En återkommande fråga på forumet har handlat om att ha delade konton och kort för matinköp eller andra gemensamma kostnader. Ofta verkar utgångspunkten i dessa frågeställningar vara att det är ett debetkonto som man föredrar. Man har tanken att (typ) när lön/studiemedel/bidrag kommer sätta in X kronor vardera och sedan ha denna summa som matbudget. Om saldot på kontot tar slut innan månaden gör det så blir det svält hemma (typ).
Jag tycker själv att ett kreditkort är det givna alternativet när det gäller att dela kostnader. Jag kan förstås se vissa situationer där det kanske inte passar:
Man är inte kreditvärdig. Iom att frågan gäller två personer borde väl normalt iallafall en av personerna vara kreditvärdig. Då kan ju den personen teckna sig för kortet och sedan får person 2 (som inte är kreditvärdig) ett extrakort.
Man litar inte på varandra. Person 1 är orolig att person 2 ska gå ut och shoppa en massa onödigheter och sedan själv bli sittande med en fet räkning.
Man har en irrationell rädsla för krediter och tänker att “den som är satt i skuld är inte fri”. Man tror att man ska bli sittande med en fet räkning och behöva betala en jättehög ränta.
Jag har själv haft gemensamma kreditkort med min sambo sedan 10 år. Det har överlag fungerat bra.
Att man inte litar på varandra kan förstås vara en realitet men frågan är om man i så fall borde vara sambos eller dela på kostnader alls.
Har jag missat något gällande den här frågan? Finns det några relevanta skäl att mer generellt hålla sig borta från kreditkort när man är två personer som vill dela på en kostnadspost av något slag?
Detta är för generellt uttryckt i min värld. Om vi nu tänker oss dessa två sambos som vill dela matkonto - finns det någon anledning för dem att undvika kreditkort, utöver de skäl jag nämnde? Finns det något specifikt kreditkort som är bättre/smidigare än andra? Jag tänkar nu att de gemensamt är sparsamma och ansvarstagande. De vill gemensamt kunna hålla koll på att saldot håller sig inom den tänkta ramen och inte drar iväg. Det är ju annars lätt att det slinker med “godis på extrapris” som ligger i ett stort frestande berg precis intill kassan.
Det beror på förmåner man vill få och hur mycket man spenderar vilket är individuelt. Inte alla kreditkort kan ha ett extra kort. Men det finns andra tråd om detta. Lite off topic.
Det är allt som behövs men det verkar vara jättesvårt för många.
Frågan här handlade inte om förmåner utan om just det där att få till den där tryggheten som man kanske kan uppleva att man förlorar om man väljer bort debetkort. Jag tänker nu på funktioner som:
Möjlighet för båda parter att enkelt logga in och se saldo, både med dator och telefon.
Möjlighet att styra kreditgränsen och sätta den kanske till 5000 kr, 10000 kr eller någon annan nivå som passar som storlek på matkontot.
Alla kort har en sida för att kolla saldo och många kort har också en mobil app om man behöver.
Det är bara en person som kan styra kreditgränsen och det är bara en person som är ansvarig för skulden. Iaf är kreditgränsen inte något man ändra varje månad. Om man behöver spenderar mer en gång är det bara att överföra lite extra till kreditkontot.
Vi använder kreditkort till allt eftersom vi får pengar tillbaka.
Jag är med på att man alltid kan logga in men jag har förstått att inte alla kort erbjuder möjlighet för personen med extrakort att logga in.
Att man inte kan pilla med kreditgränsen hur som helst hela tiden är rimligt. Poängen var mer att debetkortets förtjänst är att kunna ha en mycket tydlig budget. Om man vill ha motsvarande tydliga tak för spenderandet kanske något kort har en mer flexibel modell för att styra kreditgränsen eller något liknande.
Ja det är sånt. Det går att logga in till exempel med Everyday. Extra kortet är kopplat till sambos personnummer.
Budgeten blir nästan lika tydligt med kreditgräns. Till exempel, man har 40000kr. Då betyder det att man kan spendera 20000kr/mån helt enkelt. Om man spenderar lite mer en månad då får man lite mindre nästa månad och vice versa.
Hade delat kreditkort med min sambo, sa åt henne att du ska hålla dig till 5000kr/mån. Hon konsumerade nästan aldrig under 6000kr, ibland över 9000kr. Fick dra tillbaka hennes kreditkort. Min sambo kan inte hantera pengar hon inte ser. Hon har nästan bränt alla sina pengar den 28:e. Tycker att barnen ska avstå fritidsaktiviteter (sport/barnkalas) för hon inte har pengar mitt i månaden. Sparar pappersräkningar o lägger in dem för betalning dagen efter hon fått lön. Hon har inte fattat att man kan lägga in en räkning för betalning x dagar senare. Därför får hon försent grepp om totala beloppet på alla räkningar hon ska betala efter lönen. Hon hade tagit barnens alla sparpengar om jag inte stoppat henne, upptäckte det efter ca 6mån att barnens bankkonton minskade
Vi har inte kreditkort. Ser inte något värde för oss.
Vi har varsitt kort kopplat till ett gemensamt konto hos Handelsbanken “kortkonto” kallar vi det. Vi kan se saldo utan att logga in i appen. När det behöver fyllas på så för vi över från gemensamt “huskonto”.
Tidigare hade vi ett kort med kredit från Handelsbanken men det hade brytdag mitt i månaden så jag tyckte det blev knepigt att se vad vi gjort av med en enskild månad.
Är detta alltså ett extrakort för gemensamma kostnader, utöver “ordinarie personligt kort”? Finns det några kostnader för denna kortlösning, alltså utöver de kostnader som gäller för att vara kund i banken allmänt?
Vad spelar det för roll vilken brytdag som gäller? Så länge fakturan ska betalas i slutet av månaden är det väl inte så noga om den period man betalar omfattar låt säga 10 dagar av föregående månad istället. Det borde ju i längden gå på ett ut.
Ja, det är varsitt extra kort kopplat till vårt gemensamma konto. Vi betalar för det. Vet inte belopp på rak arm. Skriver under edit senare.
Utöver detta så har vi egna kort till våra privata konton.
Gällande brytdagen så går det absolut på ett ut men som vi har nu så vet jag enkelt exakt hur mycket vi gjort av med just en viss månad. Gillar ordning och reda och att jag enkelt ska kunna följa upp.
Ett kreditkort är en öppen kredit, så många räknar hela utrymmet till din skuldbörda. Det kan påverka bolån och annat. Är inte som utomlands där välskötta kreditkort förbättrar ens kreditvärdighet.
Det är givet men jag har hittills inte hört något från någon att de av det skälet skulle avstå från kreditkort. Jag uppfattar också att UC med flera räknar på det sättet du beskriver när de anger din kreditrisk till något minimalt litet.
Jag skulle tro att de finns en oro hos många att spendera för mycket, att man inte känner att man har koll på hur mycket man kommer ha kvar i slutet av månaden. Att man ogillar att ha en skuld även om de är räntefritt.
Vet även de som tjänar väldigt bra och undviker ta kredit av principskäl, skuld är skuld helt enkelt och de är ju dåligt med skuld tycker de
Jo, jag vet att många tycker att det är intressant och kanske till och med viktigt att just kort ska vara gratis. Jag köper inte in på det. Jag betalar gärna för den bekvämlighet korten ger mig. Det är en liten utgift i livets stora pussel för oss. Försäkringar är bra. Jag tycker att jag får det jag behöver via våra nuvarade kort.