Utgifter per vecka ICA/Coop etc. Ökning på över 20% på ett år!

Så här ser utgifterna för mat ut, per vecka, det senaste året för oss. Vi är en 3-barnsfamilj i Malmö.

Lite svårt att få exakt siffra från trendlinjen, men ser ut att vara en ökning av utgifter från 2200 till ungefär 2700 på ett år. Dvs en ökning på över 20%. Det finns säkert felkällor, men här är inflationens effekt i verkligheten på oss.

Hur ser det ut för er? Några konkreta tips? Vi handlar mycket på ICA Maxi, är det meningsfullt att försöka handla någon annanstans eller är skillnaden marginell?

Börja handla på Willys. Undvik Maxi, Coop och City gross.

3 gillningar

Där har vi problemet. Folk behöver bli mer lättfotade både när det gäller vilka butiker de handlar i och vad de köper. Om något blivit alldeles för oprisvärt, skippa det och köp något annat. Det är enda sättet att få bukt med den greedflation som pågår.

4 gillningar

Vad menar ni? Skulle inflationen undgått alla affärer förutom Ica ?

Har helt slutat handla på Ica för rika och gått över till Willys. Ica är ca 10% dyrare på de varor vi brukar köpa

3 gillningar

Det verkar som att Willys är billigare generellt, men hur mycket egentligen? Enligt matpriskollen är ica maxi ‘bara’ 0-6% dyrare än Willys. Det äts ju upp på 3 månaders inflation i den här taken!

ICA och liknande har upptäckt att folk inte bryr sig om prishöjningarna särkilt mycket, så de passar på att höja sina priser mer än de ”behöver” för att ha samma marginaler som tidigare. Självklart spiller det också över på de billigare kedjorna eftersom de bara behöver hålla sig relativt billigare än ICA etc som tidigare. Så folk behöver börja titta på prislappen och handla där de får mest bang for the buck oavsett om det står ICA eller Willy’s på förpackningen. Det är frånvaron av konkurrens som är problemet.

3 gillningar

Handlar inte om att du personligen bara sparar 5-6% på att byta, det handlar om att stora grupper behöver bli mindre lojala mot sin matbutik. Då kommer vi alla spara mycket mer än så i längden. Det gäller att kunna tänka längre än näsan räcker och hålla flera tankar i huvudet samtidigt.

Svenska matpriser stiger mer än i grannländerna

”Att den svenska dagligvaruhandeln är koncentrerad till ett fåtal stora aktörer kan vara en faktor, enligt Martin Bäckström, chef för Konkurrensverkets enhet för otillbörliga handelsmetoder.

– Finns det få aktörer finns det alltid en risk att konkurrensen fungerar sämre, vi vill se många aktörer som konkurrerar med varandra.”

Vi är i Sverige helt enkelt kassa på att upprätthålla konkurrens eftersom vi har någon slags malplacerad lojalitet. Det anses av många ”fint” att inte behöva titta på prislappen i matvarubutiken. Det är inte fint, det är idioti och drabbar de som har minst marginaler i samhället.

1 gillning

Min lojalitet till ica maxi handlar tyvärr om att det ligger extremt bra till. Tror nästan jag förlorat på Willys bara på extra bensin…

Håller med. Jag tror att valet av butik påverkar cirka 5-10 % i snitt men vad man köper är desto viktigare. Tex är vissa grönsaker 5 ggr dyrare än andra. Visst kött är 5 ggr dyrare än linser osv. Här finns stor potential att skifta mot säsong, vegetariskt från grunden, bunkra erbjudanden och svinnsmart.

1 gillning

Både jag och min fru är studenter för tillfället och har både ett Ica maxi och ett Willys i närheten av universitetet. Vilket gör att vi handlar på bägge ställen. Min erfarenhet är att Ica maxi har mer erbjudanden än Willys i varje fall på det vi handlar. Skulle även säga att maxi ofta har bra erbjudanden på frukt och kött. Tror även att det här skiljer på olika platser i landet. Har vänner som bor lite utspridda i Sverige vilka vi jämför med ibland och vi har ofta olika åsikter om vilken kedja som är billigaste

1 gillning

Du skriver inte vilken ålder barnen är i men jag tycker att mat för 10000kr per månad är otroligt mycket. Vi är två vuxna och två barn på 5 och 8 år. Vi gör nästan alla inköp på ICA och sätter över 3000 kr varje månad till ICA-kortet. Det räcker.
Jag och min sambo äter övervägande vegetarisk kost. Vi lagar mycket från grunden och bakar någon gång i veckan.

Att undvika kött är nog avgörande för våra låga kostnader. Jag tycker att det valet för övrigt också är mitt livs bästa större förändring. Lättare att hålla vikten, piggare, klimatvänligare och såklart ekonomiskt.

1 gillning

Mina inköpskostnader (som förvisso är/var skyhöga) har verkligen inte ökat 20%

Inte för att priserna inte stigit så mycket utan för att mer och mer matvaror blivit för dyra för att handlas.

2 gillningar

Bör nämnas att ICA köptes ut från börsen med budpremie och kan lätt höja sina priser utan att behöva rapportera ökade marginaler till allmänheten.

Mina har typ sjunkit men då har vi gått över till att fylla frysen mer vid prissänkningar och äta från denna…

1 gillning

Jag tämligen övertygad om att det som spelar mest roll är nedanstående och inte i vilken affär du köper maten.

• Köp kampanjer
  • Laga matlådor för veckan
  • Unvik processad mat, inte bara för att de innehåller mycket kalorier men också för att det är dyrt
  • Ät inte mer än du behöver
  • Finns säkert fler bra tips

Jag och min sambo handlar enbart på ica, vi båda tränar 4-5 dagar i veckan och är unga, men ändå kommer ligger vi alltid under 3500kr per månad. Och med denna kostnad så köper vi ändå det vi vill ha, vi letar inte efter de låga priserna på de lägsta hyllorna ;). Visst, det kanske är lite dyrare på ica, men jag tror verkligen att där de flesta kan spara mer pengar är på sitt beteende.

1 gillning

Jag vet inte…upplever att processerad mat är billig.

Jag och sambon ligger på ca 6000kr på hushållskontot. (mat, toapapper, tvål, mat, kattmat). Handlar mest på Lidl och Citygross ibland. Lidl har mindre sortiment. Inte ens kryddpeppar upptäckte vi häromdagen när vi gjorde kroppkakor.

Nej det är det inte. 10.000:- är ingen konstig siffra alls.

Däremot är 3000:- för en familj på fyra extremt lite. Jag har svårt att tro på den siffran men jag är väldigt imponerad om den stämmer.

1 gillning

Den stämmer. Vi har en stående överföring på 3000 kr per månad och den har räckt nästan alla månader i år. Undantaget är vissa tillfällen vid högtider eller födelsedagsfester då vi behövt skjuta till lite.

I regel köper vi ekologiskt och närproducerat. Ägg ligger utanför de 3000 kronorna eftresom vi köper direkt från en gård nära oss.

Vi lagar mycket storkok och tar många recept från exempelvis undertian.com. Alltid matlåda till jobbet.