Jag funderar på att strukturera upp hushållsekonomin tillsammans med min fru.
Idag har vi ett konto där lönen kommer in och därifrån betalas också alla våra utgifter. Utöver det har vi ett buffertkonto och ett konto för resor/nöjen, där vi sätter av pengar varje månad för att kunna budgetera för exempelvis resor.
Nu har jag börjat fundera på hur vi kan få bättre kontroll över utgifterna inför varje månad, så att vi inte riskerar att stå med för lite pengar precis innan nästa lön kommer. En idé är att öppna ytterligare ett konto och koppla ett kort till det, som vi använder som ett gemensamt “matkonto”. Tanken är då att vårt huvudsakliga konto bara ska användas till räkningar, prenumerationer och andra större eller fasta utgifter.
Vad tror ni om det upplägget? Hur har ni själva strukturerat upp er hushållsekonomi? Är det onödigt att ha fem konton, eller finns det ett bättre och smartare sätt att dela upp det på?
Tacksam för alla tankar och råd.
PS i övrigt har vi 3 olika fondspar (2 separata pensionsspar och 1 spar för våra barn)
Vad vill du uppnå? Bättre ide om utgifterna går väl att få genom att man använder bankens utgiftskontroll.
(1): Matkonto… dock får ett kort från jobbet jag bidrar till…. däremot om jag inte hade det hade jag nog haft ett ICA kort jag sätter in på. Dock bara för att se till att jag inte spårar ut med mat budgeten.
(2): Lönekonto: Alla utgifter
(3): ISK lysa: Inget bra mål.
(4): sparkonto lysa för shenanigans
(5): Avanza / ISK för resor: Ville testa avanza samt vill spara för resor
Vet ej x) vad fungerar för dig? Testa.
Men tänker utgiftskontrollen kanske är något du vill köra?
Vilka utmaningar ser du i vardagen om struktur som säkerställer att pengarna räcker hela månaden?
Med ett separat matkonto kan ni sätta en fast budget och summa som ni lägger in på kontot. Blir det 0 är det tydligt att budget övertrasseras, men vad blir då nästa steg? Regelbunden uppföljning, där tempo anpassas till behovet, över utgifterna är kanske en lösning så man är proaktivt.
Största värdet som jag fått i den personliga ekonomin är att månadsvis följa upp utgifterna och vad som driver kostnaden. Då får man information och kan reflektera över vanor och upplevt värde av det man spenderar på. Detta gör jag via excel av preferens och de flesta bankerna har idag utgiftskontroll som Patrick nämner.
Mycket smak och tycke i valen, men hos oss har vi gemensamt konto för gemensamma utgifter (sambos, ej gifta) dit bl.a autogiron kopplas. Därtill egna transaktionskonto och kombinerat buffer + kommande större köp/nöjen.
Jag har bra koll på utgiftskollen där jag även har kategoriserat mina utgifter väl.
Har också ett gediget excel med månadsbudget fasta/rörliga utgifter som jag claudat ihop.
Jag har till och med en excel som suger upp all våra kvitton från kivra som ger insikt i hur vi konsumerar livsmedel.
Men detta ger oss bara retroaktiv koll, inte proaktiv. Därför ville jag införa ett separat matkonto då vi redan vet vad vi lägger på det varje månad. Det skulle då underlätta för oss som familj att faktiskt se hur mycket pengar vi kan lägga på annat. Vårt lönekonto hade då blivit nedkokat till ett rent ”fick-pengar-konto” efter att de initiala fasta avgifterna dras på autogiro. Vi blandar alltså inte den fickpengar med matpengar (som vi måste ha råd med) således blir det lättare att undvika att bränna sig i slutet av månaden.
allt härstammar från att vi har haft ett par månader där vi levt över budget och konsumert för mycket
Kan beskriva hur vi gör och så kan du se om det är till hjälp eller inspiration (eller bara ett krångel )
Vi har varsitt konto där lönen kommer in. Vi flyttar över 20k vardera till ett gemensamt konto. Därifrån dras räkningar och amortering men även Swish och numera även Google Pay (en “nymodighet” som bara jag använder hittills och ganska sporadiskt än så länge). Övriga pengar på kontot är våra egna och de sparas huvudsakligen i fasträntekonton och ISK. Egna pengar ger också möjlighet att köpa något lite större “onödigt” som skänker glädje, utan att hamna i förhandlingar . Vi använder även dessa pengar för gemensamma större inköp som bil, resor eller renovering
Från det gemensamma kontot sätter vi över en summa pengar varje månad till annat konto och till det har vi varsitt kreditkort kopplat. Alla matinköp, bensin och diverse konsumtion tas härifrån. En eventuell övertrassering av saldot hanteras genom att betala in lite extra nästkommande månad. Tror vi har upp till 30k på krediten men det händer liksom aldrig att vi når dit.
Om jag kommer ihåg rätt anledningen till denna konstruktion (många år sedan nu) så är det att lönekonto på bank inte ger någon ränta medan det här andra kontot gör det, plus att man får bonus på alla inköp.
Tack för vidareutvecklingen! Ja, som du säger så kan ni genom olika konton isolera fickpengarna. Kanske testa och se hur det fungerar? Är mycket smak och tycke över vardagsstruktur.
Den historika datan är reaktivt men kan ge en proaktiv analys där man ser över sina mönster och vanor. Även med isolerade fickpengar så behöver man sätta vanorna utifrån ert mål.