21 årig student här, så har inte så mycket att bidra med när det gäller avbetalning på bil och hus, etc. Vill trots detta tro att jag har ett rätt bra system när det gäller min privatekonomi.
Min huvudsakliga “inkomst” är CSN som trillar ner i privatkontot varje månad. 1-2 dagar efter dras ett belopp automatiskt till Avanza för månadsspar i långsiktigt sparande (inställt på att investera automatiskt enligt globala barnportföljen).
På Avanza har jag ett ISK för långsiktigt spar (globala barnportföljen), ett ISK för lekhink, samt ett KF för börsintroduktioner. Blev relativt nyligen varse idén att man kan ha flera konton för många olika saker helt utan någon negativ ekonomisk följd, så går mer och mer mot att varje konto har ett specifikt syfte. Har funderat en del över det här med att ha likvider på KF/ISK, men har valt att ha en pott på KF om det skulle dyka upp en introduktion på kort varsel. Utöver detta har jag ett sparkonto för buffert samt en “krigskassa” som egentligen utgör ränte-/kontantdelen i sparandet för när det är rea på börsen.
Hyra för mitt studentboende dras med autogiro, så behöver aldrig tänka på att missa en avi eller så (ganska grundläggande känns det som). Har även mobilabonnemang (Vimla, extremt billigt för det värde jag får av det, min tipslänk om nån vill skaffa: Beställ mobilabonnemang snabbt och billigt - Vimla) på autogiro. Mottot är väl egentligen att alla fasta och förutsägbara kostnader ska gå på autogiro, och idag har ju de allra flesta tjänster inbyggda autogiro-funktioner, tack o lov.
När det gäller mat delar tjejen och jag på ett matkonto på ICA där vi manuellt sätter in ett belopp varje månad. Här hade vi väl helst automatiserat det, men beroende på hur månaden ser ut (om man åker hem till familj eller så) kan beloppen variera, så det smidigaste är att sätta in manuellt just nu.
Jag provade Revolut ett tag då det stödjer Apple Pay (som min nuvarande bank fortfarande inte gör… Seriöst, det är 2021, storbankerna måste vakna) men gick till slut över till att bara använda mitt kort kopplat till privatkonto då det var lite omständigt att hela tiden sätta in beroende på vad som behövs. De övriga funktionerna i Revolut var inte tillräckligt lockande, samt att det var omständigt att göra retrospektiv budget med utgifter från två kort.
I slutet av varje månad går jag igenom kontoutraget och skriver in alla utgifter/inkomster i en retrospektiv budget (budget som tittar bakåt, snarare än en framåtblickande budget) så att jag får en överblick över hur månaden gått samt vad jag kan göra bättre till nästa.
Något som vissa kanske tycker är löjligt/onödigt men som jag tycker är jätteviktigt för mig är att föra bok över “egenkapital” (eller net worth, på engelska). Så länge grafen går upp varje månad är jag nöjd. Väldigt skönt att ha överblick över hur min ekonomiska situation ser ut.
Har funderat mycket på det här med att automatisera ekonomin, och har kommit till insikten att man bara kan vara 100% effektiv. Tycker att man kan dra en parallell till talesättet “man kan bara spara 100% av sin inkomst, men det finns ingen gräns för hur mycket du kan tjäna”. Man kan bara vara 100% effektiv i sitt sparande, men en sån sak som att veta HUR man ska spendera sina pengar är desto svårare – men extremt viktigt.
Har du en buffert, hink-sparandet och automatiska överföringar för fasta utgifter – då är du ju all set! Att bara tänka på dessa saker ger en ju faktiskt ett massivt försprång över den stora majoriteten av befolkningen. Sen vet jag ju att det ger en otrolig tillfredställelse att ha full kontroll och struktur på ekonomin, så någon timme eller två extra blir det ju i veckan på detta