Den äter inte upp någonting i verkliga tal egentligen och ingenting alls om inte dina egna inkomster ökar.
Har du en miljon i lån idag och inflationen är tio procent så är det en miljon om ett år också (om du inte amorterar), men eftersom din lön förhoppningsvis ökat värdet i förhållande till din köpkraft krympt. Så lönen räcker normalt längre.
Med allt detta sagt så är det ett speciellt läge nu. Lönerna ökar inte mer än inflationen. Så den här sanningen kommer lite på skam.
Om billånets ränta är högre än den förväntade börsavkastningen så skulle jag betala billånet. Man brukar säga 7% i förväntad avkastning, men man tar ju också en risk med investeringar, så kanske är den gränsen egentligen 5%. Vill du ha mitt råd så betala bilen om räntan är 5% eller mer.
Jag vet inte om jag var den du menade med “du”, men jag tog bollen iaf. Det kommer säkert fler kloka inpass härefter.
Det man menar med att “inflationen äter upp lånen” är att löner troligtvis ökar mer än de gjort om inflationen varit lägre. Därigenom sjunker storleken på lånet i förhållande till lönen snabbare än annars. Den effekten ser vi ju nu (de stora löneavtalen har väl iaf haft löneökningar på ett par procent mer än senaste 10-årsperioden), men det blir ju ingen avgörande skillnad på kort tid. Men det är ju ofta ingen gratislunch, räntan på lånet kan ju ofta vara högre också.
Ja det tycker jag. Det genom att lånet, även om man räknar med räntan, minskar i värde i förhållande till andra saker. Man kan söka på “negativ realränta” om man vill läsa mer.
Värde på bostad = 2 miljoner
Lån = 1 miljon
Övervärde = 1 miljon
Tillgångsinflation gör att huspriset dubblas
Värde bostad = 4 miljoner
Lån fortfarande 1 miljon
Övervärde = 3 miljoner
Hög konsumentinflation som vi har nu kan däremot endast teoretiskt sägas urholka lånet eftersom allt annat blivit dyrare medan lånesumman är oförändrat.
Åter igen. Prishöjningar äter inte upp lån som inflation gör då det även kräver löneökningar.
Förklara annars hur en dyrare vara gör ditt lån billigare!
Om/när vi tar oss in i en ny högkonjuktur med god ekonomi så är det mycket möjligt att genomsnittslönen tar ett rejält skutt uppåt, för att kunna konkurrera om arbetskraften. Lånet kommer däremot ligga kvar på samma nivå, och då har vi effekten av att “lånet har ätits upp av inflationen”.
Transportsträckan från “hög inflation” till “uppätet bolån” är dock både lång och obehaglig. Det var många lån som blev “uppätna” under 90-talet, men det var nog ändå inte så kul att ha ett bolån 1992 när Riksbanken höjde styrräntan till 500%. Den var visserligen inte riktigt så hög mer än några dagar, men den “vanliga” styr-räntan på 10% var heller inte att leka med.
Min poäng är att det är för tidigt för att lånet ska vara uppätet. Vi kan kolla på det igen om 5 år.
Visst är det så, och förr eller senare stiger lönerna mer än inflationen.
Mitt inlägg bestod i ett påpekande att ordet inflation betyder prisökningar och inget annat. När du ser på Aktuellt och Rapport där man anger inflationen i procent, imte sjutton blandar man inte in några löneökningar.
På samma sätt som att dyrare varor sänker värdet på din bostad när man tar hänsyn till det reella, och inte nominella, värdet. Men det är statistiska mått man måste vara försiktiga med.
Ok då är vi tillbaka på ruta 1.
Det är en fördel för de med lån då beloppet man lånat blir mindre värt om lönerna ökar
Lånar du 1 miljon och har 25,000 i månaden. Ingen amortering.
Säg 20 år senare så har du 75.000 i lön. Beloppet är då mindre att betala tillbaka sett till din lön procentuellt
Har man då ingen löneökning att tala om så “äts inte lånen upp”.
Om allt blir dyrare utan kompensation. Blir inte det deflation?
Vad gjorde du med miljonen du lånade? Köpte du något som följer inflationen/prishöjningarna kan du sälja det efter 20 år och betala lånet och ändå få pengar över. Lånet har ätits upp utan lön överhuvudtaget.
Nu nämnde jag ju inte bostäder specifikt, men hade du köpt för 20 år sedan hade det stämt, och det finns en chans att de har följt inflationen om 20 år med, så argumentet att inflationen kan äta lån utan lön kan hålla för bostäder med om man så vill.
“Allt blir dyrare utan kompensation. Blir inte detta deflation?” Nej. Deflation är ett mått på hur mycket priset på varor och tjänster sjunker. Deflation anges precis som inflation i procent.
När man mäter inflation och deflation mäter man från föregående tidsperiod. Rakt upp och ned utan att blanda in löner och skatter.