Hej forumet!
Jag och min fru försöker omstrukturera våran ekonomi. Nu pratar jag egentligen inte om hur mycket vi sparar/investerar/spenderar etc. Utan rent praktiskt.
Som det är nu så har vi varsitt lönekonto, ett gemensamt service konto, individuellt sparande på både isk och sparkonto. Vi har inget att dölja för varandra men likförbannat så kan vi inte se vårat samlade kapital. Och det ska tilläggas att en del är på våran gemensamma bank där vi också har bolån och en del på andra banker sen innan vi träffades.
Det vi vill lyckas med är att ha så få olika banker som möjligt och så smidigt som möjligt kunna få en överblick. Vi vill ha ett gemensamt servicekonto dit vi för över varje månadskostnad så det täcker lån, försäkringar, kreditkort etc. Varsitt lönekonto där lönen landar och vi har 10.000 kvar efter överförningar så vi fortfarande kan använda typ swish. Dessa tänker jag är på samma bank som vi har bolånet på.
Utöver det så ett gemensamt sparkonto för buffert och separata isk där vi kan se varandras tillgångar. Och sist ett kreditkort där vi kommer handla allt på, både gemensamma och privat inköp.
En del i detta är att det ska vara lätt att byta bank för bolånet. Vilket vi helst inte gör men om vi behöver det så får det gärna gå så lätt som möjligt.
Jag har letat igenom forumet/google och hittat lite svar här och där. Just nu känns det mest som mina ögon går i kors av all letande och hjärnan snurrat bort.
Hur gör ni andra och har ni några tankar och ideer? Är jag helt snurrig och har krånglat till allt?
Jag och min fru har gemensamma konton, inga separata. Vi är ju ett team.
Vet inte riktigt varför man ska krångla till det men jag har förstått att väldigt många har komplicerade upplägg och swishar varandra efter att man köpt en schampoflaska osv.
Vid en eventuell skilsmässa blir väl hälften frugans ändå. Så jag ser inte riktigt poängen med att krångla till det för mycket.
Om man är två personer som gått in i det hela med likartade förutsättningar håller jag med om att det verkar dumt att krångla till saker.
När förutsättningarna är rörigare är en viss uppdelning mer relevant. Det gäller inte minst när ena parten har utländsk bakgrund och har en hel del arv och ev. tillgångar kvar i hemlandet. Samma sak gäller när man har barn i flera kullar.
Med barn i olika kullar osv ser jag poängen och om man gifter om sig sent i livet och har en stor förmögenhet och egna barn utan den nya partnern osv.
Men för en vanlig klassisk kärnfamilj med barn tycker jag att det är skönt att göra det så enkelt som möjligt.
Men olika lösningar passar så klart bättre för olika människor.
I mitt fall bor jag i ett land där min fru skulle få hälften av pengarna och dessutom rejäl child support och alimony (typ hälften av min lön i 18-21 år) så här finns ingen poäng att dela upp det i olika konton. Bättre att lägga all energi på att undvika en eventuell skilsmässa i framtiden…
Det kändes lite olustigt att stoppa in frugan som gemensam ägare på min aktiedepå när vi var nygifta men i längden har det visat sig vara väldigt skönt att slippa tänka på mitt och ditt och vem som betalat restaurangnotan osv.
Vi har separata lönekonton och separata konton för sparande.
Utöver det har vi ett gemensamt konto varifrån alla räkningar dras ifrån, samt ett gemensamt kreditkort där alla övriga inköp görs ifrån.
Vi har helt gemensam ekonomi, för att få en överblick brukar vi gå igenom vad som finns på våra individuella konton ungefär en gång i kvartalet.
Om enkelhet och transparens är viktigt är väl det enklaste att t ex köra gemensamt enligt följande:
1 transaktionskonto (lön, räkningar, Swish, kort)
2 sparkonto (buffert, större kontantspar)
3 Alla kreditkort kopplade till samma räkning
4 bolån (självklart i samma bank som 1, 2 och 3)
5 alla tjänstepensioner samlat på ett ställe
6 långsiktigt autofördelat sparande på lysa
7 alla försäkringar på ett försäkringsbolag
Övrigt är finlir.
Så mycket som möjligt på autogiro, e-faktura och automatiska överföringar av månadssparande etc.
Mjae… Visst oväntat praktiskt strul kan uppstå.
Vi börjar bli runt pensionåldern. En bra sak att tänka på är att om den ene parten dör låses alla gemensamma konton direkt. Kan dröja ett gäng månader innan alla formaliteter är klara. Dvs smart att ha varsitt individuellt sparande som klarar alla utgifter ett bra tag. Dessutom nästan inga banker tillåter att man ser den andres e-fakturor innan dom betalats . Kan bli besvärligt värre en period. Vi har 20++ e-fakturor.
Till vår stora förvåning nyligen kan en storbank även sitta på pengarna länge utan ränta efter att allt annat med arv mm är klart och kräva ifyllande av olika papper och bankbesök. Även för att enkelt arv mellan makar. Dom sa intitialt att det skulle ta “några veckor”…
“All handläggning av sådant görs centralt”. Efter vädjanden och påstötningar om ekonomiskt trångmål av vår äldre (stridbare) vän tog dom tag i saken efter 7 veckor. När jag hanterade sådant sist ( länge sedan) hanterades det omedelbart vid ett enda bankbesök vid uppvisande av godkänd bouppteckning.
En anledning är att om en partner dör så fryses vad jag förstår gemensamma konton, ibland under så lång tid att det kan bli ett problem för den kvarvarande.
Av den anledningen låter vi våra löner först komma in på ett eget konto innan vi manuellt för dem vidare till det gemensamma.
Men hur stort problem är detta egentligen? Vi går inte runt med jättebelopp på lönekontot och om min partner dör så får jag väl ringa lönekontoret och be om att få kommande löner till annat konto.
Vi är gifta med barn. Har var sitt lönekonto. Därifrån förs pengarna över till gemensamt konto manuellt. Det gemensamma kontot betalar 99% av utgifterna. Sedan har vi gemensamt sparande men pga ISK gränsen bör vi rimligen dela upp den, inte tagit tag i det än bara men räknemässigt är det så klart bättre.
Varje månad går jag igenom alla våra inkomster och utgifter och presenterar resultatet. På det sättet har vi båda bra koll på hur vi prioriterar i praktiken.
Jag tänker att det viktiga är då att ha egna buffertkonto. Annars har man ju problem överlag, om allt står och faller med att det gemensamma transaktionskontot blir låst. Förstår iofs att det finns konstellationer där det är ett reellt problem, så vill inte förminska det heller.
Jag tror det skiljer sig från bank till bank. När min fru gick bort för ett år sedan frystes hennes personkonto men jag hade fortfarande full tillgång till vårt gemensamma konto. Detta var i Nordea.
Nu har vi Nordea i Finland, så kanske inte applicerbart i Sverige. Men, jag har noterat att man kan ha gemensamma konton på lite olika vis. För en investeringslägenhet vi har så skapade vi ett separat gemensamt konto, för att hålla isär det från vår övriga ekonomi.
På detta konto står min fru som ”kontoinnehavare” och jag som ”behörig användare”.
På vårt gemensamma konto för vardagsekonomi står vi båda som kontoinnehavare.
Ingen direkt skillnad i behörighet för vardagsärenden, men jag antar att det kan ha viss skillnad vid eventuell bortgång.
Jag har dock inte orkat fixa det, det funkar som det är och skulle kontot bli fryst ligger det nog i bankens egenintresse att få amorteringar och ränteinbetalningar lösta.
Att ha gemensamt konto eller inte de är upp till var å en att komma överäns om… Finns för å nackdelar med både och…
Vi har lagt upp vårat me att ha var sitt konto å ett gemensamt Ica konto som vi sätter in 4.000 varje månad för maten… Sen har vi delat upp hushålls räkningarna att var å en har olika räkningar vi betalar… Vi kollar varje år hur mycke räkningarna ligger på delar lika därefter…
Var å en står för sina egna kostnader för sina fordon… Sen är de fritt att använda sina egna pengar som är på kontot…
Enklast för oss å vi är båda nöjda me de…