Hur resonerar ni kring inköp av livsmedel?

Hej!
Hur resonerar ni kring mat? En utgift att skära in på med följd av försämrad livskvalitete eller något som ni unnar er ?

Jag lägger ca 6000 kr i månaden på mat och då är vi enbart två i hushållet. Köper enbart svenskt kött samt i mina ögon bra råvaror. Handlar enbart på Ica.

1. Hur mycket spenderar ni på livsmedel i månaden?
  2. Vilken livsmedelskedja handlar ni maten hos? Finns det några pengar att spara vid ett eventuellt byte ?
2 gillningar

Under 1500 per person per månad. Handlar på Mathem och Willys.
Blir mycket fisk, ägg, tofu, bönor, linser, vegoalternativ.

Vi kör pescoteriansk diet vilket också är snällare för miljön.

3 gillningar

Tycker det låter mycket. Vi är fem (tre barn i olika åldrar) och ligger på ca 8K i månaden. Vi köper mkt kött och svenskt. Försöker skära i matkostnaderna men inte lätt, vi äter gärna gott o bra.

Vi är också två i hushållet. Lägger tillsammans 6000 kr i ett delat konto varje månad. Kontot används för inköp på ICA eller mat.se för basvaror och “delikatesser” på bageri, grönsakshandel, fiskbutik och köttbutik. Ibland får vi fylla på kontot med lite mer, eller lägga ut med “egna” pengar.
Att laga mat från grunden och äta gott är viktigt för oss, och vi känner att det är värt att betala för fina råvaror, gärna ekologiskt och närproducerat. Vi äter ungefär 50% vegetariska rätter.

2 gillningar

Vi är två vuxna, en treåring och en halvtidsboende 14-åring. Vi lägger ca 5000 i månaden på mat. Veckohandlar på Willys på nätet (väljer nästan alltid ekologiska varor och alltid svenska när det finns). Köper en halv kviga en gång om året av en lokal bonde, som vi fryser in och äter av hela året (kvigan, inte bonden…). Vi har egna höns som ger ägg, och bin som ger honung. Köper mjölk hos en annan lokal bonde som har en mjölkautomat på gården.
Vi odlar en hel del själva också, och frun bakar surdegsbröd varje morgon. (Vi bor i villakvarter men har stor tomt).

Bra mat är viktigt, och sunda matvanor är något som är viktigt att lära barnen.

3 gillningar

Solo köper för runt 3000 per månad inklusive utemat i snitt 1 gång i veckan.

Handlar på Willys och Coop, snålar på vissa saker men försöker mest köpa storpack och kollar mycket på kilopris.
Alltid svenskt kött och mejeriprodukter.
Svenska grönsaker så gott det går.

1 gillning

Ca 10.000 i matkostnad per månad - Två barn, två vuxna. Prioriterar “bra” råvaror och att laga fantastisk mat fred-sönd. Mer budget-variant månd-torsd. Älskar matlagning och lägger mycket tid i köket/uteköket. Värt varenda krona. Basen handlas på ICA - kött och fisk hos lokala “saluhallarna” :wink:

1 gillning

Ca 1000 kr per månad per skalle. Vi är 2 vuxna i hushållet

Äter mestadels vegetariskt/vegansk mat och äter 3-5 frukter om dagen.

Varit dyrare under pga covid då vi har börjat med hänt hämtmat för att ha något att lägga pengarna på

2 gillningar

Två i hushållet, lägger i snitt runt 4000 i månaden, handlar alltid på ICA Maxi. Vi handlar det vi vill ha men veckohandlar nästan uteslutande. Blir lite delidisk ibland, endast svenskt kött, lagar mycket mat (väldigt lite halvfab). Har helt ärligt svårt att komma upp i mer än 5000 om vi ens försöker, och då tvekar jag inte på att köpa entrecote om vi är sugna.

Tror att nyckeln till de låga kostnaderna är att vi veckohandlar nästan uteslutande, för jag har (som nog många andra) svårt att inte få med mig grejer för 100-300 kr mer än vad som finns på listan varje gång jag kliver in på Maxi. Handlar mycket kort datum för det är jag tycker det är “win win win” som Jan brukar säga.

Två i hushållet, ca 6000 i månaden. Vi har resonerat så att man kan planera sina köp till middagar osv för att slippa dessa små köp och på så sätt komma ner lite i kostnader. Däremot är vi båda sådana som faktiskt gillar att unna oss, tex energidryck. I de fallet så är de okej att vi dricker en om dagen så länge vi köper dem på tex 10 på maxi varje söndag istället för att stanna varje dag på macken där den kostar mycket mer. Vi båda resonerar så att vi lever nu och försöker leva smart mer än snålt. Det har funkat för oss och vi båda tycker ca 6000 är rimligt i det livet vi har. Kan tillägga då att det är en hel del allergi mat då vi båda har en hel del olika allergier och fy vad dyrt glutenfritt är…

1 Vi är två vuxna som spenderar ca 4-5000kr i månaden. Vanligtvis äter vi inte på restaurang så har inga problem med att betala mer för mat. (här ingår också papper, kattmat och andra vardagsgrejer). Försöker äta så mycket vegetariskt vi kan men om vi ska ha kött så köper jag av grannen… :grin:

2 Det är lite olika. Då vi bor på landet så storhandlar vi 1-2 gånger i månaden på affären som blir smidigast att köra till. Om vi ändå har ett ärende på ett ställe försöker vi passa på att handla i samband med det. Man sparar ändå en del pengar när man storhandlar med 10% rabatterna som man får ibland. :wink:

Lägger runt 1/6 av lönen på mat. Förut hade vi båda ~33k i lön dvs 50k totalt netto, då la vi 8k på mat. Nu har vi båda ~40k i lön dvs ~60k netto, nu lägger vi ~10k på mat. Några restaurangluncher på jobbet ingår självklart. Nu ingår en liten unge också.

Mat kan vara jävligt gott, inte en chans att jag ska äta bönor resten av livet för att tjäna nån tusenlapp.

Vi har ändå 50% sparkvot, och det hade vi även när vi hade ~33k i lön (som är medellön i Sverige).

2 gillningar

Två i hushållet. Handlar nästan uteslutande på Ica Maxi. Tror vi landar någonstans mellan 4-5000 i månaden, men detta är en post som jag inte riktigt räknar på. Fokus för oss har börjat bli mer ekologiskt och mer grönsaker. Kött endast från svenska djur. Gärna lokalt om möjligt.

Tycker att just maten måste få kosta, sen jag började låta den kosta och strunta i färdiga köttbullar och istället laga allt från grunden så känner jag mig piggare och mer med. Att då vara snål och inte nå min optimala hälsa på grund av det känns helt fel. :slightly_smiling_face:

Titta på Seaspiracy på Netflix så kanske du ändrar uppfattning om det. Fiskeindustrin är hemsk mot klimat, miljö och djurliv.

ONT så brukar matkostnaderna hamna kring 7-9k för två vuxna och två små barn. Äter aldrig ute men har både gluten- och laktosintolerans i familjen som gör att det drar iväg lite. Sen prioriterar vi ekologiskt och närodlat.

Har gott om förvaringsutrymme hemma så försöker bunkra när det är bra priser.

1 gillning

Jag är ett fan av att skära ner på utgifter utan att för den sakens skull försämra min upplevda livskvalitet. Passar därför på att bunkra när butiker har erbjudanden på varor jag brukar handla, vilket även minskar antalet inköpstillfällen. Win-win.

Är enkel i maten och finner inget nöje i att tillaga vid de tillfällen jag äter ensam, så blir mycket kyckling och ris som kräver minimal (5 minuter?) arbetsinsats. Ett tips för att minimera matlagningstiden är att tillaga riset i mikrovågsugnen, blir i min mening bättre resultat än med en riskokare.

1 gillning

Som trädgårdsmästare med odlingskunskaper och hälsointresse blir det så mycket ekologiskt och hemlagat som möjligt, nästan uteslutande vegetariskt.
Vi ser på matlagning och ätande med glädje så vi ”investerar” gärna i mat och spårar inte varje krona. Men på två vuxna och ett barn lägger vi säkert 5-6 tkr per månad på mat inklusive restaurangbesök/utefika.
Kul att läsa lite om hur andra tänker :slight_smile:

Vi äter bra mat, kanske inte alltid nyttigt. Jag tycker generellt att mat är billigt och betalar gärna för kvalite. Nåt jag däremot försöker undvika är att betala onödigt mycket för en specifik vara. Varför betala 15 % mer för typ Heinz ketchup för att butiken satsar på dyr inredning och stora glasentreer. Därav så försöker jag köpa basvaror på Willys. Kött grönt och deli blir lite mer ambulerande inköp. Har dock stor tillgång på viltkött.

Prioriteringen är alltid.
Svenskt
Ekologiskt

Vi är 3 vuxna o handlar för ca 5000 i månaden. Har handlat i alla år på ica maxi men bytt till willys. Veckohandlar en gng o priserna är lägre. Dock ngn gng i månaden avslutar jag handlingen med att åka förbi ica och köpa det som jag inte är nöjd med på willys

2 gillningar

Jag tror att jag spenderar för mycket på mat just nu - cirka 3000-3500 kr per månad för en person. Detta inkluderar andra hushållsartiklar som avfallspåsar och städutrustning, men mestadels mat. Jag får en grönsakslåda levererad varje vecka och beställer allt annat jag behöver en gång i månaden från Willys. Jag måste minska Willys-ordern, tror jag. Inte villig att släppa grönsakslådan eftersom det uppmuntrar mig att äta mer färskvaror och det är orealistiskt att få färska grönsaker att hålla en hel månad om jag beställer dem alla från Willys.

c.a 3 500 i månaden om man slår ut det över ett år. Solohushåll. Mycket vegetariskt, annars uteslutande svenskt kött. Unnar mig smakupplevelser ofta, och har alltid fina ostar och viner hemma.

Jag är uppvuxen med helfabrikat och ketchup, och där man fick räkna mynten för att se om vi hade råd med både mjölk och ris den veckan. Det är en ynnest att som vuxen kunna handla vad jag vill, och jag har tränat mig själv till att inte stirra mig själv blind på priser när jag handlar livsmedel, utan jag köper det jag behöver och vill ha.

3 gillningar