när jag tänker :joy: (Har hänt förr…)

2 gillningar

Det är väl ökad lön/inkomst som gör att du lättare kan betala ditt lån (dvs lånet är mindre värt) och inte inflationen i sig?

En högre lön gör det lättare att betala ditt lån, helt rätt. Men inflationen minskar värdet på både lön och lån. Det är egentligen två skilda grejer.

Man brukar säga att lån är det bästa att ha vid inflation för det minskar ju i värde och är oftast mer värt än övrigt som du äger.

Ok, det stämmer som du säger under förutsättning att lånen du har överstiger din inkomst, annars är det tvärtom. Tack!

1 gillning

Nu har vi hög inflation, ökande räntor, låg löneökningstakt och fallande bostadspriser.

Det känns svårt se en högbelånad med stagnant lön som just fått höjd ränta och -10% värdering av sin bostad som en vinnare … för att elen och maten blivit dyrare.

1 gillning

Jag tänker att förhållandet mellan upplevd och faktisk risk brukar vara inverterad, samt att det är så även denna gång.

Däremot kan det vara läge att se om sitt hus och förbereda sig för det värsta om man inte redan gjort det, men det ska man alltid ha gjort oavsett om det är goda eller mindre goda tider för tillfället.

3 gillningar

Man kan ju snubbla i en trapp, slå i huvudet och bli långtidssjukskriven också. (Utöver att tappa jobbet)…

2 gillningar

Nej. Nej, punkt.

2022, januari: Mjölk kostar 12 kr, diesel 17 kr, räntan är 1,2 % och lönen är 50.000 kr/mån. Lånet är 3 MSek.

2026, januari: Mjölk kostar 20 kr, diesel 31 kr, räntan är 4,2 % och lönen är 52.500 kr/mån. Lånet är 3 MSEK.

Ja. Lånet är nu ekvivalent med 150.000 liter mjölk, istället för 250.000 liter. Problemet är att din lön, efter att ha betalt mat, el, drivmedel och kläder inte alls räcker till räntan, som också stigit rejält.

Så många intelligenta människor som upprepar denna myt, helt utan att tänka.

Det finns de som kommer kompensera sig med högre lön. Men majoriteten kommer slåss mot arbetslöshet. Att saker blir dyrare gör det INTE lättare att betala lånen.

11 gillningar

Svårt eftersom det är väldigt individuellt. Vi har satt oss i en skuldfri situation (och blivit idiotförklarade på vägen) och med rejäla buffertar.

Men jag skulle säga att om man klarar historiska snitträntan på 6% med en arbetslös i familjen och en minimi budget (typ glöm semestrar utomlands, falukorv istället för oxfilé, picknick istället för äta ute) så har man gjort vad man kan :slight_smile:

5 gillningar