Det kan mycket väl vara som du säger. Men jag tror du blandar ihop flera olika delar.
Jag menar att om man enbart tittar på bolånet, så minskar det i värde relativt allt annat. Som du skriver så är den värd 150000 liter mjölk istället för 250000 liter. Så lånet har minskat med 40%. Lönen har minskat med 37%. Lånet är fem gånger så stort som lönen, därför har lånet minskat mycket mer i kronor än lönen. Lånet har minskat med 1,2 miljoner och lönen har minskat med 222 000.
Banken vet detta såklart, så de vill kompensera för denna effekt så mycket som möjligt genom att höja räntan. Men har de för hög ränta så tappar de kunder, dessutom har många bundit räntan. I ditt exempel så ökar räntan från 1% till 4% vilket kompenserar för 12% av lånets värde.
Självklart, om man inte har råd med den nya räntan på lånet så ligger man risigt till. Men det är ett annat moment. MEN värdet på lånet har minskat mer i kronor än t.ex. din lön. Punkt.
Att lån skyddar mot inflation måste väl kopplas till förmågan att återbetala lånet. Får man ingen reallöneökning kan väl inte inflationen vara något tillgång.
Har man ett bolån kan inflationen urholka lånet om bostaden samtidigt stiger i pris. Då ökar dina reala tillgångar i värde medan lånet ligger kvar på samma nivå. Fast under tiden får du ju betala ränta och det får man också beakta.
Just nu sjunker reallönerna och bopriserna samtidigt som räntan och inflationen går upp. Ingen kan väl vara nöjd med det?
Och tänk positivt då det finns många barn i världen som har knappast mat och vatten. Brist på allt . Tänk om de hade drycks vatten ,lite ris och pasta på bordet
Tycker som sagt det är svårt att veta var jag borde lägga mig. Blir lätt att jag fastnar i ett mardrömsscenario med räntor på 10% i flera år samt en helt kvaddad arbetsmarknad plus… Well, vad mer elände man lyckas skrämma upp sig själv med. Eller så sticker en huvudet i sanden och hoppas på tur.
Jag vill inte göra nått av det.
Nu hänger jag inte riktigt med. Det är fruktansvärt att vi har hunger i vår värld. Menar du att jag ska vara positiv för att jag slipper det? Eller menar du att jag istället för att bygga buffert ska dra mitt strå till stacken och skänka allt jag tjänar till lämplig organisation som jobbar med frågan?
Jag kommer också amortera av en stor del av mitt lån med mitt sparkapital så fort det bundna lånet går ut. Som jag nämnt på forumet flertalet tillfällen skulle det kännas konstigt att betala närmare 8000 i ränta istället för 3-4000 som jag kan göra vid ett scenario på runt 4-5%. Inser också att det kan vara ett misstag/känslomässig styrd handling och yada yada, men jag tar den eventuella förlusten.
Vad du bör göra får du själv fundera över. Det finns en möjlighet att förlora en hel del pengar om börsen skulle rusa.
Att vi ska vara ganska glada så länge vi har mat på bordet och kan dra ner på alla onödiga extra kostnader. Det var bara allmänt replik elller bätttre sagt hålla med @JFB att vi har det fortfarande bra så länge vi kan dra ned på många onödiga extra kostnader. Det var inget speciellt mot dig eller någon annan då jag hänger sällan i trådarna att jag läser varje ord och mening. . Jag fattar att många blir oroliga över egen ekonomi hur de ska klara allt. Själv har jag bara fasta kostnader hyreslägenhet och skuldfri till 100% då marginalerna är riktigt höga. Varken dricker alkohol eller röker. Har aldrig gillat uteserveringar och krogar. Inga dyra mobiltelefoner och dyra abbonemang. Lever/levde alltid som det våre dåliga tider ,
Håller tummarna för att @janbolmeson med familj samt alla andra härifrån inte var i närheten av Emporia sen eftermiddag idag/igår… Det börjar verkligen kännas lite obehagligt fast på ett annat sätt än trådstarten…
15 åring skjuter ihjäl gängkriminell ledare i ett nytt fint populärt köpcentrum på eftermiddagen.
Det är bortom dax för våra folkvalda att vakna upp och att vi gör detsamma i kommande val. Statens första uppgift är medborgarnas trygghet.
Om det inte händer något och snabbt så får man väl själv fundera på en plan B och permanent lämna landet för ett tryggare ställe.
Igårkväll, rätt sent, gick jag hem ensam i över en timme genom en Europeisk huvudstads parker, smågator och avenyer. Så som jag brukar göra när det är en varm sommarkväll när man varit ute och ätit med vänner. Unga, vuxna, gamla samsas utan problem, och utan någon markant polisnärvaro. Jag skulle dock inte göra det i varken Malmö, Göteborg eller Stockholm.
Såklart finns det kriminalitet överallt men den har inte tagit över och gör som den vill, var som helst, när som helst.
Något har gått riktigt fel i Sverige. Det är nog nu!
Min erfarenhet av höga räntor är att de bara vara de 3 månaderna tills räntan sätts nästa gång. Jag räknar med att klara tre månader med 10% bolåneränta.
Så var det förra vändan någon gång 2006-2010 (håller inte så bra koll på åren för räntan. Den gången hade jag nog som max drygt 8 %.) Och den gången på 90talet när statslåneräntan gick upp till 500% så varade den nivån bara någon minut eller så innan den sänktes. Det är ju liksom grejen med höga räntor: shocka systemet och sen ner igen med den.
Jag räknar med att kunna äta nudlar i 3 mån. Med det sagt, tror jag inte det kommer bli aktuellt.
Precis - och blir du dessutom endast 50% sjukskriven och sedan blir utförsäkrad av FK…då har du inte rätt till akassa annat än du säjer upp din 100% anställning för att kunna kvala in på AF’s hjälp. Moment 22 deluxe - vem f…n säjer upp sin anställning under såna omständigheter?! Jag är glad att vi hade amorterat bort ALLT när denna bomb slog ner…man vet aldrig hur länge humankapitalet finns kvar och går att räkna med…
Det har blivit lite av en floskel i dessa tider, och svaret är givetvis mer komplicerat än så.
För på kort sikt vinner man rätt lite men det går ut på att åtminstone nominella löner hänger med så småningom. Vilket vi ändå får lov att tro i någon mån. Även om våra reala inkomster sänks de kommande åren.
Sitter man med ett bolån bundet i 10 år på 2% nu kan man definitivt korka upp champagnen Men de flesta har ju rörligt
Lånet äts inte upp, det har precis samma monetära värde. Det som äta upp är värdet av dom pengarna. Om du lånar 100 kronor idag och det är värt 10l mjölk så är lånet efter 10% inflation fortfarande 100 kr men värt ungefär 9l mjölk. Värdet av pengarna sjunker.
Motargument är att lönerna måste hänga med, det gör dom givetvis, men kanske inte direkt, för alla och på kort sikt. På lång sikt måste lönerna i snitt hänga med om vi inte alla ska bli fattigare och fattigare.
Det låter som väldigt bra marginaler! Och efter att ha räknat på samma känner jag att jag oxå har det.
Klarar 10% ränta om båda blir arbetslösa och får a-kassa (+inkomstförsäkring). När vi inte får det längre och har 0 i inkomst klarar vi boendekostnaden i 7 år. Om ingen av oss med mer än 20 års erfarenhet från attraktiva företag i IT-branschen inte lyckas få jobb på den tiden har det ju hänt nått helt galet.