Betydligt mindre än vad investeringarna ger
Rent teoretiskt på sikt så kommer lånen minska i värde om inflationen håller i sig om lönenivåerna höjs.
Vinnarna reder ut stormen samhällets individer får mer köpkraft, förlorarna tvärtemot.
Jag personligen (och jag tror många med mig) har små ambitioner, eller möjligheter, att betala av sina lån. Utan lånets kostnad, och storlek/värde, påverkar mer vilken konsumption jag kan ha.
Minskar konsumptionspåverkans nettoeffekt så minskar alltså den faktiska påverkan som mitt bolån har på min privatekonomi i “vardagen”.
Således minskar värdet med inflationen.
börsen faller ju då räntan ökar, som konsekvens av den höjda räntan. har du sovit 2022 och 2023?
har du låst räntan? många har inte det, och under samma tidsperiod går många “bundna” lån ut.
Politiker älskar ju att säga att inflationen äter upp bolånet, då vet jag med all säkerhet att inflation är negativt för min ekonomi.
Nu vet jag förvisso inte din ekonomiska situation, men;
För min del och andra egenföretagare som tar ut lön till gränsen för statlig skatt och för personer med lön högre än den statliga skatten, som har mycket lån, är inflationen vi har just nu jättebra, denna gruppen personer gynnas av inflationen på sikt.
För personer med inkomst under den statliga skatten, mycket lån eller ej, är inflationen betydligt sämre.
Detta av anledning att de som tjänar mycket pengar får mest sänkt skatt och får betydligt högre nettolön.
Ju fler pengar man trycker och ju mer oproduktiv befolkning desto mer inflation och såmre valuta. Se på Schweizerfranc vs SEK. 1 SEK =1 CHF 1949.
2023: 1 Chf = 12 SEK.
Alltså tappade vi cirka 92% av vår köpkraft på 75 år. Intressant.
Danska kronan kostade kanske 70 öre förr men kostar mer än dubbelt nu. Det konstiga är att vi ändå lever väl i Sverige, och har en hög levnadsstandard.
Nej nu har du fel. För tillfället.
Om du inte får mer pengar att röra dig med. Löneökning eller andra pengar som tillförs så är det som vi ser nu endast en prishöjning.
Högre bränslepris
Högre elpris
Högre matpriser
*Högre räntor etc gör inte så att ditt lån minskar.
Det kan bli inflation OM det tillförs mer kapital.
Ser ni inte skillnaden?
Det är helt obegripligt att man nu när enorma prishöjningar kommit höjer räntorna. Hålet blir allt djupare i plånboken.
Lika galet som att de körde med lockräntor i den så kallade högkonjunkturen.
Vi pratar 30 års tid! I alla fall i mitt exempel. Du kan ju inte på riktigt tro att bolåneräntan kommer vara högre än det genomsnittliga börsåret på 30 års tid…
Börsen faller dessutom bara initialt p.g.a. högre räntor, på sikt är det inte speciellt dåligt för börsen med högre räntor.
Min portfölj klarade dessutom 2022 utan större problem, visserligen sämre än inflationen men högre än bolåneräntan.
2023 har ju precis börjat och av någon anledning går börsen som tåget dessutom
jag vet inte heller din ekonomiska situation, men försök inte inbilla mig att inflation är något positivt för någon förutom staten, jag är 49 år och jag är inte dum i huvudet
Du svarar ju inte på frågan. Låna 3 miljoner, sitt på det i 30 år och betala ränta, och amortera av hela lånet år 31. Hur mycket ränta har du betalat under dessa 30 år? En rimlig snittränta att anta är 5%.
Enkelt, 5% av 3 miljoner är 150 000. Gånger 30 år blir 4,5 miljoner.
Precis. Så det man betalar för att “inflationen äter ju upp lånet så jag slipper amortera” är 150% av lånesumman.
Ditt hus kostade nu alltså inte 3 miljoner utan 7.5 miljoner.
Det finns ingen fri lunch - du tjänar ingenting på att inflationen går upp för du betalar mer ränta. Finns inga bundna lån på 30 år i Sverige.
Förvisso blir det 7,5 miljoner (varav 3 miljoner är dina egna), men om du investerar 3 miljoner i 30 år så får du 13 miljoner om avkastningen är 5% varje år.
Edit: mer relevant är kanske att en inflation på 2% över 30 år gör att huset är värt motsvarande 5,4 miljoner. Så du går ändå back 2 miljoner på räntorna.
I slutändan gör ju ränta-på-ränta-effekten att det lönar sig att investera än att betala av lånet även om inflationen inte äter upp hela skulden.
Poängen är att lånekostnaden INTE går ned med tiden. Den ÖKAR.
Dvs du tjänar inte på att betala ränta i 30 år.
Många i tråden här sitter och lurar sig själv och det är det jag invänder emot.
Kan man säga att ”inflationen äter upp halva lånet”?
Vet inte varför du skulle tro att inflation är dåligt för höginkomsttagare med stora lån.
Den gruppen personer får defacto mer pengar i fickan att betala lånen med för varje år som går i takt med att gränsen för statlig skatt höjs.
I mitt fall får jag en löneökning på 12% i år och antagligen lika mycket nästa år efter hur prognoserna ser ut just nu. Alltså mer än inflationen så mina lån krymper snabbt i relation till min inkomst.
Hur är detta dåligt för mig?
Självklart är inflation dåligt för folk som tjänar lite, de får ju mindre köpkraft. Men det är en helt annan sak än vad jag påstår. Jag får mer köpkraft varje år oavsett hur hög inflation vi har i och med att gränsen för statlig skatt ökar mer än inflationen.
Räkneexemplet med glassar stämmer ju, men även här blir det ju uppenbart att inflationen inte äter upp lånet. Det är ju löneökningen som gör det. 6 procent löneökning skapar utrymme för att köpa mer glass om lånekostnaden är fast. Inflationen gör att man tyvärr bara får 4 procent mer glass.