I händelse av stor inflation/depression. Är det då bättre att ha lån? = Lånen minskar i värde och blir lättare att betala av senare. Eller är det bättre att betala av dem med de pengar man har nu om man skulle kunna det? Tänker främst på bolån.
Om lånen och sparandet är i kronor spelar det nog ingen roll. Vid behov går de ju att betala av närsomhelst. För att inflationen ska vara “bra” för en person med lån. Så måste inkomsten öka.
Edit: förutsatt att pengarna finns på sparkonto. Börsen är en annan historia.
Inflation är individuellt och den allmänna inflationen är bara ett mått du kan använda om du t ex ska höja din lön eller dina priser som företagare.
Har du en inkomst som på något vis stiger med inflationen? Isf är lån bra då värdet på den urholkas men har du inte det är det ingen skillnad
Precis, folk verkar dock ha svårt att skilja mellan inkomstinflation och prisinflation. På t ex 70-talet ökade båda dessa och lånen inflaterades bort, idag är det ju snarare så att lönerna inte ökar i samma takt som prisökningarna och det är då relativt sett dåligt att ha lån
Utöver vad som redan sagts beror det väl också på vad för typ av lån du har. I vissa länder är det möjligt/vanligt att binda räntan för hela lånets livslängd. I det fallet är det ju ofta bra att ha lån näör inflationen ökar (om du kan fortsätta att betala dem). Om du dock har rörlig ränta eller ränta bunden på kort tid så kommer ju räntan att ändras med ökad inflation och vara betydligt mindre fördelaktigt.
Om vi går tillbaka i tiden till 30-talet när det var depression så rådde det deflation och inte inflation. I så fall vill du låna ut pengar och inte låna in pengar. Om det blir så får framtiden utvisa….
Men vid hög inflation brukar väl räntorna gå ner?
Men vid deflation ökar pengarna i värde. Känns ju på många sätt trevligare. Och så länge min lön inte minskar, så kan ju det kvitta för min egen del. Bara inte räntan sticker iväg.
Om pengar ökar i värde sjunker din lön. Allt annat lika.
Vid hög inflation går räntorna generellt upp då få vill låna ut pengar till räntor som är lägre än den förväntade inflationsnivån. Titta på vad som hände med räntor på 70-talet och tidigt 80-tal.
Du kan ju också titta på länder med väldigt hör inflation, t.ex Turkiet, där räntorna till följd av inflationen är väldigt höga.
Inflation är inte universell och rak utan vissa kostnader ändrar sig mer än andra. Över längre tid kan inflation sluka värdet på lån på ett sätt så att främst billiga lån (hus, csn) minskar mer i relativt värde än räntekostnader eller blir typ gratis.
Lån påverkar mer dina kassaflöden. Jag gillar att ha amorteringsfritt hus för att jag kan leva på väldigt lite pengar och skickar därför mer till fonder löpande. Vad som är en bra belåning är vad du lätt betalar samt sover gott om nätterna med. För mig är lägre skuldsättning något som gör det lättare att investera mycket i ur och skur medan andra får panik.
Om vi har en prishöjning utan att du har mer pengar som kommer in så är det inte inflation och då är lån ingen fördel.
Har du ett ökat inflöde av pengar så kan lån “bli billigare”.