Inspiration matsedel för de kommande fyra veckorna

Har tidigare postat min matsedel i trådenVilket är ditt bästa ekonomiska life-hack
Här kommer våra kommande fyra veckor, som inspiration.

18 gillningar

Bra initiativ! :+1:

Lagar ni alla rätterna från grunden?

Generellt lagar jag all mat från grunden. Men jag får inte dåligt samvete av att ta t ex frysta köttbullar om tid och ork inte räcker till. Vi äter ofta burksoppa på tisdagar, men 1/3 av gångerna blir det hemlagad soppa.

Kolhydrater och grönsaker bestäms beroende på tillgång och sug.

5 gillningar

Holy shit…det där arbetet

Nu har vi förvisso inte barn men vi lagar mat 1-3 ggr per vecka max.

Vi köper mat ute eller hämtmat 1-2 ggr per månad

1 gillning

På icas hemsida finns recepten för matkassarna utlagda, inkl inköpslista. Plocka själv och spara en slant…?

Om någon gör detta - återkom gärna och berätta hur mycket man sparar på att göra kassen själv…!

2 gillningar

Kan rekommendera vegansk mat för hälsan, klimatet, djuren och plånboken :star_struck:

7 gillningar

Jag kan inte göra så mkt med min inkomst, vidareutbildad som sjuksköterska och jobbar 100%. Kommer lite ökning för den plus förbättringsarbete på avdelningen.

Så börjat tänka på vad jag kan göra för att sänka utgifter. En stor och osäker på hur mkt vi i familjen egentligen lägger på mat/månad, så denna känns en bra post att få ordning på.

Vi köpt en frysbox och jag älskar att laga mat. Kan stå i timmar och ingen utmaning är för stor :slight_smile: så nu blir det storkok.

Men till det ekonomiska: hur tänker ni det gäller budget för mat, råvaror osv?

1 gillning

Brukar kolla på veckans erbjudande och sedan göra storkok beroende på vad som finns. Fläskkarré/picnicbog blir oftast till pulled pork och ibland gyros.
En hel färska kyckling är ett utav det billigaste köttet du kan köpa (oavsett erbjudande eller inte). Är extremt mångsidigt. Antingen kan du med lite övning stycka upp den till de mer vanliga styckningsdetaljerna som lår, bröstfilé osv. Finns massa bra youtube videos på det.

Min favorit är dock att grilla den hel i ugnen som en ”beer can chicken”. Både jag och mina föräldrar har denna hållare som är helt perfekt. Kanske lite dyr men så värt det i mitt tycke.

Du fyller helt enkelt urgröpningen i mitt med valfri dryck (har kört både öl och apelsin juice), gnider in kycklingen i valfri rubb (brukar köra grillkrydda, vitlökspulver, lökpullver, timjan, cayennepeppar och svartpeppar), trär på kycklingen över ställningen, sätter i pluggen i öppningen, ginder/penslar hela kycklingen med olivolja för att få ett krispig skinn, och sedan in i ugnen på 150 c i dryga 1h.

I fatet under kycklingen samlas alla goda köttsafter som kan användas till en grym sås med lite créme fraîches/grädde, kinesisk soja och färsk pressad apelsin. Kycklingen kan man sedan käka tillsammans med såsen och ris. Jag som bor själv brukar dock tranchera upp den och endast äta låren/vingarna med ris och sedan ha kvar brösten till någon salad. Skrovet och alla benen som blir över brukar jag frysa in för att vid senare tillfälle koka buljong på med alla grönsaksrester som jag också brukar spara.

Insåg att det blev ett väldigt långt inlägg om bara hel färsk kyckling men gillar verkligen matlagning så kan prata ännu mer om mat i fall någon är intresserad?

10 gillningar

Jag blev inspirerad av ditt kycklingrecept. :+1::joy:

1 gillning

Hahah tack! Kan dock inte ta all cred, utan det är min pappa som har lagt grunden. Vi åt grillad kyckling med ris och sås i princip varje fredag i säkert 10 år. Perfekt för en familj på fyra, inte super mycket förberedelser/aktiv tid som krävs för att laga och lite festligare än vanlig vardagsmat.

2 gillningar

Är Webers hållare på något avgörande sätt bättre än den modell från Napoleon som kostar 99 kr på Bauhaus? Funktionen ser ut att vara densamma.

Nej behöver ej vara Weber, är bara den jag har och kan rekommendera. Finns säkert andra bra och billigare. Det är två saker jag tycker man ska ha på kycklinghållaren. Första är ett uppsamlingsfat som är solid och inte med en massa hål i/helt utan man vill ju ha alla goda safter. Det andra är att den ska ha en inbyggd ”skål” för öl eller vad man nu vill ha i. Annars kan man ju lika gärna trä kycklingen över en ölburk som originalet men jag vill undvika det. Känns inte super bra att värma upp en burk med en massa färg på. Inget jag vill ha i maten liksom.

1 gillning

Intressant helt klart

Jag har inte testat det, men en snarlik variant är kanske https://undertian.com/ ?
De samarbetar med mat.se, kundkorgen är fylld utifrån veckans recept, men du ska själv kunna avmarkera och bocka i vad du vill köpa.

Det är nog endast veg.recept där, jag har testat några som är riktigt goda men aldrig följt en hel veckomeny.

4 gillningar

Jag använder också undertian för vegetariska recept men har nu upptäckt Tuvessonskan som har väldigt goda vegetariska recept. Favorit är rostad morot soppa, som jag länkar till.

2 gillningar

Hej @weepare jag precis som du älskar mat och här om dagen så sa min äldste son att om han skulle få titta på YouTube vad han ville då skulle det bli Mario bros, hans lillebror skulle kolla på dinosaurier och sen fick du gissa vad jag skulle titta på om jag fick titta på vad jag ville och då skulle det vara matprogram sa dom och det stämmer :slight_smile: så till och med mina barn förstår min passion. Lyssna jag inte på Rika tillsammans så är det mat som går på YouTube.

Tyckte att ditt inlägg verkar inspirerande så vill veta mer av din kunskap och recept dels av ren inspiration vilket jag kan behöva ibland men också ur ett ekonomiskt synpunkt att få till billiga maträtter för att kunna dra ner på matkostnaden.

Detta gäller såklart alla på forumet. Är övertygad om att många har något att bidra i detta ämne.

Detta forum är kanske inte rätt forum att ha en, kallade matlagningsdiskussion på, men det finns ju andra sätt. Förvisso så är ju grunden till mitt inlägg ur ett ekonomiskt perspektiv så att det kanske ändå kan passa i detta forum eller vad säger du @janbolmeson? :slight_smile:

1 gillning

Ja men man får akta sig för halvfabrikaten bara. Många köper diverse fake kött, biffar etc som inte är särskilt nyttigt. Mycket socker, salt och härdat fett.

Ja målet är laga från grunden och med bra råvaror.

Absolut!
Det ska vara från schratch.

Först och främst vill jag bara säga att det verkligen glädjer mig att höra😊. För personligen känns det inte som att jag lagar/gör något speciellt eller extra, utan det är bara saker jag gör på rutin/vana. Men om jag ska tolka ditt samt mina kolegors positiva kommentarer på mina matlådor så verkar jag ha ett lite annat tänk när det gäller mat🤔.

Håller på skriva ett monster inlägg men det lär ta lite tid innan det blir klart. Har just nu 600 ord och håller fortfarande på med ”basvaror” jag tycker man bör ha hemma. Måste också få bättre struktur på det hela så att det faktiskt går att läsa😅. Just so you know så att du inte tror att du är glömd

2 gillningar