Att öronmärka pengar

Min och min sambos ekonomi är i mycket uppbyggt på att vi “öronmärker” våra inkomster varje månad, och när vi köper saker drar vi från respektive pott.

Just nu löser vi det med ett gäng bankkonton + ett kalkylark som säger vilka utgifter som ska ligga var, och ett helt gäng månadsöverföringar:

• Varsitt eget lönekonto för dag-till-dag-utgifter/hobbys
  • Ett gemensamt konto för amortering/ränta/el/vatten/mat/restaurangbesök/alkohol osv.
  • Ett gemensamt konto där vi sparar till husdjur, semester och inredning/möbler
  • Ett gemensamt konto för större oförutsedda utgifter (typ, nytt kylskåp för 10 tkr eller ny värmepump för 100 tkr).
  • Ett gementsamt konto (med 1% ränta) för skatt (vi har hyresgäster)
  • Jag har ett ISK för eget långtidsspar
  • (plus pensionskonton men de är set-it-and-forget-it via Lysa)

Det… funkar, men det är väldigt bökigt och svårt att överblicka. Eftersom ett bankkonto kan användas för flera olika utgifter så är det också svårt att ha koll på hur “nära” man är ett visst sparmål/hur mycket man har för en viss utgift. T.ex. ligger semesterpengarna, djursparet och möbelsparet på samma bankkonto, så när det blir semestertider är det svårt att veta “hur mycket pengar man får ta från kontot”.

Det jag känner att vi behöver är något sätt att “öronmärka” pengar, och att det går att automatiskt öronmärka en viss summa pengar varje månad.

Dvs. säg att du har 100 tkr på ETT enda bankkonto - då vill jag kunna markera upp att 10k av dem är öronmärkta för resor, 60 tkr är för oförutsedda utgifter, 20k för skatt osv. och att det finns 10 tkr över med “ej öronmärkta pengar”. På så sätt behövs inga “riktiga” banköverföringar (vilket är bra, för då kan man justera potterna med omedelbar verkan).

Finns det någon bank, eller hemsida/app som psd2-integrerar med någon av mina banker, som stödjer detta?
Egentligen så “behöver” jag strikt sett inte en sådan koppling, utan en hemsida/app som låter mig manuellt mata in totalsumman räcker egentligen.

Kan ju sätta upp ett kalkylark också, men vissa operationer känns lite bökigt att göra i ett kalkylark.

En kompis till mig hade (för länge sedan) ett system där hon varje månad gick och tog ut hela inkomsten och fördelade den på ett antal kuvert. Sedan använde hon pengarna enligt kuvertens respektive syfte. Om pengarna i matkuvertet tog slut före månadens slut så blev det typ svält hemma. Jag minns ett sådant tillfälle och det var ju lätt traumatiskt…

2 gillningar

För att svara på frågan så har Skandia möjlighet att öppna många konton och ha automatiska överföringar mellan dem. Tänker att det borde fungera för ditt behov.

Jo, de tre gemensamma kontona är alla på ica-banken, som också har den funktionen.

Hm, borde kanske bara skapa upp ett dussin konton till där… men det är sjukt bökigt att managera auto-överföringar osv.

Jo, de tre gemensamma kontona är alla på ica-banken, som också har den funktionen.

Hm, borde kanske bara skapa upp ett dussin konton till där… men det är sjukt bökigt att managera auto-överföringar osv

Ja, det är typ så jag vill ha det. Lite spännande med svält och så, jag har för få problem i livet och för mycket pengar så jag ser det lite som en feature…

Låter exakt som https://www.youneedabudget.com/

En betaltjänst dock. Använde den i ett par år. Funkar bra :slight_smile:

Hej, vi hade tidigare också flera konton o banker för olika ändamål. När vi gifte oss slog vi ihop allt förutom isk. Gemensamt lönekonto där lönerna och alla autogiro dras, varsitt kreditkort som betalas och följs upp månadsvis från lönekonto. Även swish kopplat till lönekonto. Vi har en gemensam Budget med relativt många Poster som gör att vi har stenkoll både på planering och uppföljning varje månad vart pengarna går mm och sparkvot etc. Inser att jag har mer kontrollbehov än de flesta men ser stor nytta med detta upplägget då vi får en kontroll som annars inte är möjlig. Gör även en balansräkning varje månad. Rekommenderar detta också som ett sätt att involvera båda parter i förhållandet.

Vi kör förresten Google sheets men ynab funkar säkert också bra

Vi har var sitt bankkonto å ett gemensamt icakort som vi sätter in 2.000 kr var för matinköpen…
Var å en står för sina fordons kostnader…
Sen delar vi på olika räkningar så som el, sopor, avloppde, tv, internet å hemförsäkring så de blir någonlunda lika…
Underhålls kostnader för huset är nästan inge för de är ganska nytt, å framtida sånna får vi ta när dom kommer… Inget vi behöver någe konto eller sparande till…

Liknande setup som många andra.
Varsitt lönekonto för day to day
Ett gemsamt för bolånekonto, ett för boende, ett för sommarstugan, ett för gemensamt sparande, bilkostnader.

Sedan brukar jag försöka varje år se hur en årskostnad är för tex sommarstugan och slå ut det på varje månad så man kan ha en statisk överföring varje månad istället för att den ska vara justerad beroende på vilka räkningar som trillat in. Sen efaktura med automatisk dragning från rätt konto.

Är du redo att manuellt lägga in poster, alternativt först skapa ett enkelt kalkylblad att importera, så kan du använda Inveztor till detta… kanske inte kommer att se speciellt spännande ut, men du kan då ha olika portföljer som motsvarar olika (personkonto), det går att sätta valfritt Alias samt Kategori på varje post. En enkel importfil skulle isåfall vara bäst att börja med, med följande kolumner (semikolon-separerade)

• portfolio_name (optional)
  • holding_alias (optional)
  • holding_category (optional)
  • holding_amount
  • instrument_id (sätts då till 5311 som motsvarar SEK)

Spännande verktyg! Kul att se en så avancerad och välfungerande applikation skriven i Blazor/webassembly. Ska kolla in.

1 gillning

Tycker personligen att ni gör det lite för komplicerat (eller så är det jag som är för ostrukturerad).

Vi har:
1 personligt konto
1 gemensamt allkonto - för fasta utgifter (försäkring, bolån etc),
1 gemensamt sparkonto - hit går majoriteten av pengarna. Automatisk överföring av sparande härifrån.
1 buffertkonto

Så vi har bestämt att X kr går till det personliga kontot per månad, för dagliga utgifter.
Gemensamma allkontot får pengar månadsvis så det går ±0 på årsbasis.
Gemensamma sparkonto - här dumpas lönerna minus de 2 posterna ovan.
1 buffertkonto med en summa som bara sitter där

Automatiska överföringar på allt (förutom kreditkortet som jag behöver lägga in manuellt), sen tar vi en diskussion lite då och då om vad vi vill göra med de ”överblivna” pengarna på gemensamma sparkontot.