Hjälp mig strömlinjeforma mina bankkonton

Hej,

Jag kör i dag med 8(!) olika bankkonton för att få en klar och tydlig överblick över min ekonomi.

Konto 1. Lön. Hit kommer lönen. Har inga tjänster kopplat till kontot och det används bara att ta emot lönen. Har dock en stående månadsöverföring till kontona nedan.

Konto 2. Fasta kostnader. Hit förs det över en fast summa varje månad för mina fasta utgifter. All räkningar betalas via autogiro.

Konto 3. Rörliga kostnader. Hit förs det också över en fast summa varje månad. Betalkort & Swish är kopplat till detta kontot, och alla mina inköp görs från detta kontot. Blir det pengar över vid månadsskiftet för jag över dessa till mitt ISK-konto.

Konto 4. Motorcykel. Hit förs det över en satt summa varje månad för att täcka alla omkostnader (förutom försäkring som dras från kontot Fasta kostnader).

Konto 5. Buffert. Här har jag 4 st nettolöner undanlagt.

Konto 6. Korttidssparande. (0-5 år). Hit för jag över en fast summa varje månad.

Konto 7. Långtidssparande (ISK +25 år). Hit för jag över en fast summa varje månad.

Konto 8. Semester. Hit förs det över en fast summa varje månad.

Vad jag behöver hjälp med nu är att strömlinjeforma upplägget. Går det att ha samma klara översikt men med färre konton, och hur skulle ett sådant upplägg kunna se ut? Ja får då inte till det.

/Zozo

1 gillning

Jag är en sån som gillar måga konton, så är kanske fel person att svara😅, men jag skulle spontant lagt ihop MC lontot med fasta kostnader och göra en överföring till get kontot utifrån snittkostnaden för MCn. Tycker resten är rimligt att ha separat för överblicken.
Kan iofs fundera på om semester och korsiktigt sparande behöver vara separata konton, men det beror lite på vad du har för syfte med det kortsiktiga sparandet?

Det är tydligt hur du tänkt när du gjort denna struktur, och du behöver ju nödvändigtvis inte ha färre konton, det finns inget egentligt egenvärde i det?

Samtidigt är jag själv ett fan av att “keep things simple”.

Väldigt många använder nog sitt lönekonto och de pengarna som är kvar där efter alla automatiska överföringar som sitt “rörliga” konto. Så det är ju ett förslag. Men jag tänker mig att du är ute efter en tydligare separation.

Först och främst hade jag räknat in Motorcykel kostnader i rörliga kostnader respektiva fasta kostnader beroende på vad de är. Och därför slopat det kontot helt.

Buffert och Semester kan du ju kombinera till ett konto. Så länge du vet att X är min buffert och allt över X kan användas till semesternöje.
Och om det tråkiga händer och du behöver använda din buffert så är det ju semestern du drar ner på härnäst. Inte dina sparande. (Antar jag?)

Välkommen!

Ingen hjälp härifrån tyvärr, ville bara säga att jag har det nästan precis likadant :wink: Bilkonto istället för motorcykel och autogiro dras från lönekontot. Jag är nöjd och tycker det är tydligt och enkelt.

Mvh
Tobias

Så här skulle jag gjort:

Konto 1. Lön. Hit kommer lönen. Har inga tjänster kopplat till kontot och det används bara att ta emot lönen. Har dock en stående månadsöverföring till kontona nedan.

Konto 2. Fasta kostnader. Hit förs det över en fast summa varje månad för mina fasta utgifter. All räkningar betalas via autogiro.

Konto 3. Rörliga kostnader. Hit förs det också över en fast summa varje månad. Betalkort & Swish är kopplat till detta kontot, och alla mina inköp görs från detta kontot. Rörliga motorcykelkostnader betalas också härifrån. Blir det pengar över vid månadsskiftet för jag över dessa till mitt ISK-konto.

Konto 4. Buffert + Korttidssparande (0-5 år) + Semester

Konto 5. Långtidssparande (ISK +25 år). Hit för jag över en fast summa varje månad.

Jag hade skickat in lönen på buffertkontot direkt och distribuerat därifrån. I övrigt har jag en liknande struktur själv, fast även utspridda över ett flertal banker.
Det jag saknar för att upplägget ska fungera smidigare är mer avancerade automatiska överföringar, tex att allt över en viss summa ska föras vidare till nästa konto, bestämma vilken ordning överföringar ska ske mm.

Hej!
Jag älskar att dela upp allt i kategorier och underkategorier. Hade tidigare många olika konton. Nu har jag bara två + lysas olika konton enligt hinkprincipen. Det som gjorde det hela möjligt var appen YNAB. Där har jag kategorier så det slår härliga till samt ofantligt många underkategorier. Stort tips för den nördige!

Vi har följade struktur vår familj.

2st: Löne/lek konto: Hit kommer våra löner och allt över Xkr förs över med automatik nedan konton. Kort+swisch kopplade(Huvudbanken)
1st: gemensamt utgiftskonto: hit kopplas alla fasta utgifter och våra löpande kostnader för mat/drivmedel/diverse som är till det gemensamma livet. 2st kort kopplade.(Huvudbanken)
1st: kortsiktigt sparande: hit skickas det semester pengar/sparande till lite dyrare inköp till hemmet/varadagslyx i form av weekend resor eller lite dyrare restauranger.(Huvudbanken)
1st: Buffert konto: Sparande till oförutsedda utgifter eller större underhåll av huset enligt modellen fast basbuffert + renoveringsdel.
2st: ISK för pension: långsiktigt sparande som bara skall ticka på.

Hade vi inte haft vår ekonomi gemensamt eller jag varit ensam hade jag skippat utgiftskontot och slimmat ner det till 4st. Då skulle jag kört fasta kostnader på löne/lek kontot. Känner att jag har koll på dessa pengarna/utgifterna och behöver inte att dem skall dras från ett eget konto. Jag har en summering i Excel på alla mina fasta utgifter för översikt.

Spontana tankar från någon som inte alls funkar som du:

• Varför kan inte konto 1 och 3 vara samma? För tillfället har du alltså ett konto som bara funkar som en “lobby” in i din ekonomi?
  • Varför kan inte fasta kostnader också dras från konto 1+3? Om allt går på autogiro och summan är fast varje månad finns ingen egentlig anledning att hålla på och flytta runt summan bara för att?
  • Buffert och semester skulle egentligen också kunna vara samma, eftersom 4 nettolöner är ett hyfsat statiskt belopp så vet man att allt över det är semestersparande.

Men egentligen är väl frågorna:

• Hur viktig är överblicken för dig?
  • Hur ofta känner du behov av att få överblick? Kontona kanske lämpar sig bäst om svaret är “varje dag”, medan ett annat sätt kan funka minst lika bra om det funkar att kolla lite mer sällan.
  • Kan du tänka dig en annan plats att få överblicken på? Tänker tex som många andra gör, ett Excel som man uppdaterar en gång per månad. Där kan du ju ha en kolumn för varje enskild grej, även om vissa av dem egentligen ligger på samma konto.

Det är ju bara mental bokföring, summorna är ju de samma. Om du inte känner dig tyngd eller stressad av att ha det såhär, kör på! Om det är något med ditt upplägg som känns bökigt, försök identifiera exakt vad det är.

Varför ändra?

Tycker det ser bra ut. Fyller ditt behov. Kör vidare.

Jag provade ett liknande upplägg men tyckte mest det blev rörigt och fick flytta om pengar så gör så här istället:

Konto 1: Lön, swish, kort.
Konto 2: Buffert, flyttar det mesta av lönen hit och drar räkningar härifrån
Konto 3: ISK, månadssparande och överskott från buffert.

Man är olika såklart, men jag ser ingen vits med att dela upp i fler högar. Justerar hellre målnivån på bufferten än lägger upp olika konton.

1 gillning

Har följande set-up:
Konto 1: Lön, kort, Swish, räkningar/autogiro, bil, resor, minibuffert - Allt över beloppet för “minibuffert” flyttas till Konto 2 vid månadsskiftet. En normal månad med en vanlig lön så blir det ett överskott. Vid fåtal tillfällen får jag underskott relativt lönen, men då har minibufferten räckt till. Vet jag med mig i förväg att kommande månad kommer att bli tung i utgifter hoppar jag över flytt till Konto 2.

Konto 2: Långtidssparande, buffert, stora (planerade och icke planerade) utgifter för hus (typ värmepanna), bilbyte etc.

Tillfälliga fasträntekonton där beloppen går ut ur och sen tillbaka in i konto 2.

ISK:er med tillhörande transaktionskonton som banken tvingar på mig räknar jag inte in då jag inte kan stänga ner dem.

Jag har hittat en nivå på “minibuffert” som fungerar för mig på Konto 1 och den stora bufferten på Konto 2 täcker allt annat. Ännu större händelser får investeringarna i fonder/aktier täcka upp för, men det har inte behövts.

Ovanstående är det jag använder på min vanliga bank och där sker 99,9% av alla transaktioner.
Dock har jag även transaktionskonto hos en annan storbank (kvar som legacy och någon form av back-up ifall huvudbanken krånglar) och även hos Nordnet då jag behöver den för att kunna köpa fonder där.

2 gillningar