Jag använder inflationen i min egna beräkningar men i första hand förbereder jag mig med siffror från andra personer med likvärdiga jobb. Oftast samlar jag in detta via Ratsits lönekalender Tyvärr laggar den ett år. Jag är i en bransch med stor efterfrågan och på en plats där det är lätt att byta jobb, så i stort sett räcker det att veta vad jag är värd.
Det är rätt så ointressant för arbetsgivaren vilka argument man kommer med relaterat till makroekonomiska faktorer, liksom paralleller till ens hushållsekonomi. Det finns egentligen bara två saker som påverkar din lön:
- vad du är kapabel att begära, och demonstrera att du är värd. I klarspråk: var beredd att förklara varför du gör nytta, på vilket sätt och även kvantifiera så mycket som möjligt.
- vad arbetsgivaren bedömer att det skulle kosta att ersätta dig.
Den psykologiska fördelen att ta upp inflationen är att den flyttar bevisbördan från ”Bevisa varför du förtjänar en högre lön” till ”Bevisa varför jag förtjänar en sänkt reallön”.
Men jag håller med, en smart chef skulle påpeka att företagets intäkter och kostnader mäts i samma enhet (kr), så egentligen har ingenting förändrats på grund av inflationen. Alla chefer är dock inte smarta…
Fast om du inflaterar både intäkter och kostnader i SEK.
Då ska ju lönen också inflateras.
Alltså antalet kronor lön gå upp. Annars ökar ju vinstmarginalen.
Någon som känner igen, det går dåligt nu så vi kan inte höja lönen eller det går bra nu vi så måste satsa på annat?
Precis, och ändå tror dom att man ska göra allt för företaget oavsett yrke eller lön. Finns en fantastisk arbetsmoral i det här landet, hos en försvinnande generation. Företagen får se upp.
Sen undrar jag hur många som skulle finna sig i en lönesänkning i händelse av deflation?
Det är inte helt lätt trots att siffrorna ser ut så här:
Där jag jobbar får de anställda som grupp endast behålla 4% av vad de tjänar in till företaget innan kostnader.
Samtidigt är arbetet förlagt så att man alltid ligger back, även den bäst presterande i företaget ligger ständigt back.
Då är det svårt i en löneförhandling och gå in och säga
“Hej jag hinner inte göra vad jag ska fast att jag jobbar r***n av mig men jag vill gärna ha lite mer lön nästa år tack”
Samtidigt har man inte redovisat någon vinst senaste 10 åren så det kan man inte använda i förhandlingen heller.
Frågan är vad man ska göra i en sån situation?
Där man redan jobbar långt över sin egen kapacitet och vad det ser ut som drar in stora summor till företaget.
I förhandlingar med arbetsgivareförbundet 2020 släppte man endast fram 5,4% löneökningar för kommande 3 år vilket i praktiken blir en ordentlig reallönesänkning, samtidigt som vår bransch gynnades extremt av corona och efterfrågan exploderade, vi har aldrig haft så mycket att göra.
Man har inte en chans i förhandling, vi blir så grundlurade så det saknar motstycke.
Min konspiration är att företagen medvetet inte redovisar någon vinst för att man ska kunna använda det som argument mot facket för att inte höja lönerna i nivå med produktiviteten.
klassiker .
Ja absolut, om företaget använder inflation som argument att höja sina priser ut mot kunderna så tycker jag definitivt att man ska använda inflation som argument för en löneökning. Många företag har dock inte möjlighet att öka priserna, då minskar ju vinstmarginalen om de anställda vill ha en inflationsjustering.
Jag tycker sådana argument bara är brus, finns noll relevant information i påståendena.
”Om det går dåligt så är det väl viktigt att behålla nyckelpersoner så att vi kan få upp verksamheten på banan igen?”. ”Om det ska fortsätta gå bra så är det väl viktigt att behålla de nyckelpersoner som bidragit till detta?”
För att förtydliga: Om det går bra eller dåligt för företaget är inget argument för att ge ingen eller en låg löneförhöjning. Det är en förklaring, men det är inget argument. Marknadspriset för den kompetens man har som anställd påverkas inte av huruvida det går bra eller dåligt för ett enskild bolag.
Så för att företagen presterar så dåligt att de (realt) sänker priset så kan jag inte använda argumentet att de sänker min lön (realt)?
Nja, då är det nog läge att byta arbetsgivare…
Jag vet inte om vi är oöverens egentligen. Jag menar mer att inflation är ett dåligt argument i det scenariot, bättre är att säga ungefär: ”Ni kan tyvärr inte längre erbjuda mig marknadsvärdet (reellt) för den kompetens jag har.”
(man säger ju inte det ordagrant såklart, men det är poängen man vill få fram)
Marknadsvärdet för arbetskraft kan vara kraftigt manipulerat dock det får man ha i åtanke
Att tro att företag inte redovisar vinst för att inte stöta sig med fack och arbetstagare är lite väl konspiratoriskt. Detta skulle innebära ett skattebrott. Skulle bolagets revisor släppa igenom något sådant, så råkar även hen illa ut.
Du tycker inte själv att det är oändligt stor skillnad på intäkter och resultat?
Om du knallar in till chefen och försöker sätta din lön i relation till top line så förstår jag att du inte kommer bli nöjd.
Hur tänker du nu?
Det är i min värld att använda inflationen som argument.
Sant, men jag tänker det är stor skillnad på dessa två argument:
-
“Jag vill ha högre lön i år eftersom inflationen är hög och jag har läst på internet att det är en naturlag att reallönerna ska öka varje år. Får jag lägre löneökning än inflationen så ser jag det som en lönesäkning och blir sur.”
-
"Jag förväntar mig en lönejustering som matchar inflationen eftersom jag tycker att vi som företag måste vara i en position där vi kan lägga över inflationen på våra kunder. Kan vi inte det så är vi inte tillräckligt duktiga och/eller tar för dåligt betalt för det vi leverar. Sen utöver en lönejustering så kan vi diskutera löneförhöjning på grund av att det värde jag tillför har ökat. "
Skälet till att man vill ha en viss inflation är för att få anställda att glida över till lönsammare brancher. Hade lönen höjts med inflationen på nuvarande anställningar måste inflationen öka för att kompensera. Det är såna spiraler som ger hyperinflation.
Jovisst är det skillnad på argumenten. Men bara för att det finns dåliga sätt att använda inflation som argument utesluter det ju inte att det kan finnas bra sätt.
Jag menar inte att det är något olagligt som pågår, jag jobbar i en koncern där 10 bolag ingår, det är väl standard att man flyttar runt vinsten mellan olika bolag för att minska sin skatt tex?
Är det inte märkligt att i det bolaget där vi är anställda så har det endast redovisats 1% vinst senaste 10 åren i en bransch med ökande efterfrågan? (Transport, gynnas av internethandel osv)
Jag kan inte se vilka bolag som ingår i koncernen men jag kan tänka mig att där finns ett holdingbolag någonstans utan anställda som redovisar 100% vinst
Så när vi löneförhandlar så ser vi att bolaget bara har gjort 1% i vinst, går det så dåligt,? Då ska jag kanske begära en lönesänkning istället
Intäkten är egentligen mina pengar, sen att företaget har kostnader tycker jag VD och styrelse får stå för, det kan de inte ta från mina intäkter, det får de ta från sina egna intäkter.
Lite skämt, men lite allvar…