Du tycks ha två helt olika problem. Det första är att du inte verkar ha koll på var pengarna tar vägen, och det andra är att du ligger och kör på marginalen; råkar många fakturor komma samtidigt kan det bli så att et inte råkar finnas tillräckligt med pengar på kontot.
Lösningen på det första är att bokföra era kostnader. Exempelvis varje månad tar ni fram alla era transaktioner från alla konton och skriver ner i något excelark eller bokföringsprogram, och kategoriserar i de grupper som ni anser vara relevanta; exempelvis mat, hygien, utelunch, godis, hemelektronik, inredning, transport, etc.
Lösningen på det andra är att helt enkelt ha en buffert, dvs lev inte upp era pengar från månad till månad.
Jag har löst det ungefär såhär:
Konton för vardagsekonomin
Katastrofbuffert
Jag har en extra buffert som är separat på en annan bank med 100k på. Den har jag inte rört på typ 4 år. Jag kallar denna för “katastrofbuffert”. Om jag skulle behöva röra den utan att något exceptionellt och oplanerat inträffar skulle jag se som ett stort misslyckande. Eftersom detta ligger på en separat bank ser jag aldrig dessa pengar och det finns inget kort kopplat till den banken och inte heller internetbetalningar.
Buffert
På mitt lönekonto, som utgör min primära buffert, kommer lönen in en gång i månaden och månadsspar, hyra, amortering, el, försäkringar etc. dras på autogiro från detta konto. Jag har ett kort kopplat till detta konto, men det använder jag inte utan det ligger hemma - enbart att använda i nödfall. Detta är ju en buffert. Minsta belopp att ha kvar på detta konto när lönen kommit och allt dragits är också 100k. Eftersom det är 100k där så kommer hyra, amortering, elräkningar, försäkringar, etc. kunna dras utan hänsyn till någon form av timing, och även om lönen skulle utebli så räcker detta konto kanske i 5-6 månader. Detta fungerar även utmärkt för att periodisera utgifter som inte kommer varje månad, utan t.ex. kvartalsvis.
Konsumtionskonton
Ett separat konto för min privata konsumtion, och ett annat separat konto för gemensam konsumtion i hushållet. Två separata konton, med två separata kort. Allt detta på en tredje bank avskiljt från de två första. Och så klart ett extra (tredje) buffertkonto (“Periodiseringsbuffert”) här som jag förklarar syftet med nedan.
Vid löning (inget behöver göras!)
- Pengar kommer automatiskt in på lönekontot
- Alla boendekostnader / försäkringar och fasta utgifter dras automatiskt
- Månadssparandet dras automatiskt
Månadsavstämning
- Om det finns mer än 100k på lönekontot, för över överskottet till det tredje buffertkontot ovan.
- Från det tredje buffertkontot; flytta över 5k till det gemensamma kontot
- Från det tredje buffertkontot; flytta över så att det finns exakt 4k på mitt privata konsumtionskonto. Detta är min månadsbudget att spendera. Är den slut så är den slut.
- Bokför hela månadens utgifter i ett program
Syftet med det tredje buffertkontot är att hantera periodisering. Vissa månader blir det ett stort överskott, andra ett underskott. Men eftersom alla pengar som finns på det tredje buffertkontot är ditflyttat efter att de andra buffertarna var fulla och efter månadssparande, så är denna avsedd helt till konsumtion. Om jag märker att detta konto minskar i värde månad efter månad så behöver jag minska på min konsumtionsbudget. Om den tvärt om skulle öka månad efter månad så kan jag tillåta mig själv att öka min konsumtionsbudget. Men eftersom jag alltid ser till att det (för närvarande) är exakt 4k vid varje månadsslut där, så har jag alltid lika mycket att röra mig på även om det vissa månader de facto kommer in mer eller mindre pengar - eftersom periodiseringsbufferten jämnar ut detta.
Motiveringar
- Allt går automatiskt, utom de tre enkla regelstyrda momenten under “Månadsavstämning”.
- Jag vet exakt hur mycket jag har kvar att röra mig på, jag tittar bara på mitt konsumtionskonto.
- För gemensam konsumtion kikar man istället på det gemensamma kontot
- Även om min månadsinkomst varierar (jag har rörlig lön) så har jag alltid samma budget att röra mig på
- Även i situationer när inkomsten helt skulle utebli, kommer fasta boendekostnader och försäkringar fortsatt kunna betalas i nästan ett halvår enbart baserat på de 100k som finns på transaktionskontobufferten utan att jag behöver lyfta ett finger. Sedan finns det 100k extra att tillgå (katastrofbudgeten).
- Periodiseringsbufferten gör att jag, även i det fall att inkomst helt skulle utebli, kan fortsätta leva på precis som vanligt i flera månader. Under denna period hinner man anpassa sin konsumtion.
Vardagliga saker så som att torktumlaren gick sönder och jag så klart ville köpa en med WiFi (!), och att bostadsföreningen gav en bra grupprabatt på att installera laddbox om de tog alla parkeringar samtidigt, hanterades utan problem med den vanliga bufferten utan att katastrofbudgeten behövde röras. I övrigt: handla för fasiken inte saker på kredit/räkning. Handla med kortköp från rätt konto, så blir det inget timingproblem eller surprise när alla fakturor man inte tänkta på förfaller samtidigt.
Mycket text, och kanske att ta in, men egentligen är det bara tre enkla regler en gång i månaden och att bära med sig två kort i vardagen; ett för privata inköp och ett för gemensamma. Du behöver aldrig vara orolig att de viktiga dragningarna kommer misslyckas pga timing, och du vet hur mycket du har att röra på dig; vilket är lika mycket varje månad alltid. Rycking inkomst spelar ingen roll, och du klarar dig även i flera månader utan inkomst alls. Periodiseringsbufferten växer idealt lite varje månad, så att man kan ta ut extra under t.ex. semestern (dvs man periodiserar ihop den under året och har årlig semester = egentligen bara en periodisering).