Tips på bästa översikt och begränsning av utgifter i realtid?

Hej,

Jag håller på att se över enkla och effektiva sätt att få en översikt och kunna begränsa familjens utgifter i olika utgiftskategorier i realtid, så att vi på ett enkelt vis tvingas hålla oss inom dessa budgetar. Jag testar också spirecta som har haft excel-verktyg tidigare, men eftersom det bara fångar verkligheten när den redan skett och dessutom inte uppdateras automatiskt, så är det inte vad jag söker.

Min tanke för att lösa detta från början, var att ha flera konton på internetbanken(swedbank) med automatiska överföringar för att toppa upp ett belopp varje månad i olika utgiftskategorier, samt koppla olika betalkort till dessa konton och betala fakturor mot dessa konton. Men det skulle innebära behov av flera kort hos min bank, och då drar det snabbt iväg i kostnad, 1200kr/år kom jag upp i.

Vad har ni för tips till mig om lösningar? Finns det någon internetbank, kredit/debit-korts-leverantör, eller annan, som har ett extra bra app-system för att få koll på och begränsa utgifterna? Både jag och min fru behöver ha tillgång till systemet och kunna göra betalningar i samma utgiftskategorier.

Välkommen välkommen! :blush:

Hmm, du vill typ ha något som säger ”Nänänä, nu har du använt din 500kr/mån för bananer, här kommer det inga pengar!” när du stoppar i kortet? :thinking:

Har du provat en budget och varför funkar det inte att ha en sådan, i så fall?

Begränsa vet jag inte, men Revolut brukar säga till när man är på väg att hamna utanför budget i någon kategori.

Tackar, och exakt så! :smile:

Vi har en budget, men utmaningen är att hålla sig inom den. Så att utvärdera efter månadens slut och konstatera att vi inte hållit den, hjälper föga. Jag behöver bättre översikt i realtid så vi ej kan övertrassera utgiftskategorierna eller åtminstone forceras reflektera om vi vill öka en utgiftskategori aktivt samt på vilket sätt. Exempelvis kanske frun behöver forceras att reflektera över om hon ska använda sin egen privatbudget om hon vill shoppa gardiner när vi nått budget på månadens hem & trivsel-budget, eller vänta till nästa månad.

Vi har tidigare haft ett faktura-konto där alla månadens pengar legat, men det blir lätt så att det som ligger där går åt. Eller att de försvinner iväg i en utgiftskategori som de ej var tänkta för, vilket gör att en utgiftskategori som vi inte kan/vill snåla in i, inte har tillräckligt kvar för sig.

Jag har sen satt upp flera konton med olika utgiftskategorier, men det är ett h-vete med alla överföringar… jag hade en tanke att skaffa ett(två) kort kopplade till vardera konto/utgiftskategori men det blev 1200-1800kr i årliga kortavgifter vilket jag inte är så sugen på i onödan.

Är det kreditkort eller kan man föra över pengar? Fungerar standard-kortet lika bra som kort med högre tier?

Det är ett bankkonto med debetkort (de ska ha lanserat kreditkort i vissa länder). Vi använder gratisvarianten som vår huvudbank sedan några år tillbaka, så betalvarianterna är inte nödvändiga för normalbruk.

Men ingenting fungerar ju utan disciplinen att följa budgeten. Men här få du en åtskillnad mellan konton och “jobbet” som pengarna ska göra. I princip går det ju att ha ett konto med alla pengar och titta i budgeten för at bestämma om man har “råd” eller inte.

YNAB-pank är ett koncept bland användarna. Man har 75000 kronor på kontot men inte råd med en pizza eftersom Snabbmats-kategorin är tom. Fenomenalt verktyg, tycker jag, som jag använt under många år.

Plus ett fenomenalt online community om man behöver hjälp.

2 gillningar

Jag använder också YNAB sen några år. Älskar tänket, har tagit budgeterandet till en helt ny nivå! Känner mig mycket trygg med min ekonomi numera. Jag har 157:- kvar i min restaurang och fika budget fram till den sista april. Förmodligen kommer de inte utnyttjas utan rullar över till nästa månad och då kommer vi kunna äta ute för 657:- i maj🙂

1 gillning