Sätt att få överblick över budgeten

Jag och sambon har ett helt gäng bankkonton på olika banker, och en massa inkomster (löner, hyresintäkter) och utgifter (bolån, försäkringar, mat, flera olika sparanden på dedikerade konton, justeringar pga. löneskillnader osv.).

Just nu så är hela månadsbudgeten uppsatt i ett delat google sheet-kalkylark.
Varje budgetpost är sedan associerat med ett konto.
Summan som behöver föras till varje konto beräknas, och vi sätter sedan upp automatiska banköverföringar
från respektive konto till andra konton för att balansera budgeten.

Det funkar, men problemet är att det är väldigt bökigt att behöva logga in i en massa olika bank-appar
bara för att se vilka överföringar som ska var. Därför blir det lätt fel (en överföring är “ur synk” från dokumentet). Dessutom är det svårt att få en överblick över hur “strömmarna” går (t.ex. har det hänt några gånger att två bankkonton skickar pengar till varandra, och det är ju onödigt…).

Är det någon som har någon fiffig lösning på det här problemet?

Finns det kanske någon mjukvara som låter en hämta ut information om automatiska överföringar, så jag kan läsa in det automatiskt i kalkylarket samt skapa ett automatiskt sankeymatic-diagram över överföringarna?

Eller ger PSD2 bara access till transaktioner samt bankkontonamn+summa?

Sen mer än 30 år tillbaks har jag 2 st konton på Handelsbanken, ena är firman å andra min privata…Funkar för mig…

Så körde jag tidigare, och det funkar asdåligt för mig och min partner, eftersom man då aldrig kommer ha koll på hur mycket pengar man har att spendera i respektive kategori. Funkar riktigt dåligt för utgifter som inte kommer varje månad heller (t.ex fastighetsavgift, skatt för uthyrning, bilservice, sparande till dyrare prylar och så vidare).

Kul att det funkar bra för dig iaf!

Vet att många bekanta har flera konton å alla har sina egna sätt att ha koll… Skulle de kanske underlätta om man hade kontona på samma bank då?

Verkar avancerat😬 Det klarar inte jag! Jag har ett ”utgiftskonto” där jag sätter in pengar varje månad. Har räknat ut mina utgifter per månad i genomsnitt + sätter in lite till. En del månader finns mycket pengar där, men andra månader går det åt mer, t ex en del räkningar som kommer kvartalsvis. Tar aldrig ut pengar från det kontot, jag ska alltid ligga lite plus där.
Större utgifter tas från buffert/sparkonto där jag också sätter in pengar.
Klart krångligare förstås när man är två!

Allt sparande på olika håll ligger helt skiljt från månatliga utgifter

Vi kör ett vanligt dokument på datorn.
Vi vet ungefär vad huset, med allt vad det innebär, kostar. Så på den posten skriver vi summan.
Och försäkringar=summan
Tills vi når övrigt och sparande. Sparande ska alltid vara en viss summa oavsett. 10-20% slängs in på LYSA, resten på räntekonto.

Men ett vanligt dokument på datorn. Borde finnas ett bättre sätt iofs. Ska jag vara ärlig så har vi inte riktigt fått häng på excel ännu. När vi förstår det så tror jag vi lär hoppa över dit.