Ok. Hittade PFC för gemensamt konto, men det verkar kosta 430 kr/år för båda.
Ett annat alternativ är ju att en av er har det fysiska kortet och den andre kör Apple Pay/wallet el liknande. Så gör jag o sambon.
Vi kör Rocker (gratis) med 1% cashback
Okq8 kreditkort är gratis att ha 2 kort kopplade till samma konto, och man får en liten cashback.
Vi sätter alltid in så att vi vid periodens slut ligger 20 000 plus, alltså används krediten sällan, och det kostar inget att använda den om man betalar månaden efter då e-fakturan kommer.
E-fakturan har förifyllt 0 kr då krediten inte nyttjats.
Saldot ser du om man loggar in på internetbanken.
@Aktiv_Forvaltning aha! vilken bra idé. detta måste jag kolla upp. det går alltså att ha två ilka personer kopplade till samma konto på detta sätt? har inte aktiverat min apple pay på telfonen än, men kanske dags att till slut testa det då
Rocker låter ju väldigt bra, den enda nackdelen jag hittat är att man bara kan föra över pengar dit genom att swisha. Så någon autogiro överföring från våra bankkonton lär det inte bli. har försökt ta reda på om man kan ha stående swishöverföringar inlagda men inte hittat nåt svar på det, tror inte att det går
Jag har öppnat kontot. Sen swishar vi båda in till Rocker 3000 varje månad. Sambon har fysiska kortet och jag använder apple pay. Tycker det är kanon.
Vi betalar inte något för våra Ica kort. Kanske är det så att man måste ha deras master card för att kunna betala in med autogiro? I så fall kostar det.
Medlemskortet (som kallas Ica-kortet) är gratis men går bara att betala med på Ica. Övriga kort hos Ica kostar.
Lite nyfiken på hur kul det blir att gå att handla sista gången i månaden med en väldigt begränsad summa på det självvalt limiterade kontot.
Typ ”nu har jag exakt 436,27:- kvar så bäst att räkna noga medan jag lägger varor i kundvagnen”.
Själv föredrar jag att slippa krångla på det sättet, och kontrollera saldon i efterhand i de fall det känns angeläget.
För övrigt tror jag vår matbudget för en familj om två vuxna och tre väldigt aktiva tonårsbarn hamnar mellan 8-10’ varje månad. Då är t ex tvättmedel inkluderat men inte ev hämtmat etc, som iofs sker otroligt sällan. Vi lagar nästan allt från grunden, mycket eko men också mycket specialkost pga allergier. Glutenfritt är inte alltid gratis.
Och sen är det en gemensam hobby att göra riktigt trevlig mat. Hade troligen kunnat klippa matbudgeten till hälften utan att någon skulle behöva svälta, men väljer att fokusera på annat.
Har aldrig upplevt det som ”krångligt” att ha koll på vad jag lägger på mat per månad.
Om man handlar maten på ICA fungerar det alltså för att ha koll på matkostnaderna.
…lite som att bara handla på Gucci men vara noga med att ha koll på klädkontot?
Jag sa t.ex. icakort. Om man hellre handlar hos någon annan kedja så borde också deras kort kunna fungera på samma sätt.
Såklart. Men om man är brydd om sina matkostnader så till den milda grad att man krånglar med speciella kort och limiterade konton kanske inte ICA är med i leken.
Hos Revolut kan du/ni ju ha flera kort kopplade till ett konto.
Nu verkar extrakort kosta 55kr (engångskostnad) men jag är rätt säker på att de har haft gratiskampanjer förr.
Egentligen ska väl man inte få använda de om det står en annans namn på kortet men vår kollades det senast?
Slänger in en fullösning till: Svea gratis betalkort och Curve för att få ett kort till (får mobilbetalning och ett kort). Curve kopplar ihop flera kort till ett. (Kan ju ev skippa curve om Svea stödjer mobilbetalning direkt)
Hade önskat att bankerna hade stöd för lite mer programmering, tex “skicka in pengar till det här kontot om det saknas, men max x kr per månad” .
Vi startade ett bankkonto på ICA-banken och där köper vi alla saker vi handlar gemensamt. t.ex. mat eller barngrejer. Sätter över ca 5 000 kr var varje månad och det som blir över stannar som en buffert.
Coop Mastercard. Kostnadsfritt första året, även extraskott (tror jag). Man kan själv bestämma kreditgräns. Alla inköp ger poäng, som kan användas t ex för att betala viaplay-abb eller annat. Handlar all mat/tvättmedel/toapapper o dyl på det, sätter in 5000kr. Vi är 1 vuxen och två tonåringar. Och jo, ibland är vi i situationen att det finns 264 kr kvar mot slutet av månaden. Då är det sport att få summan att räcka till
Jag har circle k mastercard som visserligen är ett kreditkort men du kan få ett kostnadsfritt extrakort(originalkortet är också gratis).
Du får ansöka om den kreditgräns du vill ha och det finns en väldigt bra app där du kan se hur mycket du har kvar, hur mycket du använt, var du handlat och dina fakturor.
Du kan också få en notis varje gång ett köp görs.
TS tycks väldigt mån om exakt styrning på öret och vill ha autogiro. Så alla kreditkort går bort.
Tar man bort kreditkort, nischbanker (pga autogiro) så är nog bara betala för kort från ”riktiga” banker kvar.
Revolut kan visserligen fyllas på automatiskt och har ett riktigt bankkonto man kan skicka pengar till regelbundet, men tror det kostar då det är internationell överföring (Revolut är baserat i Litauen)
En annan idé, varför inte använda kontanter istället?
I lyxfällan kör de ofta med ett kuvert för varje vecka. Är det ett alternativ? Då har man verkligen stenkoll på kostnaderna.
Om jag hade bott själv hade jag nog kört med en stenhård budget med kontanter i kuvert men jag misstänker att min fru inte skulle uppskatta det så det får vara!