Njae, tillgångspriser sjunker vid en höjning av inflation/räntor. Men vid en konstant hög inflation kan man nog tänka sig att tillgångspriserna följer inflationen uppåt. Tänk situationen idag när räntorna stigit mycket snabbt kontra situationen på 80-talet när inflationen och räntorna var konstant höga. Då steg bostadspriserna ungefär med inflationen, medan de idag faller.
Det har dock andra tider med fast växelkurs och möjlighet att devalvera. Det var inte lika problematiskt med hög inflation som det är idag. Idag ska den ned till varje pris.
Å andra sidan, vi har en flytande valuta nu. SEKs värdeminskning de senaste åren är därmed en form av devalvering.
Min förhoppning är att politikerna samlar sig och får hjälplig ordning på bostadsmarknaden och allt skjutande. Då lär förtroendet för SEK återvända, och vi slipper att importera inflation.
Inflationen påverkar också bostadsmarknaden mer indirekt.
Högre räntor ger en minskad köpkraft när det kommer till boende, vilket i sin tur leder till minskad köpkraft, vilket minskar efterfrågan på nyproduktion.
Om prishöjningar sker på byggmaterial och lönekostnaderna ökar så minskar utbudet av nyproduktion.
Båda dessa faktorer bidrar till minskad nyproduktion, vilket på lite längre sikt gör att värdet på befintliga hus hålls uppe. Vi alla vill ju bo, eller hur?
Poängen var inte jämförelsen med 80-talet, utan att det är själva förändringen i inflation/räntor som påverkar tillgångspriserna upp eller ner. Att bostadspriserna gått ner sista året är inte för att inflation/räntor är höga, utan för att de stigit från en låg nivå.
Njae, devalvering sker bara om du har en fast växelkurs, vår valutakurs flyter med utbud och efterfrågan i en global marknad.
Ja, jag vet detta. Har ytterst starka minnen av när “dammen brast” då den svenska kronan blev flytande i början på 90-talet. Något förenklat innebar detta att kunder med utlandslån fick en skuld som blev 20 procent högre omräknat i svensk valuta.
Vad jag skriver är att effekten blir densamma vid en kronförsvagning.