Vilket är ditt bästa ekonomiska life-hack?

Ambitiöst med en månad! Annars kan jag tänka mig att en vecka i taget är optimalt ifall man vill kika på nästa veckas kampanjblad.

Det bästa jag gjort privatekonomiskt är att sluta intressera mig för hembio som hobby. Sjukt mycket pengar går att plöja ner i högtalare, förstärkare, projektorer, ljudisolering, kablage, dukar, bioinredning, filmer med mera. När allt är klart kommer en ny standard (hej Atmos) som gör att du måste byta ut/bygga om. Det är kul och så, men maken till slukhål för plånboken är svårt att hitta. Nu nöjer jag mig med en hyfsat modern tv. Kanske ska jag köpa en Sonos Arc, Sub och bakhögtalare (ränderna går aldrig ur…). :rofl:

2 gillningar

Göra en genomgång var tredje eller sjätte månad av sina prenumeratonstjänster och avbryta/pausa dem. Märkte att jag samlat på mig mer prenumerationer än jag använde. HBO, Netflix, disneyplus, betaltv, dplay, sport streamande tjänster där evenmanget nu var över, etc. Jag hade sett det mesta på HBO och en-två betaltjänster till och pausade/avbröt dem. Sen kan jag lägga tillbaka dem om ett halvår/ett år och se i kapp grejer under några månader i stället. Det har blivit så lätt att samla på sig tickande småsummor som till slut blir stora poster varje månad men man orkar inte ta tag i varje liten grej för enskilt är de så “små”.

Annars är ju en lifehack att göra storkok i stället för att shoppa spontant för varje måltid eller äta ute. Men det tar ju också lite tid och planering vilket är nedsidan.

Personligen har jag lite emot det här med att “du får vad du betalar för”. I min åsikt så är det bara ibland du får vad du betalar för och oftast så hamnar det extra du betalar för inte där du vill det ska hamna. T.e.x kläder, vissa dyra kläder är total bluff där material och tillverkning är på exakt samma nivå som ett större märke som köpt materialen och tillverkningen i bulk och pressat ner priserna. Det du betalar extra för är en mark-up för låg volym, täcka markandsföring och högre vinstkrav per produkt vidaresåld. I min åsikt går det här att applicera på många branscher, så jag tycker ett lifehack är att ha en nypa salt när man gör bedömningar av vad man faktiskt får av att välja dyra alternativ och försöka skapa sig en förståelse av vart det högre priset “hamnar” i företaget.

2 gillningar

Bortsett från det vanliga att dra ner på sina kostnader så är matlådor, eller rättare sagt mealprepp något som funkar för mig. Görs ofta på söndagar. Jag lagar ofta någon rätt och sen tillagar jag råvaror, tex grillar ett kilo kyckling som kan bli ceasarsallad, något med pasta och kanske några färdiggrillade filéer i frysen.

När det gäller ekonomin i övrigt så satte jag alltid av hela lönehöjningen varje år (ev att jag unnade mig något för att fira en extra bra höjning, samt satte av hälften av alla bonusar/extrautbetalningar och traktamenten. Dagen innan lön tömde jag lönekontot inför att nya lönen skulle komma och så hade jag den lönen att leva på den månaden (i det ingick förstås ett automatiskt sparande). Det brukade bli någon tusenlapp eller två över per månad och med tiden så blev det ett bra tillskott.

Ärtsoppa är billigt, mättande med lågt GI, har har bra fibrer för magen, är lokalproducerat med lågt CO2-avtryck.

Varierar kryddningen med, thai-grön curry eller hickory rökaren eller jordärtskockor, morötter, chili med flera smaker.

Gör även goda ärtbiffar som är smaskiga på kol-grillen.

8 gillningar

Så här kan det se ut.

9 gillningar

Hade det inte varit bättre att handla veckovis och göra mat efter vad som är billigaste i bladet?

Jo, om målet är att minimera utgifter, men i vårt fall är det inte det. Målet är att handla dom livsmedel vi vill ha och minimera övrigt. Dessutom minska vardagshandel.

2 gillningar

Nåt recept på detta? Hur gör du ärtsoppan? Eller köper man nån random färdig i butik?

1 gillning

Jag vet inte hur andra gör, men jag köper torkade gula ärtor och hittills har jag gjort detta recept:

Tar tid i form av att vänta, men inte i insats.

2 gillningar

En lite annan vinkel på du får vad du betalar för när det gäller kläder - min upplevelse:

• Om du bara köper dyra kläder är priset i sig inte en garanti för högre kvalite. De flesta dyra kläder är fashionmärken där du i huvudsak betalar för märket. En väska från Louis Vuitton kostar t.ex. 20-30k men är skräp gjord av pvc-plast (vinstmarginalen för dyra fashionprodukter är provocerande i mina ögon). En Carl Friedrik däremot, kostar hälften av det och kan hålla en livstid.
  • Billiga nya kläder är nästan alltid dåliga kläder, det finns inget trolleri här: bra material kostar, hantverksmässig tillverkning till rimlig lön också. Undantag finns men är ofta slumpartad och begränsad till enstaka plagg och modeller.
  • Riktig kvalite går att hitta (även “förr i tiden-kvalite”) men kräver en del research, lite koll och kostar alltid.
  • Om du vet vilka märken som håller kvalite men inte vill lägga pengarna kan du ibland hitta second hand.

Mitt klädhack är att köpa hög kvalite och betala vad det kostar. Det blir billigast i längden eftersom kostnaden per användning är lägre. Dessutom är är bra kläder snyggare - bonus! Hittar du samma kläder second hand är det det mest ekonomiska även om det fortfarande blir mer pengar vid köp än Dressman eller Lindex. Tyvärr är detta hack sannolikt inte för Jan Bolmesson eller andra med noll klädintresse.

6 gillningar

Har du tips på märken?

1 gillning

Det är svårt att svara på eftersom det är beroende på vilka kläder du gillar. Jag skulle generellt säga att det är enklare att hitta herrkläder än damkläder, som inte verkar ha haft samma hantverkstradition kommersiellt. Om du gillar klassiskt herrmode eller klassiska arbetarkläder är det de enklaste att hitta. Gillar du hoodies och sneakers har jag ingen aning. Det finns säkert bättre/sämre kvalité där också men troligen inte kvalitétsmått från för 100 år sedan då kläder ofta gjordes för att hålla 10-50 år och ev. sedan lagas (beroende på samhällsklass).
Jag gillar t.ex. kläder från Pike Brothers eller LeLaboureur. Kostymer från Caruso eller andra italienska kvalitétsmärken.

• Skor ska vara randsydda (Good year welted) så de kan sulas om.
  • En liten genväg kan vara att inte köpa märken som off-shorat hela eller delar av sin tillverkning till Asien eller Östeuropa, då löper du genast mindre risk att få hem skräp. Men varning där också, vissa märken skriver “designed in England” etc. för att ge sken av en europeisk produkt när det i själva verket bara är ritbordet och pengarna som finns i England. Men det är knepigt - japanerna kan göra fantastiska jeans och ungrarna har bra skor.
  • Läder i skor och väskor ska vara vegetabiliskt garvat. Köp aldrig “genuine leather” eftersom det är lädrets motsvarighet till spånskiva (alltså inte läder alls).
  • Köp jeans som är tunga (mycket tyg - hög densitet), minst 10oz. Köp med selvage-söm så håller de längre.
    Jag märker att det här kan bli en lång lista så jag slutar där :slight_smile: Jag kan tillägga att det här ofta förutsätter en annan syn på kläder än vi har idag, t.ex. att man vårdar och lagar kläder.
8 gillningar

Helt enig och gäller för min del både kläder och skor.

Såg att någon frågade om märken och det finns säkert många uppfattningar men jag köper bara skjortor från Eton och jeans från AG och Paige.

Det här är lite provocerande för mig, i alla fall om vi pratar om att spara pengar. Att sula om en sko kostar 500 - 1 500 kr i Sverige, och du kan inte sula om en sko hur många gånger som helst. Skor massproduceras idag till ett väldigt lågt pris jämfört med när läderskor var mer av ett hantverk. Jag har svårt att se att det skulle vara billigare i längden att sula om sina skor jämfört med att köpa nya skor varje eller varannat år. Du kan få rätt hållbara skor för 1 000 kr om du inte bara betalar för märket. Dyra läderskor med goodyear welt som hobby absolut, men blir det verkligen billigare i längden?

Annars håller jag med, men viktigt att fundera på när du behöver bra kvalité, och när det inte spelar någon roll. Massproducerat “skräp” kan vara helt rätt rent ekonomiskt för vissa typer av kläder som inte håller så länge. Även en dyr t-shirt kommer snabbt se tråkig ut om du tvättar den varje vecka.

2 gillningar

Tips som de flesta kan följa: Använd vad du här!

Detta gäller alltifrån kläder till porslin och möbler. Ibland frågar nå’n av tonåringarna jag jobbar med/för på jobbet: -Varför står det 1991 på din t-shirt? (en tröja med ett bandnamn f ö) Då svarar jag: -Gissa!

Inte sällan möts jag av en fågelholk när poletten ramlat ner. Finns det t o m t-shirtar som är dubbelt så gamla som dessa slavar under märken och modets nycker?! :smiley:

(Det var en bra spelning på Stadt Hamburg i Malmö förresten. Jag hade tinnitus i två dygn efteråt. Så värderade man upplevelser som 17-åring. hahaha )

1 gillning

Jag kan ge dig att det är sanning med modifikation. Det är kanske fullt möjligt att köpa väldigt billiga plastskor och byta ut dem ofta och i längden ändå tjäna på det, om man måste/föredrar det, jag har inte räknat på det. Men jag håller inte med om att randsydda skor skulle vara en lyxvara om det var det som provocerade dig: du kan få ett par för ett par tusen. Min lokala skomakare tar några hundra för en omsulning och det gör jag högst efter några år, särskilt om det är gummisula. Bra läderskor kan hålla i många år. Jag tror absolut att det är ett konkurrenskraftigt sätt att ha skor som i längden kan spara dig både pengar och planet.

1 gillning

Och här går jag med mina sneakers som jag köpte för ca 400 kr för 18 år sedan.

Tycker det är ren humbug att man måste lägga ut pengar för dyrt materiel för att det ska hålla eller vara miljövänligt. Jag tror det bara är så enkelt som att om något är dyrt så är folk försiktigare med det. Det finns dock otroligt mycket snobberi med att vissa tror de är bättre för att de lägger ut mer pengar på något

1 gillning

Tack, det är precis detta jag är inne på. Jag har också köpt sneakers för några hundralappar som håller med daglig användning i några år, och sen läser man på nätet att det är läderskor från lyxbutiker för några tusenlappar som är det på riktigt ekonomiska valet. (andra ställen på nätet menar jag, inte just här). Jag tror säkert dyra läderskor är ekonomiskt om man gillar och vill prioritera fina skor, men kanske inte som ett generellt tips för att minimera sina skokostnader.

Kanske jag som haft dåliga erfarenheter. Ville fixa klacken på ett par skor jag gillade och fick ett prisförslag som låg på ungefär samma nivå som skorna kostade från början. Köpte ett par nya skor istället.

Gällande kläder så är mitt bästa knep att köpa klassisk stil och att hålla vikten. Jag har haft samma skinnjacka i 20 år och den är fortfarande lika snygg nu som när den var ny.

7 gillningar