Nog för det finns tecken på att handlarna höjt rör mycket. Men mesta inflationen är ju äkta. Håller vi oss till mat så ett smärre krig och missväxt sydeuropa förra året.
Åt det mer konspiratoriska hållet, som jag inte orkar fördjupa mig i, så verkar EU jävlas med bönderna.
De kan ju alltid försöka, men i slutändan kommer de behöva dela öde med kunderna som fått sin köpkraft urholkad. Att själv tro man ska gå skadefri är min mening ganska naivt.
De borde tjäna mindre, helt klart. Just livsmedel är oligopol i Sverige samtidigt som det är en extremt primitiv verksamhet. Måste pressas mycket hårdare. Att stycka upp leverantörerna igen vore ett bra första steg.
Det är klart att handlarna bidrar om de försöker bli fullt ut kompenserade för effekterna av inflationen.
Självklart bidrar de genom att vilja bli kompenserade, precis som de som vill bli kompenserade i form av löneförhöjning.
Det betyder inte att man tror man ska gå skadefri.
Axfood lämnade just kvartalsrapport och hade då en Ebitmarginal på 4,2% vilket är mindre än hälften av vad de hade för två år sedan. Har i princip minskat med inflationen sedan dess. Så ja. De delar ödet att pengar blivit mindre värda med oss alla. Och jag skulle inte påstå att den siffran tyder på något överprisat oligopol.
Covid gjorde att väldigt lite gjordes under 2 år och att vi insåg att lågpristillverkning i Kina är riskabelt. Och kriget i Ukraina stoppar handel med billig rysk energi. Det har gjort att:
ALLT ÄR DYRARE FÖR ALLA.
Alla försöker kompensera så gott de kan.
Det blir ändå kämpigt för alla.
Jag fattar inte mentaliteten av entitlement som har vuxit fram i Sverige. Jag har bara rätt till att allt ska serveras mig till självkostnadspris. Alla som gör mig tjänster tar för mycket betalt men jag får för lite.
Få vill odla sin mat själv men tycker den är för dyr att köpa. Få vill hämta potatis, säd och mjölk hos 3 olika bönder men tycker inte den som samlar ett stort utbud av saker man kan tänkas vilja ha fint packat, förvarat i frysar och kylar gör oss en belöningsvärd tjänst. Det har jag rätt till utan att de tjänar nåt på det.
Plötsligt får folk för sig att 4,2% är oligopolocker och att vi borde införa statligt styrda matpriser istället för konkurrens.
Jag har inget problem med att de som producerar maten får betalt för sina insatser, det gäller att hålla isär vad vi diskuterar här. Problemet är sista ledet mot kund - typ att sätta några ungdomar och praktikanter på att packa upp standardvaror ur standardkartonger på standardhyllor. Den verksamheten är så pass primitiv att marginalerna borde vara rakbladstunna, konkurrensen fungerar helt uppenbart inte alls där och behöver åtgärdas.
Vilka vill införa det? Jag har då aldrig sett något sådant lyftas fram i nutid (typ efter sovjet försvann).
Precis det jag menade. De som gör dig den tjänsten borde göra det nästan gratis. För köpa all den maten sköta föskvaru-, frys- och kyl-logistik, fixa likoaler och denna i din syn primitiva personal är inte en tjänst som bör löna sig nämvärt.
Jag förstår inte varför sista ledet bör va gratis. Varför investering i mataffärer inte bör få avkasta som andra investeringar. Det skulle bara leda till att ingen vill göra det och affärerna lägger ner. Vilket har hänt i en massa småorter.
Man kan nästan tro att du själv driver en ICA-butik så mycket känslouttryck och halmgubbar du håller dig med Personalen ska såklart ha en schyst lön med tanke på det monotona arbetet samt att de måste hantera människor hela dagarna. Det är ägaren som ska ha rakbladstunna marginaler.
Halmgubbe vet jag inte. Jag missförstod väl detta då. Berom ursäkt i såfall.
Jag känner inte ens någon i branchen.
Jag bara uppskattar tjänsten som sista ledet gör mig, precis som jag uppskattar det som gjorts innan dem. För mig är den lika värd att ge avkastning som mejeriet, bageriet och jordbruket.
För mig låter inte 4,2% högt. Men jag kan ju ha fel. Så vad jämför du med? Vilket land har bra fungerande konkurrens? Och vad är marginalen där?
Här håller vi helt enkelt inte med varandra. För mig är det en så pass primitiv tjänst att ägaren kanske är värd att kunna ta ut strax över medianinkomst i lön från verksamheten, under förutsättning att personen även arbetar med administration etc. Det är inte jordbrukarna som brukar vara mest förmögen på mindre orter, utan lokala ICA-handlaren.
Din siffra på 4,2% betyder ingenting. Det finns tidigare trådar där detta diskuteras och man kan konstatera att de där siffrorna manipuleras till förbannelse. Jens Nylander (känd för MP3-spelarmärket Jens of Sweden för de som var vid medvetande runt millennieskiftet) har skrivit flera artiklar gällande extrautdelningar osv som inte dyker upp på Allabolag och liknande tjänster. Han har även svarat i dessa trådar som jag minns det.
Konkurrensverket har i många år rapporterat om bristande konkurrens i dagligvaruhandeln. Se t.ex. Hinder för konkurrens i dagligvaru- och grossistledet
Så sannolikt tas det i vissa led ut mer vinst än vad som vore möjligt om konkurrensen fungerade bättre.