Gemensamt matkonto med två betalkort utan avgift?

Hej, matkostnaderna i min familj kan ibland sticka iväg ordentligt och jag och sambon vill börja hålla koll på våra matkostnader genom att varje månad på autogiro föra över en viss summa från vår ordinarie bank Swedbank till ett gemensamt konto (någon annanstans) med två kopplade betalkort till för var och en av oss. På så vis hoppas vi kunna begränsa vår matkostnader dvs genom att vi för endast över det vi vill lägga på mat varje månad-och när pengarna börjar ta slut på kontot så är det dags att börja snåla i slutet av månaden.

Har ni några tips på var man kan hitta ett betalkort (vill ej ha kreditkort) utan avgift till vilket man kan överföra pengar via autogiro från sin bank, och som man kan få två betalkort till för var och en av oss?

Frugan och jag kör den här varianten på vår ordinarie bank. Vi har ett separat konto dit vi för över pengar dagen efter lön. Till detta konto har vi sedan varsitt betalkort kopplat. Med detta konto betalas sedan all mat, även hämtmat de få gånger vi kostar på oss detta. Järnkoll på matkostnaderna :blush:
Årsavgiften för dessa kort har jag hittills kunnat deala bort.

ja det enklaste hade ju varit att göra som du gör @ADS Hur gjorde du för att deala bort kostnaden för kortet? Jag har fått besked att vi då måste skaffa två till kort med med en extra årskostnad på tot 500 sek.

Jaa, jag har faktiskt bara helt vänligt frågat om det går att slippa årsavgiften (vi har alla våra bankförehavanden i denna bank) och hittills har det funkat. Dock senast var vår kontakt tydlig med att jag inte skulle ta denna avgiftsfrihet för given, så ju fler gånger jag slipper, desto närmare kommer jag nog att jag inte kommer lyckas. Sorry för diffust svar men det är så här jag gjort :innocent::blush:

Enklast är väl autogiro till t ex. Icakort. Det går väl, eller?

Jag och min sambo använder oss av Carpay. Vi för över pengar varje månad så att vi inte behöver använda oss av krediten. Ingen årsavgift.

tack, jag kanske också ska be om att uttryckligen få slippa avgiften :slight_smile:

Varför vill ni inte ha kreditkort? Det finns många kreditkort där man kan ha ett extra kort för en liten kostnad (typ 75 kr). Men den kostnaden tjänar ni in på att ni får bonus. Bankkort där man kan dela konto utan avgift finns nog tyvärr inte.

Byter ni till Handelsbanken borde ni kunna ha två kort var, ett Mastercard och ett Maestro, för 300 kr per år och person.

jo, men mig veterligen har icakortet en årsavgift som blir vad jag förstår 25/ mån gånger 2 personer

@Anonym @Paljetten apropå varför vi inte vill ha kreditkort…Jag vill ha ett betalkort för att jag bara ska spendera det som jag satt in på kontot, det dras direkt och jag ser hur mycket som är kvar. Jag vill inte hålla på och klydda med att betala en faktura i slutet av varje månad som jag förstår att man gör med kreditkort (?).
Jag har ingen egentlig erfarenhet av kreditkort, men har också nån sån allmän känsla av att kreditkort inte är nåt man ska ha för att man riskerar att spendera pengar man inte har.
Men jag kan ha fel om kreditkort?

Det finns ju andra sätt att sänka matkostnaderna. Tex skriva en matlista för varje vecka (eller månad som vissa gör) och bara då handla en gång i veckan. Äta mer vegetariskt. Passa på att handla saker på rabatt och lagra i frysen/kylen. Skippa eventuell dryck som läsk, öl och vin (framförallt alkohol är rätt dyrt). Planera så att middagarna räcker till matlådor istället för utelunchen, mm

jovisst kan man göra dessa grejer också, men jag tror att för vår del är min teori att det hade varit väldigt effektivt att just ha en ändlig pott pengar att ta från. och när den är nästan slut är det dags att böja snåla. Men det är bara vad jag tror funkar bäst för oss

Det kan ju bli en ändlig pott med matlista. Skriv en lista som får max kosta 1200 eller något i veckan. Då kan ju inte matkostnaderna bli mer än så.

absolut! bra ide! men vill också ha en ändlig pott pengar på ett konto :slight_smile:

Det finns mängder med smidiga lösningar där du kan begränsa krediten till ett belopp du väljer själv.
Fakturan kan ofta sättas på autogiro oavsett.

@Carlf aha, tack för tips! som man kan sätta kreditgränsen till säg 4000 i månaden? Och där jag kan gå in och se saldot dvs “nu har jag 1500 kvar”

Vi sätter in pengar i förskott som på ett vanligt konto och på så sätt används det inte som ett kreditkort även om man kan det om man vill. Jag vill också undvika kredit och betala med pengar jag redan har så att säga. Vi får ingen faktura om vi inte skulle använda mer än pengarna vi satt in.

ok det låter ju bra, får du nån förvarning om du skulle gå över beloppet ni satt in i förväg? Kan du gå in och se aktuella saldot? Det som jag tänker är bra med betalkort är att om pengarna är slut så kan du helt enkelt inte handla :slight_smile: och så lär det ju inte funka med kreditkort?

Ska man vara petig så är betalkort och kreditkort nästan samma sak. Med betalkort går det inte att delbetala som med kreditkort, men man betalar efter.

Ni kan väl sätta en låg kreditgräns, gissar att ni behöver minst 5000 kr, kan vara svårt att välja lägre gräns hos en del.

@Anonym lutar mot att vi vill sätta en lite lägre matbudget än 5000/mån. Då låter det nog ändå som att jag behöver hitta ett vanligt betalkort och konto för detta…

1 gillning